Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
China Airlines, de flagship carrier van Taiwan beschikt op dit moment over 14 Airbus A350 toestellen met een prima reverse herringbone business class. Deze worden vooral ingezet op long haul routes naar Australië, Europa en Amerika, maar overdag zet de maatschappij ook een aantal A350 toestellen in op sommige routes binnen Azië, waaronder Bangkok-Taipei. Ik had het geluk om een award vlucht te boeken in deze mooie business class en keek daarom erg uit naar deze vlucht.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.
Inchecken
Omstreeks 9:00 stond ik in de vertrekhal om in te checken voor mijn vlucht. Het was gelukkig erg rustig bij de incheckbalie van China Airlines en bij de business class check-in was ik zelfs direct aan de beurt! Mijn ticket zat nogal vreemd in elkaar: mijn eindbestemming was Jakarta, maar eerst zou ik via Taipei met China Airlines en vervolgens met Korean Air via Seoul vliegen. De check-in medewerkster kon me inchecken tot Taipei waar ik een 23 uur layover had geboekt.
China Airlines Dynasty Lounge
Ik was verbaasd dat China Airlines een eigen lounge heeft op Bangkok. De airline biedt namelijk slechts twee bestemmingen aan vanuit Bangkok. Naast de hoofdstad Taipei, die 3 keer per dag door China Airlines wordt aangevlogen, vliegt de airline ook op het Taiwanese Kaohsiung. De China Airlines Dynasty lounge bevindt zich in de D-coucourse, naast de Japan Airlines Sakura Lounge.
In de lounge werd ik vriendelijk welkom geheten waarop ik vervolgens mijn China Airlines business class boarding class liet zien. Je hebt toegang tot deze lounge als je business class vliegt met China Airlines of als je SkyTeam Elite+ status hebt. In de lounge was het erg rustig en op de achtergrond speelde een heel klassiek muziekje waardoor er een hele chique sfeer ontstond in deze lounge.
De lounge zelf is verder niks speciaals en er is helaas geen uitzicht op de vliegtuigen. Het buffet is redelijk te noemen, je vindt er alles wat je zou kunnen verwachten van een business class lounge buffet. Zelf hield ik het bij enkele snackjes en een cappuccino, omdat ik vooral tijdens de vlucht wou genieten van de catering service. Het personeel in de lounge is verder vriendelijk en proactief.
China Airlines A350 business class cabine
Na een verblijf van ongeveer 3 kwartier in de lounge liep ik richting de gate. De China Airlines A350 stond geparkeerd aan gate E1 en dit is gelukkig direct om de hoek op slechts 5 minuten lopen van de lounge.
Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Airbus A350-900 en dit toestel beschikt over 32 flat bed seats in business class. Ik kwam het toestel binnen via de eerste deur en kon, na een vriendelijk welkom van de crew, direct rechts afgaan. De business class cabine oogt ontzettend ruim en modern.
Een typische hedendaagse business class! De stoelen staan opgesteld in een reverse herringbone 1-2-1 configuratie. De stoelen staan nooit naar elkaar toegericht, behalve in de middelste rij, en daardoor heb je erg veel privacy. Ook zijn er in het midden geen bagagevakken, waardoor de cabine nog groter aandoet. De stoelen aan het raam zijn prima voor mensen die alleen reizen, terwijl de stoelen in het midden zich prima lenen voor mensen die samenreizen. Zelf had ik stoel 15K, de stoel zag er erg ruim en vooral ook chique uit.
Naast iedere stoel is een lamp te vinden en op de stoel lag een kussen en pantoffels klaar. Ook een leuk detail vond ik de leuning aan mijn linkerkant. Deze kan je namelijk omhoog en omlaag doen en zodoende kun je zelf de ruimte en het comfort bepalen.
In het vakje naast de lamp vond ik de veiligheidsinstructies en het in-flight magazine. De stoel zelf zit prima en nogmaals viel me de ruimte en privacy op. Je mag dan wel met in totaal 32 mensen in een cabine zitten, je hebt eerder het gevoel dat je er alleen zit. Voor mij bevond zich een groot in-flight entertainment scherm met een haarscherp beeld.
