Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A32017 min leestijd

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

We gaan naar onze laatste bestemming van deze rondreis door China: Beijing. Vanuit Xining willen we in eerste instantie per hogesnelheidstrein naar Beijing. Helaas lukt het ons niet om een treinticket te bemachtigen. We besluiten dan ook een award ticket met Flying Blue Miles te kopen. Er zijn nog enkele Business Class tickets over voor een China Eastern vlucht van Xining naar Beijing in de A320, waarover we je meer vertellen in deze review. 

Trip naar China

Wat hebben we al een prachtige reis achter de rug in China. Nu gaan we alweer op weg naar Beijing. Onze reis begon in Shanghai. Een stad waar traditioneel en modern samenkomen. We bezoeken ook het nabijgelegen Nanjing per hogesnelheidstrein. We bezoeken hier de indrukwekkende tempels in Niushoushan. Na Shanghai en Nanjing is het tijd om door te reizen naar Xi’an, wat we doen met China Eastern in de Economy Class.

We verblijven hier in het moderne Mercure Xi’an en bezoeken onder andere het Terracota Leger. Dan is het tijd om naar een, voor ons, nieuw stukje China te reizen: Xining. Aan het begin van het Tibetaanse hoogtvlakte verblijven we in The Sebel Xining. Het is hier adembenemend en bezoek ook zeker Riyue Mountain, Qinghai meer en Chaka meer. Na dit prachtige deel gaan we door naar Beijing. In eerste instantie wilden we per trein reizen. Maar de Golden Week is gestart en het is onmogelijk om aan de treinkaartjes te komen. We moeten dan ook een vlucht boeken naar Beijing. Via KLM en Air France komen we erachter dat we vrij voordelig met China Eastern in Business Class kunnen reizen als we met Miles betalen. We besluiten dit dan ook maar te doen.

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320
Het zoutmeer Chaka

Met China Eastern in Business Class van Xining naar Beijing Daxing 

We reizen met z’n vieren. Een enkele reis in Economy Class kostte ons €201,50 per persoon, terwijl een vlucht in Business Class met Flying Blue Miles ons €15,59 + 26.000 Miles kostte. Er zijn nog 2 stoelen in Business Class over, dus we boeken twee stoelen in Economy en twee stoelen in Business Class. Onder aan de streep besparen we dus de nodige euro’s. In deze review gaan we in op de ervaring in Business Class op deze binnenlandse vlucht tussen Xining en Beijing Daxing. 

Omdat de vlucht geboekt is met Miles kunnen we geen XP en Miles sparen. Inbegrepen in de prijs is uiteraard de vlucht, maar ook 1x 30kg ruimbagage, 2x handbagage en 1x een accessoire. Vanwege de Flying Blue Platinum status mag ik nog een extra stuk ruimbagage kosteloos inchecken. 

Aanvang van de reis

Na een top verblijf in het The Sebel in Xining, reizen we per taxi naar het vliegveld.

Xining Airport ligt ongeveer 30 minuten rijden (zonder vertraging) vanaf het centrum van Xining. De luchthaven is niet super groot.

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320

Je vindt er wat winkeltjes en verder de check-in balies. We vliegen vandaag Business Class met China Eastern, dus we kunnen gebruikmaken van de speciale balies daarvoor. Het inchecken neemt enige tijd in beslag. Men begrijpt de Nederlandse paspoorten niet helemaal.

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320

Na zo’n 20 minuten hebben we vier stuks ruimbagage ingecheckt en vervolgen we onze weg via de veiligheidscheck richting de First Class lounge op deze luchthaven.

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320

Deze is te vinden in het midden van het terminalgebouw op de derde verdieping. Na een bezoek van zo’n 30 minuten, is het tijd om naar de gate te gaan. Onze vlucht vertrekt vanaf gate 5, wat nog geen minuut wandelen is vanuit de lounge. 

Bij de gate staat een bord voor priority boarding: VIP, Business Class, reizigers met baby’s en andere personen met voordeel om eerder aan boord te gaan. Dit proces verloopt prima nadat een medewerker heeft omgeroepen dat deze reizigers als eerste aan boord mogen. We sluiten aan en vinden onze weg naar het vliegtuig. 

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320

Boarding MU2443 in Xining

Om 14.50 uur start boarding voor reizigers die als eerste aan boord mogen. Omdat we Business Class reizen, geldt dat voor ons ook. Bij binnenkomst in het vliegtuig worden we vriendelijk verwelkomt en naar onze stoel begeleid. Een medewerker helpt ons met het opbergen van de bagage in de bagagebakken. 

