Review: China Airlines A350 business class BKK-TPE8 min leestijd

china airlines, a350, business class, review

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

China Airlines, de flagship carrier van Taiwan beschikt op dit moment over 14 Airbus A350 toestellen met een prima reverse herringbone business class. Deze worden vooral ingezet op long haul routes naar Australië, Europa en Amerika, maar overdag zet de maatschappij ook een aantal A350 toestellen in op sommige routes binnen Azië, waaronder Bangkok-Taipei. Ik had het geluk om een award vlucht te boeken in deze mooie business class en keek daarom erg uit naar deze vlucht.

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.

Inchecken

Omstreeks 9:00 stond ik in de vertrekhal om in te checken voor mijn vlucht. Het was gelukkig erg rustig bij de incheckbalie van China Airlines en bij de business class check-in was ik zelfs direct aan de beurt! Mijn ticket zat nogal vreemd in elkaar: mijn eindbestemming was Jakarta, maar eerst zou ik via Taipei met China Airlines en vervolgens met Korean Air via Seoul vliegen. De check-in medewerkster kon me inchecken tot Taipei waar ik een 23 uur layover had geboekt.

business class, china airlines, bangkok
China Airlines business class check-in.

China Airlines Dynasty Lounge

Ik was verbaasd dat China Airlines een eigen lounge heeft op Bangkok. De airline biedt namelijk slechts twee bestemmingen aan vanuit Bangkok. Naast de hoofdstad Taipei, die 3 keer per dag door China Airlines wordt aangevlogen, vliegt de airline ook op het Taiwanese Kaohsiung. De China Airlines Dynasty lounge bevindt zich in de D-coucourse, naast de Japan Airlines Sakura Lounge.

china airlines, dynasty lounge, bangkok
Ingang van de China Airlines Dynasty Lounge.
ingang, china airlines, business class, dynasty lounge
Ingang van de China Airlines Dynasty Lounge.

In de lounge werd ik vriendelijk welkom geheten waarop ik vervolgens mijn China Airlines business class boarding class liet zien. Je hebt toegang tot deze lounge als je business class vliegt met China Airlines of als je SkyTeam Elite+ status hebt. In de lounge was het erg rustig en op de achtergrond speelde een heel klassiek muziekje waardoor er een hele chique sfeer ontstond in deze lounge.

china airlines, dynasty lounge, zitgedeelte
China Airlines Dynasty lounge zitgedeelte.

De lounge zelf is verder niks speciaals en er is helaas geen uitzicht op de vliegtuigen. Het buffet is redelijk te noemen, je vindt er alles wat je zou kunnen verwachten van een business class lounge buffet. Zelf hield ik het bij enkele snackjes en een cappuccino, omdat ik vooral tijdens de vlucht wou genieten van de catering service. Het personeel in de lounge is verder vriendelijk en proactief.

china airlines, dynasty lounge, buffet
Het buffet.

China Airlines A350 business class cabine

Na een verblijf van ongeveer 3 kwartier in de lounge liep ik richting de gate. De China Airlines A350 stond geparkeerd aan gate E1 en dit is gelukkig direct om de hoek op slechts 5 minuten lopen van de lounge.

china airlines, a350
De China Airlines A350 aan de gate.

Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Airbus A350-900 en dit toestel beschikt over 32 flat bed seats in business class. Ik kwam het toestel binnen via de eerste deur en kon, na een vriendelijk welkom van de crew, direct rechts afgaan. De business class cabine oogt ontzettend ruim en modern.

china airlines, a350, business class
China Airlines A350 business class cabine.

Een typische hedendaagse business class! De stoelen staan opgesteld in een reverse herringbone 1-2-1 configuratie. De stoelen staan nooit naar elkaar toegericht, behalve in de middelste rij, en daardoor heb je erg veel privacy. Ook zijn er in het midden geen bagagevakken, waardoor de cabine nog groter aandoet. De stoelen aan het raam zijn prima voor mensen die alleen reizen, terwijl de stoelen in het midden zich prima lenen voor mensen die samenreizen. Zelf had ik stoel 15K, de stoel zag er erg ruim en vooral ook chique uit.

china airlines, a350, business class
Mijn stoel: 15K.

Naast iedere stoel is een lamp te vinden en op de stoel lag een kussen en pantoffels klaar. Ook een leuk detail vond ik de leuning aan mijn linkerkant. Deze kan je namelijk omhoog en omlaag doen en zodoende kun je zelf de ruimte en het comfort bepalen.

china airlines, a350, business class
Mijn stoel gezien vanaf de andere kant.

In het vakje naast de lamp vond ik de veiligheidsinstructies en het in-flight magazine. De stoel zelf zit prima en nogmaals viel me de ruimte en privacy op. Je mag dan wel met in totaal 32 mensen in een cabine zitten, je hebt eerder het gevoel dat je er alleen zit. Voor mij bevond zich een groot in-flight entertainment scherm met een haarscherp beeld.

china airlines, a350, in-flight entertainment
In-flight entertainment scherm.

Aan mijn rechterzijde vond ik de afstandsbediening met touchscreen om het in-flight entertainment te bedienen. Ook vond ik hier de stoelbediening en de koptelefoon. Direct zette ik mijn stoel in een wat comfortabelere positie om te wachten op wat de crew me zou brengen.

china airlines, a350, business class
Afstandsbediening voor het in-flight entertainment en stoelbediening.

Vervolgens kwam de crew zich vriendelijk voorstellen en werden de menukaarten en warme doekjes uitgedeeld. Als drankje voor het opstijgen kon ik kiezen uit water, jus d’orange en champagne. Het ging hier niet om een dure champagne, maar ik was al lang blij dat dit geen droge airline was zoals Malaysia Airlines en Royal Brunei Airlines.

china airlines, a350, business class, champagne
Champagne voor het opstijgen.

Nadat alle passagiers aan boord waren, taxieden we richting de startbaan. Gelukkig konden we op tijd vertrekken om aan onze 3 uur en 40 minuten durende vlucht naar Taipei te beginnen.

luchthaven, bangkok
Uitzicht op de luchthaven van Bangkok.

Eten en drinken

Terwijl ik nog een champagne nam, bestuurde ik de menukaart maar eens. Als voorgerecht werd een gerookte heilbot en gemarineerde zalm geserveerd. Voor het hoofdgerecht koos ik voor wok gebakken gember met gesneden runderhaas en eiernoedels met gebakken knoflook en kailan.

china airlines, business class, a350
China Airlines business class maaltijd.

Het voorgerecht en hoofdgerecht werden tegelijkertijd geserveerd. Hierbij werd ook brood aangeboden. De maaltijd smaakte erg goed, zeker het vlees vond ik erg lekker.

china airlines, a350, business class, maaltijd
Wok gebakken gember met gesneden runderhaas en eiernoedels.

De crew kwam regelmatig langs om te vragen of alles in orde was en of ik nog iets te drinken wenste. Ik zei dat het eten me prima beviel en dat ik erg onder de indruk was van China Airlines.

china airlines, a350, business class

Na deze heerlijke maaltijd was het tijd voor het dessert. Hierbij kon ik kiezen uit vers fruit, frambozenyoghurtcake en Häagen-Dazs ijs. Een combinatie van twee was gelukkig ook geen probleem en daarbij ging ik voor het vers fruit met ijs.

china airlines, a350, business class
Tijd voor het dessert.

Later werd hierbij ook nog koffie geserveerd en daarna zat ik behoorlijk vol.

Vers fruit, Häagen-Dazs ijs met koffie toe.

