Politiek Limburg worstelt met verlies op luchthaven Maastricht2 min leestijd

Politiek Limburg worstelt met verlies op luchthaven Maastricht<span class=2 min leestijd" />

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De luchthaven bij Maastricht koerst dit jaar af op een verlies van 5,5 miljoen euro terwijl er vorig jaar ook al sprake was van een verlies van bijna 7 miljoen euro. Eerder dit jaar schreven we al over het aantal passagiers op Maasrhcht-Aachen Airport dat maar aan de lage kant blijft.

Verlies op luchthaven Maastricht

Maastricht-Aachen Airport, zoals de luchthaven officieel heeft, is 60% eigendom van de provincie Limburg. De overige 40% is eigendom van de Schiphol Group. Aangezien de provincie Limburg de grootste aandeelhouder is, is het logisch dat de politiek zich daar zorgen maakt. Volgens BBB-Statenlid Duncan Zeedzen is de stekker eruit trekken nu niet de juiste oplossing. “We moeten echter wel kijken hoe we hiermee verder gaan”, laat hij weten. Hoewel de SP gaan fan is van de luchthaven is de partij van mening dat er maar beter geen verlies kan worden gemaakt. “De luchthaven ligt er nu toch al”, aldus Cynthia Smeets van de SP.

De provincie Limburg worstelt met het verlieslijdende Maastricht-Aachen Airport. (Foto: 1Limburg)

Partijen verschillen nogal van mening. Zo wil de Partij van de Dieren meteen van de luchthaven af. De partij is namelijk van mening dat er een betere besteding van het geld is.

Minder passagiers

Hoewel de enige start- en landingsbaan op de luchthaven in 2023 voor twee maanden dicht was, bleef ook daarna het aantal passagiers laag. In het eerste halfjaar van 2024 kwam het totaal aantal passagiers uit op slechts 100.000. Ook het aantal vrachtvluchten bleef zeer laag. Er is nu wel een plan opgesteld waarin de luchthaven in 2025 op minimaal 475.000 passagiers met uitkomen. Maar of dit haalbaar is blijft nog maar de vraag. De luchthaven heeft nu ook een nieuwe directeur. Het is nu aan Joost Meijs, die voorheen CEO was van Eindhoven Airport en Aruba Airport, om van Maastricht-Aachen Airport weer een succes te maken.

Uitgelichte afbeelding: Corendon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *