Radisson Blu Astrid Antwerpen7 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen zomer had ik een ticket geboekt vanaf het vliegveld van Brussel. Omdat ik het met het openbaar vervoer altijd een ontzettend eind reizen vind direct vanaf Nijmegen, probeer ik er altijd een weekendje Antwerpen of Brussel aan vast te plakken zodat ik de treinreis in tweeën opdeel. Dankzij de geweldige Club Carlson 2-4-1 deal (waarbij je de tweede nacht gratis krijgt, kijk hier (klik) voor meer informatie) is het mogelijk om voor weinig geld twee nachten in één van de Carlson-hotels in deze steden te overnachten. Mijn keuze viel in dit geval op het Radisson Blu Astrid in Antwerpen, gelegen tegenover het Centraal Station (wat natuurlijk ideaal is als je met veel bagage reist).

Omdat ik bij Carlson-hotels weleens gehoord had dat bij een 2-4-1 boeking je Club Carlson-kaartnummer niet doorkomt, had ik van tevoren naar het hotel een e-mail gestuurd met daarin mijn Club Carlson-nummer en de vraag of ik een kamer met twee losse bedden kon reserveren. Ik kreeg een vriendelijke e-mail terug dat ze een kamer met twee bedden zouden proberen vrij te houden. Daarnaast werd mij verteld dat ik door mijn Gold Elite status een ‘mooiere kamer in dezelfde categorie’ zou ontvangen – technisch gesproken geen upgrade dus…

Na een lange treinreis met (natuurlijk!) weer een flinke vertraging en een aantal keer extra overstappen, kwamen mijn moeder en ik aan op het prachtige treinstation van Antwerpen, dat ik onlangs nog (verdiend) voorbij zag komen in een rijtje met de mooiste treinstations ter wereld. Onze trein kwam aan op de onderste verdieping, dus na een flink aantal roltrappen waren we in de stationshal.

Station Antwerpen
Station Antwerpen Centraal

Wanneer je de stationshal aan de voorkant (dus door de hoofdingang) verlaat, kijk je recht over het Koningin Astridplein naar het indrukwekkende gebouw van het Radisson Blu Astrid Antwerpen:

Radisson Blu Astrid Antwerpen
Het opvallende Radisson Blu

De lobby van het hotel heeft aan de rechterkant een bar en aan de linkerkant de receptie.  Op het moment dat wij binnenkwamen, werd er in de bar live voetbal uitgezonden, waar een luidruchtige groep (Engelse?) mensen fanatiek naar aan het kijken was.

Radisson Blu Antwerpen lobby
De lobby – foto met dank aan het Radisson Blu Astrid

Wij begaven ons naar de receptie om in te checken. De vriendelijke medewerker heette ons van harte welkom en vroeg mij mijn gegevens in te vullen. Ik zei dat die waarschijnlijk al in het systeem stonden, maar hij kon ze niet vinden. Ik vulde het formuliertje dus maar nog een keer in. Terwijl ik daarmee bezig was, vroeg ik toch nog even naar de mogelijkheden om de kamer te upgraden. Er werd mij verteld dat ze geen gratis upgrade konden geven (alleen een ‘betere kamer in dezelfde categorie’), maar ik kon met korting een ‘Business class’-kamer boeken. Dat kon voor €33,= per nacht, inclusief ontbijt. Wij waren toch van plan om ontbijt te nemen en dat zou duurder uitvallen om los te boeken dan wanneer we dit zouden doen – wij besloten dus voor €33,= te upgraden.

Wij namen de lift naar de kamer en na een beetje puzzelen met de kamernummers vonden we onze kamer in de hoek van het gebouw. De kamer was vrij ruim, maar een beetje donker ingericht en ontzettend warm!

Radisson Blu Astrid Business class kamer
Radisson Blu Astrid Business class-kamer

De kamer had een groot tweepersoonsbed (helaas dus geen losse bedden) met daarop badjassen en slippers die klaar lagen, een klein tafeltje met twee stoeltjes en een bureau. Een groot voordeel van de Business class-kamers van Radisson Blu vind ik dat er (in bijna alle hotels) Nespresso-apparaten op de kamers staan. Zo ook in dit hotel:

Nespresso Radisson blu Astrid
Een Nespresso-apparaat op de kamer

Op het bureau lag een brief van de manager en een Gold Elite-welkomstcadeautje: een pakket met heerlijke koekjes, wat fruit (druiven, een pruim en een appel meen ik mij te herinneren) en een aantal snoepjes:

Radisson Blu Astrid welcome amenity
Een welkomstcadeautje voor Gold Elite-leden
Een welkomstbrief

Verder bevond zich uiteraard een badkamer in onze hotelkamer. Omdat onze kamer in de hoek van het hotel lag, was de vorm van de badkamer een beetje raar en hoekig uitgevallen. De badkamer was redelijk standaard met een douche-badcombinatie, een toilet en een enkele wasbak.