Aan mijn rechterzijde vond ik de afstandsbediening met touchscreen om het in-flight entertainment te bedienen. Ook vond ik hier de stoelbediening en de koptelefoon. Direct zette ik mijn stoel in een wat comfortabelere positie om te wachten op wat de crew me zou brengen.
Vervolgens kwam de crew zich vriendelijk voorstellen en werden de menukaarten en warme doekjes uitgedeeld. Als drankje voor het opstijgen kon ik kiezen uit water, jus d’orange en champagne. Het ging hier niet om een dure champagne, maar ik was al lang blij dat dit geen droge airline was zoals Malaysia Airlines en Royal Brunei Airlines.
Nadat alle passagiers aan boord waren, taxieden we richting de startbaan. Gelukkig konden we op tijd vertrekken om aan onze 3 uur en 40 minuten durende vlucht naar Taipei te beginnen.
Eten en drinken
Terwijl ik nog een champagne nam, bestuurde ik de menukaart maar eens. Als voorgerecht werd een gerookte heilbot en gemarineerde zalm geserveerd. Voor het hoofdgerecht koos ik voor wok gebakken gember met gesneden runderhaas en eiernoedels met gebakken knoflook en kailan.
Het voorgerecht en hoofdgerecht werden tegelijkertijd geserveerd. Hierbij werd ook brood aangeboden. De maaltijd smaakte erg goed, zeker het vlees vond ik erg lekker.
De crew kwam regelmatig langs om te vragen of alles in orde was en of ik nog iets te drinken wenste. Ik zei dat het eten me prima beviel en dat ik erg onder de indruk was van China Airlines.
Na deze heerlijke maaltijd was het tijd voor het dessert. Hierbij kon ik kiezen uit vers fruit, frambozenyoghurtcake en Häagen-Dazs ijs. Een combinatie van twee was gelukkig ook geen probleem en daarbij ging ik voor het vers fruit met ijs.
Later werd hierbij ook nog koffie geserveerd en daarna zat ik behoorlijk vol.
Turndown service
Na deze heerlijke maaltijd ging ik maar eens kijken wat deze business class nog meer te bieden had en daarbij raakte ik in gesprek met een van de crewleden. Ze vertelde me dat deze A350 toestellen ’s nachts vooral op long haul routes worden ingezet en overdag op routes binnen Azië. Na het eten en drinken kunnen business class passagiers nog terecht in de galley voor een hapje en een drankje. Deze galley bevindt zich tussen de business class en de economy class.
De A350 van China Airlines beschikt verder over een groot business class toilet en deze bevindt zich helemaal voorin de cabine aan de linkerkant.
Het duurde vervolgens nog wel 2 uur voordat we zouden landen op Taipei en daardoor besloot ik mijn stoel om te toveren in een bed om nog even te gaan slapen. Zoals ik al eerder aangaf bieden de stoelen behoorlijk veel ruimte en op een gegeven moment had ik eerder het gevoel dat ik in first class zat!
De A350 maakt veel minder lawaai dan bijvoorbeeld een Boeing 777 en daardoor kon ik gelukkig prima nog een uurtje de slaap vatten. Daarna merkte ik al dat de landing naar Taipei werd ingezet en ik vond het eigenlijk jammer om deze mooie business class cabine te verlaten. Ik bestelde nog een laatste champagne.
Dit was zeker een van mijn mooiste vluchten tijdens deze reis en misschien wel de mooiste business class van SkyTeam waar ik tot nu toe in gevlogen heb. Ik bedankte de crew voor de fijne vlucht en service aan boord en verliet vervolgens het toestel.
China Airlines vliegt 4 keer per week met een Boeing 777-300ER van/naar Amsterdam met een vergelijkbare reverse herringbone business class.
leninislost zegt
Meest Slechte stoel die je kunt hebben in businessclass als het gaat om fully flat.
Je onderlijf zit helemaal als een mummy ingepakt en je kunt je bijvoorbeeld niet omdraaien, sterker nog er is maar 1 zijligpositie die werkt, je omdraaien lukt niet. Ik stap 1000 keer liever over iemand heen, als ik maar op mijn beide zijkanten kan liggen en ik me kan omdraaien in mijn slaap. Werd op een bepaald punt zelfs wat claustrofobisch ervan. In zittende toestand de perfecte stoel, maar in fully flat slaapstand verschrikkelijk, niet doen.