Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Reisorganisaties reageren negatief op het nieuwe boekingsplatform van KLM. Een paar weken geleden werd bekend dat Air France-KLM vanaf 1 april 2018 een toeslag gaat invoeren(klik) op alle tickets die worden uitgegeven door een Global Distribution System (GDS). De NDC-connectie om de toeslag te omzeilen is pas in januari 2018 beschikbaar en dat geeft reisagenten veel te weinig tijd om dit te integreren in hun aanbod.
Kritiek van reisorganisaties
Volgens VCK Travel wordt de reiziger hiervan de dupe. Reizigers die via een (zaken)reisorganisatie boeken worden op deze manier met hogere kosten opgezadeld terwijl dit helemaal niet nodig is. De verzuiling van het aanbod van vliegtickets door vliegmaatschappijen leidt volgens VCK Travel tot een ondoorzichtige markt en levert veel meer administratieve rompslomp op. Bovendien wordt het bij calamiteiten veel moeilijker om reizigers te traceren. Dat KLM vanaf 1 april 2018 een toeslag van 11 euro per enkele reis gaat heffen is volgens Ed Berrevoets, algemeen directeur van VCK Travel, een grote stap terug in de tijd.
“Het huidige GDS-concept, zoals dat in vrijwel de hele reiswereld wordt gebruikt, biedt een neutraal vergelijkingsplatform van alle luchtvaartmaatschappijen en toont het totale aanbod. De overgang naar het nieuwe boekingsplatform van KLM betekent het einde van die transparantie.” Naast de hogere kosten levert het volgens Berrevoets ook veel extra administratie op, omdat boekingen niet langer centraal kunnen worden beheerd. “Dat is totaal inefficiënt en het schaadt de belangen van de reiziger.” Berrevoets pleit voor het behoud van het GDS-concept, met een koppeling naar platforms van individuele luchtvaartmaatschappijen.
Geef een reactie