Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Op reis ben ik altijd een grote fan van het openbaar vervoer. Zo leer je een land toch echt pas goed kennen. Zo maakte ik een treinreis door China waar de kippen door de coupé vlogen en in India stapte ik een overvolle trein binnen waar men tijdens het rijden gewoon in- en uitstapte. De trein had trouwens ook geen deuren. In Taiwan was het zo koud in de trein dat ik een winterjas aan wilde trekken, terwijl het buiten ruim 35 graden was. En in Japan reis je met de Shinkansen alsof je de Business Class binnenstapt. Wat een ervaringen, en dat allemaal in de trein! Om over het uitzicht nog maar te zwijgen. In Zuid-Korea ging ik van het noorden naar het zuiden in, je raadt het al, de trein. In dit artikel mijn ervaringen en tips om in Zuid-Korea rond te reizen met de trein.
Tijdens mijn tweede bezoek aan Zuid-Korea kwam ik er snel weer achter dat de mensen ontzettend vriendelijk zijn. Het mooie aan Korea, zoals het doorgaans genoemd wordt, is ook dat men bijna overal goed Engels spreekt. Dat is heel handig als je even niet weet waar je naartoe moet. Naast het Koreaanse schrift is nagenoeg overal ook het romaanse schrift dat wij kennen te lezen. De namen op een juiste manier uitspreken is natuurlijk een tweede.
Voorbereiding
Uiteraard heb ik wel het een en ander aan voorbereiding gedaan voor de reis naar Zuid-Korea. Ik ging op reis met een groep, dus je moet ook steeds alles met elkaar afstemmen. Het Koreaanse spoorbedrijf genaamd Korean Railways biedt veel informatie over reizen per trein online aan. Zo kun je al opzoeken op welke tijden de treinen rijden en naar welke stations je kunt reizen. Op internet lees ik via Tripadvisor de ervaringen van velen die mij op deze reis voorgingen. Een aanrader is ook de Britse website Seat61. Op deze website lees je alles over het reizen per trein en openbaar vervoer in het buitenland. Zo is er ook een nuttig stuk over Zuid-Korea te lezen.
Alle grotere steden in Zuid-Korea hebben een treinstation en zijn dus gemakkelijk bereikbaar. De afstanden zijn niet heel groot. Een reis van Seoul naar Busan, grofweg van noord naar zuid, duurt 2,5 tot 5 uur. De duur is afhankelijk van welke trein je neemt. Een tweedeklas kaartje kost dan omgerekend tussen de 20 en 50 euro (30.000 tot 60.000 Koreaanse Wong). Kinderen betalen meestal de helft. Het is meestal aan te raden om de KTX-trein te nemen. Dit is een soort intercity die weinig tussenstops maakt en op grote snelheid rijdt. Andere treintypes doen er langer over, maar zijn vaak een stuk goedkoper.
Hieronder een overzicht dat ik op de website van Korean Railways opzocht om te kijken wanneer de treinen van Seoul naar Busan rijden. Zoals je ziet rijdt de eerste trein om 5.15 uur en komt aan om 7.51 uur. Het gaat hier om trein KTX 101, dit is de snelste treinverbinding. De andere treinen doen er langer over.
Treintickets kun je bij Korean Railways vanaf een maand voordat je gaat reizen online boeken. Je moet het kaartje dan nog wel voor vertrek ophalen op het station. Je hebt je paspoort nodig om de tickets te kunnen verzilveren. Hiervoor laat je je internetbevestiging zien aan het loket. Het is ook mogelijk om je tickets op het station te kopen, maar op bepaalde (Feest)dagen kan het dan zijn dan je misgrijpt. Je kunt ook een Railpass kopen, maar daar heb ik geen gebruikt van gemaakt.
De treinreis ging voor mij van hoofdstad Seoul naar Daegu. Met tussenstop in Daejeon en Busan. In Daejeon bezocht ik het prachtige Songnisan National Park voor een stevige hike. In Busan bezocht ik de warmwaterbronnen en keek ik mijn ogen uit bij alle exotische visgerechten die je er kunt krijgen. In mijn volgende artikelen meer over deze bestemmingen.