Radisson Blu Astrid badkamer
De badkamer

Wij pakten onze spullen uit en -ondanks dat we de airco op de laagste stand hadden gezet- bleef het erg heet op de kamer. Ook het open doen van de ramen hielp helaas niet. Vanuit de ramen hadden we trouwens een uitzicht richting het oude centrum van de stad, een eindje verderop:

Kathedraal van Antwerpen
Uitzicht op de kathedraal van Antwerpen

Verder zat onze kamer precies boven de Chinese toegangspoort van het Chinatown van Antwerpen:

Chinatown Antwerpen
Onze kamer zat direct boven de Chinese poort

Na de spullen uitgepakt te hebben, besloten we een stukje richting het centrum van Antwerpen te lopen. Bij de receptie vroegen we nog of het mogelijk was om de kamer iets koeler te krijgen, en we kregen als antwoord dat ze ‘hun uiterste best’ gingen doen.

Aan het Koningin Astridplein (waar het Radisson Blu Astrid aan ligt), bevindt zich een aantal eenvoudige restaurants en een aantal (kleine) supermarkten. Naast het Centraal Station begint de Keyserslei, een brede straat met een restaurants, bars en winkels. Na een paar honderd meter gaat deze straat over in De Meir – de bekende winkelstraat van Antwerpen.

Via de Meir loop je makkelijk naar de toeristische plekken als de Groenplaats en de Grote Markt. Dat is al met al nog best een eindje lopen (ik denk dat ik er met een flink wandeltempo zo’n 20 minuten over deed), maar het is een ‘leuke wandeling’ langs veel winkels en terrasjes. Mocht je dit te ver lopen vinden, dan vertrekken er recht voor het hotel een aantal trams en iets verderop is het busstation – zo kan je je gemakkelijk door de stad verplaatsen.

Toen we ’s avonds terugkwamen bij het hotel, was het nog steeds ontzettend heet op de kamer. Het was alleen enigszins houdbaar door de ramen wijd open te zetten, maar onze kamer zat precies boven een aantal bars en café’s, wat de nachtrust niet bevorderde. Ondanks de hitte en het lawaai hebben we toch redelijk kunnen slapen en de volgende ochtend konden we genieten van het ontbijt. Vanuit de ontbijtzaal heb je een prachtig uitzicht over het Koningin Astridplein en het Centraal Station aan de overkant.

Centraal Station Antwerpen
Uitzicht op het station – foto met dank aan het Radisson Blu Astrid

Het ontbijt zelf was erg lekker met veel keuze. Het was geen ontzettend uitgebreid buffet zoals je dat in bijvoorbeeld Aziatische hotels wel tegenkomt, maar het was desalniettemin prima in orde – zeker als je je bedenkt dat wij voor €33,= per nacht een upgrade inclusief ontbijt voor twee personen hadden.

Al met al hebben wij een prima verblijf gehad in het Radisson Blu Astrid Antwerpen hotel. Het personeel was ontzettend vriendelijk (we hebben de receptie een aantal keer om ‘hulp’ gevraagd en telkens werden we erg vriendelijk geholpen). Het was jammer dat ik geen gratis upgrade kon krijgen met mijn Gold Elite-kaart, maar de betaalde upgrade was relatief goedkoop als je bedenkt dat daar het ontbijt bij inbegrepen was. Ondanks de hippe lobby had ik het idee dat de kamers wat gedateerd waren en de kapotte airconditioning zorgde ervoor dat het krankzinnig heet was – wat niet heeft bijgedragen aan de nachtrust. Al met al een prima hotel, maar in het vervolg slaap ik in Antwerpen hoogstwaarschijnlijk bij het Park Inn – het ‘goedkopere broertje’ van het Radisson Blu dat letterlijk om de hoek ligt. Hier (klik) heb ik een review geschreven over het Park Inn en ik blijf bij mijn mening dat ik daar over het algemeen meer tevreden was – zeker als je bedenkt dat de prijs ook een stuk lager ligt!