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320

Hierna wordt ons gevraagd wat we willen drinken en kiezen we voor een vruchtensap. Deze wordt niet veel later gebracht samen met een warm handdoekje.

Ken je ons YouTube-kanaal al? Van deze review we uiteraard ook een video reportage gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviewsInsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

China Eastern Business Class Cabine

De Business Class cabine in de Airbus A320 die we beschrijven in deze review over de China Eastern vlucht tussen Xining en Beijing bestaat uit enkel twee rijen. In elke rij staan 4 stoelen, met in totaal dus 8 Business stoelen deze Airbus A320-200 van de Chinese maatschappij. 

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320

Het valt gelijk op dat de stoelen veel breder en groter zijn dan de cabines in Europa. Een beter Business Class product zo op het eerste oog dus. Voor iedere reiziger zijn slippers te vinden in de stoelzak voor je. Ook is er een groot hoofdkussen en een deken aanwezig.

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320

De cabine is afgeschermd met een wand en enkel een gordijntje in het gangpad. Boven de stoelen zijn bagagebakken die enkel gebruikt kunnen worden voor reizigers in deze cabine. Voorin het vliegtuig is een toilet te vinden. 

China Eastern Business Class stoel in de Airbus A320-200

De stoelen hebben een breedte van ongeveer 21” (0,53m) en een pitch van ongeveer 36” (0,91m). Let hierbij op dat de stoelen in de eerste rij bulkhead stoelen zijn, dus je beenruimte is beperkter. In de tweede rij kun je je benen wel languit onder de stoel voor je kwijt. Er is onder de stoel in de tweede rij ook een voetensteun aanwezig, gelukkig beperkt deze de beenruimte niet.

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320

De stoelen hebben een prettig zitcomfort en ook een fijne hoofdsteun. Deze is ook gemakkelijk te verstellen. Voor meer comfort kun je het grote hoofdkussen gebruiken. De stoel heeft een recline van 7,4” (0,19m). Best prima, maar niet enorm. De bediening hiervan vind je in de buitenkant van je stoel.

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320
Stoelen in rij 7

Helaas is er geen inflight entertainment systeem aanwezig in de stoelen. Wel is voorin de cabine een schermpje te vinden met de nodige reisinformatie. 
De middensteun is groot en dat is fijn, want zo zit je je medereiziger niet in de weg als je je arm hier op de leuning wilt leggen. Er is hier ook een verlaagd gedeelte waar je gemakkelijk een glas neer kunt zetten. Ook zijn er 2 uitklapbare ‘tafeltjes’ voor een glas te vinden. 

In de stoel voor je is een grote stoelzak te vinden. Hierin zit je onder andere een magazine van China Eastern, een veiligheidskaart, misselijkheidszakje en verpakte slippers. 

In de buitenste armleuning vind je het uitklapbaar tafeltje. Dit tafeltje heeft een prima formaat. Helaas is bij een van de twee reizigers het tafeltje wel een beetje doorgezakt, wat een beetje onpraktisch is tijdens het eten.

Wifi & IFE

Tijdens de vlucht is er geen WiFi beschikbaar. Zoals je eerder in deze review van China Eastern in Business Class kon lezen, is er ook geen persoonlijk IFE aanwezig in deze A320. Wel zijn er twee schermpjes voorin deze cabine te vinden. 

Wel zijn er oplaadmogelijkheden tussen de stoelen voor mij te vinden.

Comfort en service in China Eastern Business Class

Het comfort in deze cabine van China Eastern is goed te noemen. De stoelen zijn breed en je hebt voldoende beenruimte. Helaas is er geen persoonlijk IFE aanwezig. Natuurlijk hebben meer airlines dat niet op binnenlandse vluchten, maar het is voor de duur van de vlucht zeker fijn en een extra service die aangeboden zou kunnen worden.

Het personeel is vriendelijk en probeert je vlucht zo aangenaam mogelijk te maken. Nog een keer je drankje voor vertrek bijschenken is dan ook geen probleem. 

Tijdens de vlucht is er één serviceronde. Reizigers in Business Class krijgen een kleine maaltijd geserveerd. Eerst wordt het tafeltje in gereedheid gebracht en hier wordt een klein wit tafelkleed op neergelegd. Hierna volgt een plateau met daarop bestek, een servet en een bord gevuld met fruit en cake. Deze maaltijd smaakt goed en is verfrissend.

Review: China Eastern Business Class | Xining naar Beijing Daxing | Airbus A320

Wel zou er ook een salade of iets warms geserveerd mogen worden. Nu vond ik de maaltijd wat magertjes en simpel voor in de Business Class. Zeker gezien het feit dat het een vlucht van meer dan 2 uur is.