Praktijk
In de praktijk vond ik dat de treinen goed op tijd rijden, een kleine vertraging daargelaten. Alles is duidelijk aangegeven en ook de stations zijn opmerkelijk goed georganiseerd. De stations zijn modern en vaak zijn er allerlei werkzaamheden om alles nog moderner te maken. Elk station waar ik ben geweest had een ruim aanbod aan winkeltjes, kleine supermarktjes en restaurantjes. Als je op tijd op het station bent kun je dus nog even wat te eten of drinken kopen voor in de trein. Ik vond het opvallend dat er veel bewapende politie aanwezig was op het station. Ik heb me overigens nergens onveilig gevoeld, maar zo veel politie leek mij wat overdreven. De mensen daar lijken er niet van op te kijken.
De treinen zelf zijn ruim opgezet en er is voldoende gelegenheid om je bagage neer te zetten. De coupes zijn erg schoon en er zijn altijd (ook schone) toiletten aanwezig. Er zijn medewerkers van het spoorbedrijf in de trein aanwezig. Veel controles op plaatsbewijzen worden er echter niet gedaan. De momenten waarop ik in Zuid-Korea met de trein reisde was het niet heel druk in de trein en op het station. Het scheelt dat op je ticket de coupe en het stoelnummer vermeld staat. Hier moet je dan ook plaatsnemen. In sommige treinen worden ook staantickets verkocht, je hebt dan geen recht op een zitplaats.
Conclusie
Al met al kan ik het reizen per trein in Zuid-Korea zeker aanbevelen. De treinen en stations zijn veilig en je kunt er gemakkelijk je weg vinden. Vooraf kun je online precies uitzoeken waar je naartoe wil en waar je dient over te stappen. De faciliteiten op de stations zijn prima. De snelle KTX-treinen brengen je in korte tijd op je bestemming en de tickets zijn zeer betaalbaar voor zulke moderne en snelle treinen. Als je even niet meer weet waar je naartoe moet of hoe je over moet stappen dan is men altijd bereid om je weer op weg te helpen.
Artikelenserie
Dit artikel is onderdeel van een reeks over Zuid-Korea, Japan, China en Taiwan. Per bestemming zal ik een apart reisverslag schrijven. Ook zal ik de hotels en lounges reviewen. Hieronder een overzicht van wat je nog kunt verwachten:
- Trip introductie Japan, Korea, Taiwan en China
- Review KIX Airport en KIX Airside Lounge
- Bestemmingstips: Grensbezoek Noord- en Zuid-Korea
- Bestemmingstips: Seoul
- Reizen per trein in Zuid-Korea (dit artikel)
- Review: Ibis Ambassador Busan
- Bestemmingstips: Daejeon (Java Hotel, Hot springs, Gyeryongsan National Park)
- Bestemmingstips: Busan
- Review: Ibis Ambassador Seoul
- Review: Daegu Airport (TAE) + Landside lounge
- Review: Pullman Shanghai Jing An
- Bestemmingstips: Shanghai
- Bestemmingstips: Suzhou + trein
- Review: Shanghai Pudong Airport (PVG) + Maglev trein
- Bestemmingstips: Tokyo
- Shinkansen in Japan
- Review: Book & Bed Hotel
- Bestemmingstips: Shizuoka
- Bestemmingstips: Kyoto
- Review: Hotel Kyoto
- Review: Ibis Osaka
- Bestemmingstips: Osaka
- Review: Sakura Lounge
- Review: Sha V5 VIP Lounge
- Bestemmingstips: Beijing
- Review: Novotel Taipei
- Bestemmingstips: Tainan
- Bestemmingstips: Hualien + Taroko NP
- Bestemmingstips: Taipei
- Review: Novotel Beijing
- Review: SkyTeam Lounge Beijing
- Review: Mercure Düsseldorf
Noppie zegt
Leuk artikel! Hoe vond je de treinen/stations in Korea vergeleken met Japan?
Christian zegt
Hoi!
Bedankt! Ik vond de treinstations in Korea prima en voorzien van alle benodigde voorzieningen. Vooral prettig dat eigenlijk overal kleine supermarktjes zijn waar je nog even wat te eten kunt kopen voor onderweg. Het grote verschil met Japan was vooral de drukte en de grootte van de stations. In Japan is dat toch allemaal wel een stukje ‘groter’ en ‘meer’. Maar al met al een mooie ervaring in beide landen! Binnenkort komen mijn artikelen over Japan online.
Christian