Aviationtag – Collector’s Item voor de Luchtvaartfanaat3 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

InsideFlyer biedt frequente reizigers (in de dop) via het Premium Membership een interessant pakket aan voordelen en extra’s. Een van onze partners binnen het Premium Membership is Aviationtag. Dit bijzondere bedrijf recyclet oude vliegtuigen tot unieke collector’s items. Misschien ben jij straks wel de eigenaar van een stukje van de iconische Boeing 747 of DC-3? In dit artikel lees je alles over Aviationtag.

Luchtvaartgeschiedenis aan je sleutelbos

Aviationtag is ontstaan uit de liefde voor de luchtvaart van twee vrienden. Stephan Boltz en Valentin Hartmann begonnen tien jaar geleden met het verzamelen van afgedankte spullen uit de luchtvaart. Denk bijvoorbeeld aan de trolleys waarmee de service wordt gedaan aan boord. In de loop der jaren heeft het duo een groot aantal contacten opgedaan binnen de airline industrie. Dit inspireerde hen om het niet bij trolleys te houden, maar het groter aan te pakken. Want wat gebeurt er nu eigenlijk met de afgedankte vliegtuigen?

Iconische toestellen als de Boeing 747 en de Douglas DC-3 hebben tientallen jaren gediend en vele passagiers vervoerd over de gehele wereld. Uiteraard ook toestellen van Airbus en Cessna. Het idee was om deze geschiedenis voort te laten leven in een kleiner formaat in de vorm van een zogenaamde Aviationtag; een sleutelhanger als het ware. Om geschikte toestellen te vinden ging het duo allerlei ‘vliegtuig begraafplaatsen’ af in bijvoorbeeld Tucson, Arizona, en Mojave woestijn in Death Valley, California.

De Aviationtag kun je natuurlijk ook gewoon aan je koffer hangen (Bron: Aviationtag)
De Aviationtag kun je natuurlijk ook gewoon aan je koffer hangen (Bron: Aviationtag)

Handwerk

Stukken van de romp van geschikte vliegtuigen worden per boot vervoerd naar Keulen in Duitsland. Hier wordt elk onderdeel met oog voor detail bekeken en in de juiste vorm gesneden. Vervolgens wordt het stuk van de romp met de hand gepolijst. Originele letters en ‘wear and tear’ van het toestel worden zoveel mogelijk intact gelaten. Zo blijft de geschiedenis van het toestel in leven. In de video hieronder zie je hoe het bedrijf te werk gaat. Elke Aviationtag is zo een 100% authentiek onderdeel van de luchtvaartgeschiedenis. En zoals het bedrijf zelf stelt:

Met een Aviationtag aan je sleutelbos start er een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het originele toestel.

Lost & Found

Aviationtag biedt ook een ‘Lost & Found’ service aan. Mocht je je sleutels kwijtraken met deze sleutelhanger dan kan de eerlijke vinder contact opnemen met Aviationtag. Het bedrijf zal er dan alles aan doen om de sleutels weer bij jou terug te bezorgen. Hiervoor moet je wel je sleutelhanger op de website registreren.

Boeing 747 van KLM

Een voorbeeld is de Boeing 747-400 combi met registratie PH-BFR van KLM. Na bijna 25 jaar trouwe dienst mocht het toestel op 6 december 2017 met pensioen. Nadat het vliegtuig was ontdaan van de motoren en alle bruikbare onderdelen ging Aviationtag ermee aan de slag. Bruikbare gedeeltes van de romp van de Boeing 747 werden naar Keulen vervoerd. Vervolgens werd er een gelimiteerd aantal unieke Aviationtags geproduceerd.

De Boeing 747-400 combi van KLM werd gebruikt voor de productie van de Aviationtag (Bron: Aviationtag)
De Boeing 747-400 combi van KLM werd gebruikt voor de productie van de Aviationtag (Bron: Aviationtag)

Binnenkort lees je meer over het Premium Membership voordeel bij Aviationtag. Ook houden we een give away!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *