Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air New Zealand vliegt tussen Sydney en Auckland een paar keer per dag met wide-bodys. Na mijn vlucht met Thai Airways in Royal First op een Boeing 747 en na een kort bezoekje aan Sydney zou ik met een Boeing 777 in business class naar Auckland vliegen. Air New Zealand heeft deze toestellen recentelijk gerenoveerd, dus ik was benieuwd wat mij te wachten stond.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.
Check-in
Aanvankelijk zou ik met vlucht NZ104 om 11:50 vanuit Sydney vertrekken, maar toen ik wilde inchecken kreeg ik te horen dat het toestel gewijzigd was van een Boeing 777 naar een Airbus A320 zonder business class! De mevrouw aan de check-in vertelde me vriendelijk dat ik hierdoor ook geen lounge toegang meer had en dat ik een compensatie kon aanvragen bij United Airlines waar ik mijn award ticket had geboekt.
In dit soort situaties is het altijd even nadenken voor je een beslissing neemt. Ik legde uit dat ik wel graag op een wide-body in business class naar Auckland wilde vliegen en het ook niet erg vond om pas later die dag te vertrekken. Ik kreeg te horen dat ik weer even rustig kon zitten en een half uur later kon ik bij iemand anders mijn verhaal doen. De supervisor werd er bijgehaald. Ik legde mijn verhaal uit en zij vertelde vervolgens weer aan de mevrouw die me had ingecheckt dat ze me niet in economy class had mogen plaatsen.
Er werd wat gecommuniceerd en gebeld en uiteindelijk mocht ik met vlucht NZ108 mee die pas om 18:55 zou vertrekken! Het was op dat moment 9:30 dus ik had zowat de hele dag om te vertoeven in de lounges op Sydney. Gelukkig had ik geen aansluitende vlucht in Auckland, anders was dit niet mogelijk geweest! Na mijn stoel te hebben gekozen ontving ik mijn boarding pass en kon ik richting security.
Lounges
Op Sydney zijn er twee lounges waar je toegang tot hebt met een Star Alliance Gold Card of als je business class vliegt met deze alliantie, namelijk de Singapore Airlines SilverKris Lounge en de Air New Zealand Lounge die zich naast elkaar bevinden. Door mijn lang verblijf op de luchthaven van Sydney kon ik beide lounges eens goed bekijken. Eerst ging ik naar de Silver Kris Lounge om even flink te ontbijten, want daar was ik door het lange wachten nog niet aan toe gekomen.
De lounge heeft een keurig buffet en het interieur ziet er mooi en goed verzorgd uit. Je hebt een fantastisch uitzicht op de vliegtuigen en daar heb ik even een tijdje van genoten onder het genot van een cappuccino, interessant om te zien wat voor vliegtuigen er op Sydney voorbij komen. In de ochtend vertrekken er veel maatschappijen naar zowel Amerika als Azië. Even later nam ik nog een douche en daarna deed ik nog wat werk in de lounge. Het was later veel rustiger hier.
Rond een uur of 3 begaf ik me richting de Air New Zealand Lounge. Deze lounge biedt ook een uitzicht op de vliegtuigen, maar is in tegenstelling tot de Silver Kris Lounge een stuk groter. Ik vond het design van deze lounge er mooi uitzien. Naast Auckland vliegt Air New Zealand naar nog op een aantal bestemmingen in Nieuw Zeeland vanaf Sydney. Het was daardoor vrij druk in deze lounge.
Doordat het mei was en dus winter in Australië, was het die avond al om 17:30 donker. Ik nam nog wat eten van het buffet en rond 18:15 was het dan eindelijk tijd om naar de gate te gaan.
Boarding
Mijn toestel werd uitgevoerd door een Boeing 777-200ER en Air New Zealand heeft deze toestellen recentelijk gerenoveerd met de nieuwe business class. In deze Business Premier class bevinden zich 26 full flat stoelen.
Op het moment van boarden was het vrij druk in de business class. Gelukkig was ik als een van de eersten aan boord waardoor ik nog mooi een aantal foto’s kon maken.
De paarse lichten in het toestel gaven de business class een erg blitse uitstraling. De stoelen staan in tekenstelling tot bij een reverse herringbone opstelling naar het gangpad gericht. Het betreft hier een 1-2-1 configuratie.
Ik had stoel 3K. De immigratieformulieren voor Nieuw Zeeland lagen al keurig klaar. Ik vond de privacy behoorlijk meevallen, maar de ruimte is minder dan bij een normale reverse herringbone opstelling.
De stoel zit zeker comfortabel en ik zat nog maar net en er werd al gevraagd wat ik wilde drinken. Ik ging voor champagne wat in een soort van cocktailglas werd geserveerd.
Het duurde in totaal nog wel 40 minuten voordat iedereen aan boord was. Het was ten slotte een Boeing 777 en daar kunnen veel passagiers in, blijkbaar was het erg druk in economy. De business class zat halfvol. Nadat de menukaarten werden uitgedeeld en ik het immigratieformulier alvast invulde, waren we klaar om te vertrekken. Best gek om op te stijgen terwijl je stoel gericht staat naar het gangpad.
Eten en drinken
Ik ging het menu maar eens bestuderen onder het genot van nog een champagne. Dit was geen grote menukaart in ‘A3 formaat’ maar slechts een mooi handig kaartje waarop alles keurig stond beschreven. Het voorgerecht bestond uit soort van kip en smaakte zeer goed. Hierbij nam ik een lekkere Pinoit Noir wijn.
Als hoofdgerecht ging ik voor het vlees en dit smaakte zeer goed in combinatie met de wijn.
Ondertussen werd er keurig gevraagd of ik nog iets wilde drinken en of het goed smaakte. Ik zei dat ik zeker tevreden ben over de maaltijdservice. Daarna nam ik nog een kaasplankje.
Daarna was er nog ijs met een liqueur drankje dat ik zeker even moest proberen van de crew.
Ik sloot af met een koffie waarbij ook een chocolaatje werd geserveerd.
Vervolgens ging ik de business class maar eens verder bekijken. Overal stond een mooie mood lighting aan.
De stoelen in business class kunnen volledig plat en dit ging wat anders dan normaal. Deze moeten namelijk worden omgedraaid.
Na nog even een leuk gesprek te hebben gehad met de crew duurde het niet lang voordat het toestel in Auckland landde.
Conclusie
Ik was zeker onder de indruk van deze nieuwe business class op de Boeing 777 van Air New Zealand. Alhoewel ik de hele dag op Sydney moest wachten om toch met een wide-body naar Auckland te vliegen, was ik toch blij dat ik deze ervaring kon meemaken. De Air New Zealand Lounge op Sydney is lekker groot en biedt een mooi uitzicht op de vliegtuigen.
De nieuwe stoelen in business class op de Boeing 777-200ER bieden veel privacy. Het aanbod aan eten en drinken vind ik zeker een pluspunt en ook de service is uitstekend. Ik was dus zeker onder de indruk van deze eerste vlucht met Air New Zealand. Later tijdens deze reis heb ik nog 5 keer in economy gevlogen en ook hier was ik redelijk tevreden over deze maatschappij.
The Jetset Boyz zegt
Star of the hit series Suits, Rick Hoffman is one of the stars of Air New Zealand’s latest safety video, which has just been released.
The new video is the latest in a long series of safety videos that usually hit the headlines, but sometimes for the wrong reasons. The airline’s last video was pulled after negative feedback. The airline front footed the negative feedback by releasing a mock job advertisement for a new head of safety videos.