Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Delta biedt binnen de Verenigde Staten ook regionale vluchten aan in samenwerking met een aantal maatschappijen die de vluchten uitvoeren onder de naam van Delta Connection. Zelf mocht ik tussen Chicago en New York vliegen met Delta Connection. Voor deze vlucht kreeg ik last minute een mooie upgrade naar First Class aangeboden. In deze review lees je meer over First Class bij Delta Connection in de Embraer 175 tussen Chicago en New York JFK.
Boeking bij KLM
Eerder kocht ik een ticket aan bij KLM. Dit ticket omvat een aantal vluchten, namelijk:
- Met de Thalys van Antwerpen naar Amsterdam, meer over de Thalys lees je in dit artikel.
- Premium Comfort met KLM tussen Amsterdam en Los Angeles, lees hier de review of kijk onze video op YouTube.
- Met Delta in Comfort+ van Los Angeles naar Salt Lake City, waarover meer in deze review.
- Met Delta in Comfort+ van Salt Lake City naar Kansas City.
- Comfort+ bij Delta Connection tussen Chicago en New York.
- Met KLM In Premium Comfort van New York naar Amsterdam.
- Van Amsterdam naar Brussel met Thalys.
Het ticket is dus onderdeel van een grotere boeking. Het totale ticket kostte mij ongeveer €1.200 en levert uiteindelijk 60XP en 11.400 Miles op bij loyaliteitsprogramma Flying Blue.
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van de review van deze Delta Connection vlucht tussen Chicago en New York JFK. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
https://youtu.be/5nN2Wyi7bhM
Check-in, security en de Delta SkyClub Chicago O’Hare International Airport
Het was voor deze vlucht helaas niet mogelijk om vooraf online in te checken. Dit moest ik dan ook doen op de luchthaven. Dit kan ik doen bij de selfservicekiosken die hier staan, maar ook bij de balies. Ik kies ervoor dit te doen bij de selfservicekiosk. Ook mijn bagagelabel komt hier uit en kan ik eenvoudig zelf bevestigen aan mijn ruimbagage. Nadat ik mijn ruimbagage klaar heb gemaakt, kan ik deze bij een medewerker op de band afgeven.
Hierna is het tijd om door te wandelen naar de security. Het is erg rustig dus binnen een mum van tijd sta ik airside. Er is nog voldoende tijd voordat mijn vlucht vertrekt, dus ik ga uiteraard nog even langs bij de nieuwe Delta Sky Club op de luchthaven van Chicago.
En dit is zeker de moeite waard! Deze nieuwe lounge is schitterend vormgegeven en voorzien van allerlei prettige faciliteiten. Ontbijt is goed en je kunt fijn genieten van het uitzicht over de start- en landingsbanen en de gates.
Boarding
De Delta Sky Club is gelegen tussen M11 en M14. Maar mijn vlucht naar New York JFK vertrekt vanaf gate M3. Dat is zo’n 5 minuten wandelen vanuit de lounge. Bij aankomst blijkt dat de vlucht mooi op tijd kan starten met boarden. In de lounge was me al opgevallen dat ik een upgrade heb gekregen van Comfort+ naar First Class. Dat is nog eens leuk! Via de Delta app en website kun je al selecteren dat je op de upgrade lijst wilt staan, wat ik natuurlijk gedaan had. Ditmaal voor het eerst ook de upgrade gekregen.
De ground crew zorgt voor een goed boarding proces door de verschillende zones duidelijk om te roepen. Als First Class passagier mag ik uiteraard in Zone 1 aan boord gaan. Als ik Economy Class zou vliegen mag ik door mij Flying Blue Platinum Status in zone 2 instappen.
Voor en tijdens boarding wordt nog diverse malen omgeroepen of passagiers gratis hun handbagage in willen laten checken. Zelf heb ik dat liever niet, want soms moet je bij aankomst nog extra wachten op je koffer. Er zijn diverse passagiers die hier echter wel gebruik van maken.
Op aangeven van de gate agent mogen we aan boord gaan. Het is nog even wachten in de jet bridge, maar we zitten snel in het toestel! Vandaag vliegen we vanaf de first row!