Turndown service

Na deze heerlijke maaltijd ging ik maar eens kijken wat deze business class nog meer te bieden had en daarbij raakte ik in gesprek met een van de crewleden. Ze vertelde me dat deze A350 toestellen ’s nachts vooral op long haul routes worden ingezet en overdag op routes binnen Azië. Na het eten en drinken kunnen business class passagiers nog terecht in de galley voor een hapje en een drankje. Deze galley bevindt zich tussen de business class en de economy class.

china airlines, a350, business class, galley
De galley.

De A350 van China Airlines beschikt verder over een groot business class toilet en deze bevindt zich helemaal voorin de cabine aan de linkerkant.

china airlines, a350, business class, toilet
China Airlines A350 business class toilet.

Het duurde vervolgens nog wel 2 uur voordat we zouden landen op Taipei en daardoor besloot ik mijn stoel om te toveren in een bed om nog even te gaan slapen. Zoals ik al eerder aangaf bieden de stoelen behoorlijk veel ruimte en op een gegeven moment had ik eerder het gevoel dat ik in first class zat!

china airlines, a350, business class
China Airlines A350 business class stoel: behoorlijk veel ruimte en privacy.

De A350 maakt veel minder lawaai dan bijvoorbeeld een Boeing 777 en daardoor kon ik gelukkig prima nog een uurtje de slaap vatten. Daarna merkte ik al dat de landing naar Taipei werd ingezet en ik vond het eigenlijk jammer om deze mooie business class cabine te verlaten. Ik bestelde nog een laatste champagne.

business class, china airlines, a350
Bijna geland op Taipei.

Dit was zeker een van mijn mooiste vluchten tijdens deze reis en misschien wel de mooiste business class van SkyTeam waar ik tot nu toe in gevlogen heb. Ik bedankte de crew voor de fijne vlucht en service aan boord en verliet vervolgens het toestel.

China Airlines vliegt 4 keer per week met een Boeing 777-300ER van/naar Amsterdam met een vergelijkbare reverse herringbone business class.

Overzicht

Publicatie Datum

12 June 2019

Voordelen

- Prima stoel
- Vriendelijke service
- Lekker eten en drinken

Nadelen

Vrijwel geen

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Algemene Waardering

Conclusie

China Airlines biedt een prima business class product aan op hun A350. Ook is het mooi dat China Airlines een eigen lounge heeft op Bangkok waardoor de airline een eigen service op de grond kan bieden aan hun passagiers.

De cabine op de A350 is een typische hedendaagse business class in een reverse herringbone opstelling waardoor elke passagier van veel ruimte en privacy geniet. De crew was vriendelijk en zeker in voor een praatje tijdens deze vlucht. Het eten en drinken was ook prima in orde. De airline serveerde dan wel geen dure champagne, ik had geen reden tot klagen.

Het is leuk om zo'n business class cabine op een A350 te zien op een redelijk korte route binnen Azië. Daardoor heb ik natuurlijk niet een goed beeld van wat China Airlines op long haul vluchten naar Amsterdam aanbiedt, maar mijn eerste indruk was erg positief en het smaakt zeker naar meer. Ik zou China Airlines zeker willen omschrijven als een van de betere maatschappijen binnen het SkyTeam netwerk en kan daarom zeker een vlucht met deze airline aanraden.

8 min leestijd">
4.1

Reacties

  1. leninislost zegt

    Meest Slechte stoel die je kunt hebben in businessclass als het gaat om fully flat.
    Je onderlijf zit helemaal als een mummy ingepakt en je kunt je bijvoorbeeld niet omdraaien, sterker nog er is maar 1 zijligpositie die werkt, je omdraaien lukt niet. Ik stap 1000 keer liever over iemand heen, als ik maar op mijn beide zijkanten kan liggen en ik me kan omdraaien in mijn slaap. Werd op een bepaald punt zelfs wat claustrofobisch ervan. In zittende toestand de perfecte stoel, maar in fully flat slaapstand verschrikkelijk, niet doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *