Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het is al eventjes wat rustiger rondom de ontwikkelingen bij Alitalia. Of toch niet? Alitalia vliegt nog steeds door op de inmiddels enorm opgelopen schuld bij de Italiaanse staat en verschillende andere partijen die ooit interesse in de maatschappij hebben getoond. Over deze investeringen schreven we eerder al hier. Afgelopen jaar heeft de Italiaanse overheid een deadline gesteld voor het zoeken van een nieuwe koper. Die deadline was destijds 30 april 2018. Hierna is de deadline weer opnieuw uitgesteld met een jaar. Dat was eind april 2019. Maar nu stelt de Italiaanse overheid het weer uit. Ditmaal tot 15 juni. Men is ervan overtuigd dat het nu moet lukken. De redding van Alitalia zou dus nabij kunnen zijn.
Stand van zaken
Eerder gingen er geruchten over verschillende overnames door verschillende geïnteresseerde. Onder deze geïnteresseerde partijen zouden onder andere Easyjet en Air France-KLM zijn. Ook Etihad heeft nog eens flink geïnvesteerd, wat uiteindelijk toch niet gezorgd heeft voor de redding nadat zij de stekker er weer uit hebben getrokken. Op dit moment zijn er vergaande gesprekken met SkyTeam-partner Delta en het Italiaanse Spoorwegbedrijf Ferrovie dello Stato. Echter willen deze twee bedrijven niet het hele bedrijf overnemen maar slechts een deel ervan. De Italiaanse overheid is voor Alitalia dus nog op zoek naar een derde partij. Deze partij zou nog ongeveer 400 miljoen euro moeten investeren om de deal rond te kunnen krijgen. Dat is een hoop geld en wie wil er nou investeren in iets dat eigenlijk nooit goed heeft opgeleverd?
Positieve resultaten
Maar in dat laatste lijkt de laatste tijd wel verandering te komen. Zo zijn de cijfers die de punctualiteit aangeven iets verbeterd. In verschillende maanden van 2018 en 2019 hield de Italiaanse maatschappij meer geld over dan dat het verloor. Ook publiceerde Alitalia onlangs de kwartaalcijfers van de eerste periode van 2019. Daaruit kwam naar voren dat Alitalia ten opzichte van dezelfde periode in 2018 een omzet had die 1.4% hoger was. De hogere omzet dit jaar komt vooral voort uit de long-haul vluchten, aldus Alitalia.
Al met al een positiever beeld dan het Italiaanse bedrijf eerder presenteerde. Echter is het bedrijf nog steeds failliet en wordt het overeind gehouden door de Italiaanse staat.
Redding nabij?
Naast de partijen Delta en Ferrovie dello Stato is de Italiaanse staat dus opzoek naar nog een partij. De Italiaanse staat zal zelf ook voor ongeveer 15% aandeelhouder blijven. Het gedeelte dat nog overblijft moet door een andere partij worden overgenomen. Nu schijnt deze geïnteresseerde partij ook uit Italië te komen, maar niet per se positief in het nieuws geweest te zijn. Het betreft hier Atlantia, dat eigenaar is van veel Italiaanse snelwegen en bruggen. En laat nou net deze partij ook de eigenaar zijn van de vorig jaar ingestorte Morandi-brug in Genua zijn.
Of dit dus nou per se de beste partij is om Alitalia te redden is natuurlijk maar de vraag. Of de deal met deze geïnteresseerde het uiteindelijk zal gaan halen, blijft afwachten. Het kan ook zo maar weer gebeuren dat de deadline nog eens uitgesteld gaat worden. Maar of Alitalia daar telkens bij gebaat is…
Beeldmateriaal: Alitalia, Atlantia en Delta
Geef een reactie