Delta Domestic First Class
First Class is de Amerikaanse naam voor de Business Class cabine op narrow body toestellen. KLM noemt dat bijvoorbeeld Europe Business Class. Terwijl veel Europese airlines qua stoel geen noemenswaardig ander comfort bieden dan in Economy doet Delta dat in Amerika wel. De stoelen zijn breder en hebben een betere recline. Bovendien maakt de 1-2 opstelling dat je voldoende privacy hebt. First Class heeft 4 rijen, gevolgd door 5 rijen Delta Comfort+ in een 2-2 opstelling. De reguliere Economy Class, bij Delta genaamd Main Cabin, vult de rest van het toestel.
De stoelen in First Class zijn dus een stukje breder dan in de rest van het toestel. Het gaat om 4 cm extra in de breedte en 5 cm extra seat pitch. De stoelen zijn voorzien van een prettig blauw leder waarbij de rugleuning diagonaal gestikt is. De hoofdsteun is, net als bij de andere stoelen, op vier manieren verstelbaar. De eerste rij heeft nog eens extra beenruimte.
Het tafeltje komt bij de voorste rij uit de armleuning. De armleuningen zijn bij de First Class stoelen overigens allemaal vast en wat breder dan in de andere cabines.
Tussen de twee stoelen in is nog een klein plateautje om een flesje of glas drinken op te zetten. De voorste rij heeft een zeer genereuze beenruimte en twee raampjes om naar buiten te kunnen kijken.
Elke stoel is voorzien van zowel een USB-poort en een stopcontact voor het opladen van bijvoorbeeld laptops en mobiele apparaten. Deze Embraer E175 heeft geen inflight entertainment. Op andere short en medium haul toestellen zoals de Airbus A320 is deze service wel aanwezig. Gratis WiFi is beschikbaar zodra het toestel een hoogte van minimaal 3 kilometer heeft bereikt (10.000 voet).
Service aan boord
Bij aankomst aan boord neem ik plaats op stoel 1C. De cabin attendent neemt mijn jas in ontvangst en bergt deze netjes voor mij op. Het is vandaag een volle vlucht. Daardoor zijn er diverse koffers die alsnog ingecheckt moeten worden. De bagagevakken in deze Embraer 175 zijn relatief klein, waardoor veel rolkoffertjes er niet in passen.
De cabin crew is er maar druk mee en daardoor komt dan ook de pre departure drink service te vervallen. Nadat alles goed is opgeborgen start de crew met gereedmaken van de papieren en worden de veiligheidsprocedures uitgelegd. Ze doen het allemaal netjes en dan is het tijd voor vertrek. Toch?! We waren nog een ding vergeten, er ligt een berg sneeuw op het vliegtuig. Dus er buiten start de de-icingprocedure. Dit neemt de nodige tijd in beslag, waardoor we uiteindelijk iets later vertrekken dan de geplande vertrektijd, maar dit heeft geen invloed op de aankomsttijd.
Helaas kunnen we in deze review met Delta Connection kort zijn over de maaltijden en drankservice in First Class. Gedurende de serviceronde worden enkele snacks uitgereikt, zoals koekjes, repen of chips. Qua dranken is er iets meer mogelijk, denk aan koffie of thee en sinaasappelsap. Drankjes worden in echt glaswerk geserveerd. Tijdens de vlucht kun je vragen of je nog een snack of drankje mag, dat is geen probleem. Soms komt de crew het ook vragen. Ik had eerlijk gezegd wel iets meer qua snack verwacht in First Class. Op haar website stelt Delta wel dat er in Premium Comfort en First Class een breder aanbod qua snacks is dan in Main Cabin.
Tot slot is er nog de Wifi. Sinds enige tijd is deze WiFi service geheel kosteloos voor iedereen die zich heeft aangemeld voor het loyaliteitsprogramma Delta Skymiles. Met deze inloggegevens kun je tijdens de vlucht inloggen op een portal en hierna gebruikmaken van kosteloos internet. Helaas bij deze vlucht werkt dit niet zo. Bij Delta Connection kan dit pas vanaf 2024, dus dat is nog even wachten. Wel is er een gratis service voor reizigers die klant zijn bij T-mobile. De berichtenservices is wel gratis voor iedereen, maar werkt niet helemaal optimaal.
Net voordat we gaan landen krijgen de we de jassen weer overhandigd. Wat mij betreft had dit ook gemogen als we geland zijn. Na de landing komen we na een stukje rijden vlot aan bij de gate. Hier wordt er van ons afscheid genomen en een fijne dag gewenst.
Foto’s review Delta Connection First Class Chicago naar New York: InsideFlyer – Marco
Van Gooiland zegt
Vier sterren voor het eten?!? Wat een gevoel voor humor!