Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In tegenstelling tot de Europese business class op narrow-body toestellen, biedt Etihad wel een volwaardige business class. Tijdens mijn award reis door Azië vloog ik op een A321 van Abu Dhabi naar Doha.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een reis op frequent flyer miles die ik in mei 2016 heb gemaakt. Wil je weten hoe ik precies mijn vluchten heb geboekt? Lees dan hier de trip introductie van deze reis.
Lounge
Nadat ik met Etihad vanuit Cairo was aangekomen op Abu Dhabi, ging ik door de security om vervolgens richting de Etihad Premium Lounge te gaan. Ik kon direct zien dat de Etihad lounges prima in orde zijn. Een hele andere ervaring dan op Cairo! Ik had in het vliegtuig al wat gegeten dus besloot hier voor iets kleins te gaan. Hier worden gelukkig wel alcoholische dranken geschonken.
Boarding
Mijn vlucht vertrok vanaf gate 41 en dat is niet heel ver van de lounge. De A321 stond gelukkig op tijd klaar en als business class passagier was ik als een van de eersten aan boord. Met 16 stoelen in Pearl Business Class en 158 in Economy is dit het grootste narrow-body toestel van Etihad. De A321 toestellen van Etihad worden voornamelijk ingezet op de middellange routes, maar dus ook op deze zeer korte vlucht naar Doha. De business class stoelen op deze narrow-boddy’s zitten erg comfortabel en bieden veel beenruimte. Ik had stoel 2A.
Het leek ernaar uit te zien dat ik de enige business class passagier was tot er achter mij ook nog iemand plaats nam. Terwijl ik de stoelbediening wat aan het uittesten was, kwamen ook de economy class passagiers aan boord. Voor een narrow-body business class stoel kan de stoel trouwens in behoorlijk veel posities staan.
Even later kwam ook de crew langs met drankjes. Ook hier was er weer geen keuze uit alcoholische dranken, alleen jus d’orange en water.
De vlucht
Iedereen was vrij snel aan boord en ik dacht dat we op een gegeven moment wel zouden vertrekken. Dit bleek echter wat langer te duren door een technisch probleem. Ik rook een brandlucht en vreesde voor mijn aansluiting in Doha. Gelukkig was alles snel opgelost en na ongeveer 45 minuten konden gelukkig Abu Dhabi achter ons laten.
Toen eenmaal het ‘stoelriemen vast’-lampje uit was kwam de crew in razendsnel tempo langs om de tafel te dekken. De vlucht zou immers niet eens een half uur duren. Zelfs op zo’n korte vlucht is de service uitstekend. De maaltijd bestond uit een paar snacks met wat brood.
De crew was zeer vriendelijk en bood zelfs nog aan om een foto van mij te nemen. Alles werd met een glimlach gedaan, zeker een goed voorbeeld voor alle crewleden. Net voor de landing werd nog een koffie gebracht en voor ik het wist stonden we al aan de grond in Doha.
Na aankomst op de luchthaven van Doha zocht ik direct de Oryx Lounge op. Ik vloog daarna namelijk door met Qatar Airways naar Dubai in economy. En waarom niet in business class? Wel, omdat Qatar Airways op sommige vluchten alleen maar economy en first class aanbiedt, ook op narrow-body toestellen. Daarom had ik ook geen toegang tot de Al Mourjan lounge die alleen voor business en first class passagiers toegankelijk is.
Conclusie
Zelfs op narrow-body toestellen zoals de A321 biedt Etihad een geweldig business class product aan. Zowel de service als de catering waren prima in orde. Etihad is zeker een van mijn favoriete maatschappijen en biedt, als het aan mij ligt, net dat extra’s wat Emirates niet biedt. Al zijn beide maatschappijen natuurlijk echt geweldig om mee te vliegen.
Sander zegt
Ligt het nu aan mij of zijn dit gewoon “full flat” stoelen?
Goffe de Boer zegt
Dat kan best zo zijn. Aan de stoelbediening te zien zijn dit wel full flat stoelen. Als ik Etihad A321 business class in google intyp krijg ik andere soort stoelen te zien. Misschien zijn er twee types A321 en is dit type bedoeld voor middellange afstandsvluchten.