Bij de maaltijd kun je kiezen uit enkele drankjes. Het is mij onduidelijk of er ook alcoholische dranken geserveerd werden. Hoe dan ook, ik kies een thee en cola. Gedurende de vlucht worden deze een paar keer bijgevuld. 

Kort voor de landing wordt alles opgeruimd en genieten we nog even van de mooie vergezichten alvorens te landen op Beijing Daxing International Airport (PKX).

De luchthaven is vrij nieuw, geopend in 2019, en kent flinke afstanden om af te leggen. Het taxiën na de landing deed even aan de Polderbaan denken. In hier terminalgebouw zelf zijn er her en der loopbanden te vinden. Vanuit de luchthaven kun je trouwens gemakkelijk met de Daxing Airport Express binnen 20 minuten naar het centrum van de stad.

Foto’s review China Eastern Business Class Xining Beijing: InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

16 July 2024

Voordelen

- Comfortabele ruime stoel met fijn hoofdkussen.
- Vriendelijk en attent personeel dat ook netjes Engels spreekt.
- Maaltijd is prima, maar te eenvoudig voor in Business Class.

Nadelen

- Geen persoonlijk IFE aanwezig.
- Her en der is de omgeving van de stoel niet helemaal schoon en het tafeltje heeft zijn beste tijd gehad.
- Geen internet aanwezig.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Voor een binnenlandse vlucht in China biedt China Eastern een prima product aan. De stoel is comfortabel en ruim, al is er geen IFE aanwezig. Evenals WiFi dat ontbreekt. De maaltijd was zeker niet slecht en het is ook fijn dat er ‘echt’ bestek en servies wordt gebruikt. Jammer vind ik wel de soort maaltijd die geserveerd wordt, een beetje te eenvoudig als je het mij vraagt. Een maaltijd bij verschillende andere maatschappijen die korte afstanden vliegen is regelmatig nog beter te noemen. Zeker gezien het feit we hier toch 29.000 Flying Blue Miles voor hebben betaald. Ondanks dat is het een prima product voor binnen China, waarbij het personeel zeer vriendelijk is en je vlucht zo aangenaam mogelijk probeert te maken.

17 min leestijd">
3.8

Reacties

  1. B zegt

    Leuk om deze review te lezen. Geeft een mooi inkijkje in dit product op een binnenlandse vlucht in China. Enige wat een beetje afleidde waren de verkeerde maataanduidingen als het ging om zaken als stoelbreedte en beenruimte. Ik kan me niet voorstellen dat de pitch daadwerkelijk 0,91 cm was. 91cm of 0,91 m lijkt me waarschijnlijker.

  2. Van Gooiland zegt

    “Wel zou er ook een salade of iets warms geserveerd mogen worden. Nu vond ik de maaltijd wat magertjes en simpel voor in de Business Class”.

    Gossie. Het is voor de auteur te hopen dat hij nimmer plaats hoeft te nemen in de Europese business class van KLM. Dat is pas huilen met de catering pet op. Als een boer de inhoud van die kartonnen KLM lunchboxen in z’n varkenstrog zou kieperen, dan zou hij dezelfde dag nog de Landelijke Inspectie Dierenwelzijn op z’n dak krijgen.

  3. kpr zegt

    Leuke review! Alles herkenbaar omdat ik een vergelijkbare vlucht nam van Chengdu (TFU) naar Beijin (PKX). Ik vond de loopafstanden op beiden vliegvelden groot, het lijkt erop dat ze zijn gemaakt voor een stuk meer capaciteit dan dat nu gebruikt wordt.

    Wat ik wel vervelend vond in Beijing bij aankomst dat we geen metro-tickets uit de automaat konden halen als buitenlander omdat je ID bij het kopen van het ticket geregistreerd wordt. Ik mocht dus samen met andere internationale gasten een kwartier in de rij staan voor iets simpels en goedkoops als het metro-ticket naar de stad.

    • Marco zegt

      Dag kpr,

      dank voor je reactie, leuk!
      Van de metro klopt inderdaad. Gelukkig duurde het bij ons niet zo lang, maar het zou fijn zijn als ze dit in de toekomst aanpassen. Nu is natuurlijk veel gekoppeld aan je ID in China. En dat gaat met niet Chinese-id’s net wat onhandiger.

      • kpr zegt

        Ik denk dat ik net de pech had dat er een paar grote vluchten voor mij waren gearriveerd en de rij dus wat langer is. Gelukkig is het alleen Beijing dat moeilijk doet bij het metro-ticket, de rest van China kan je gewoon de automaat gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *