Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De zomervakantie komt er weer aan. Dit betekent vaak langere vakanties en meer koffers mee. Als je niet met het OV naar Schiphol gaat zal je je auto soms een paar weken moeten parkeren op Schiphol. Wat zijn hiervoor je opties? Je lees het in dit artikel!
Schiphol
De luchthaven Schiphol biedt zelf verschillende parkeergelegenheden aan, in verschillende prijsklasses. Hierbij hangt het er vooral vanaf hoe lang je moet parkeren en hoe dicht je bij de terminal wil staan. Voor zakelijke reizigers die veelal kort weg zijn biedt de luchthaven Valet Parking aan of Schiphol Excellence; overdekt parkeren vlak naast Vertrek 3 met extra brede vakken. Hier betaal je meer dan €40 per dag voor. Er zijn ook parkeerplekken speciaal voor Privium Plus leden. Dit artikel zal meer focussen op opties voor de vakantieganger. Schiphol heeft op de website een handige tool, waar je jouw reissituatie kan kiezen en waar de prijzen van de verschillende opties worden weergegeven. Boeken kan ook via de Schiphol app.
Schiphol Smart Parking
Smart Parking is veruit de populairste optie voor de vakantieganger om te parkeren op Schiphol. Boeken is mogelijk vanaf een duur van twee dagen en kan online. Hoe eerder je boekt, hoe voordeliger. De vanaf tarieven zijn:
• 2 dagen vanaf EUR 39,00
• 8 dagen vanaf EUR 49,50
• 15 dagen vanaf EUR 89,50
• 22 dagen vanaf EUR 115,50
indien online geboekt. Inrijtarieven zijn hoger.
Je reserveert online – tot een dag voor vertrek – en selecteert hier je inrijdatum en uitrijdatum. De tijden hierbij zijn van minder belang. Betalen kan met iDeal of creditcard (Mastercard, AMEX en Visa zonder meerkosten). Je kan kiezen uit twee toegangsmethoden: kentekenherkenning of creditcard. Met kentekenherkenning opent de slagboom automatisch voor het ingevoerde kenteken. Met creditcardherkenning moet je de kaart gebruikt voor de boeking scannen. In beide gevallen krijg je alsnog een uitrijkaart die je goed moet bewaren voor de uitrit! Parkeer je langer dan dat je had gereserveerd? Dan kost dit je €10 per dag. Je kan je reservering online wijzigen en eventueel annuleren, maar bent voor het laatste wel €5 aan administratiekosten kwijt.
Bij Smart Parking parkeer je op P3, langs de A4. Dit staat vaak aangegeven als ‘Lang Parkeren’. Het adres voor de navigatie is Holiday Avenue, Schiphol, Haarlemmermeer. Je rijdt binnen met de hierboven beschreven methode. Nadat je geparkeerd hebt is het aan te raden het rijnummer van je parkeerplek goed te onthouden. Hierna kan je gebruik maken van de gratis shuttlebus die vanaf de parkeerplaats naar de luchthaven pendelt en bij 2 vertrekhallen stopt. Deze bus rijdt 24/7, elke 10 minuten. De rit duurt zo’n 7 minuten. In de bus zijn er speciale rekken voor koffers. Op de terugweg neem je dezelfde bus, die vanaf Schiphol Plaza vertrekt.
Op P3 sta je buiten geparkeerd, maar je kan er nu ook voor kiezen overdekt in de nieuwe garage te staan. Hiervoor betaal je een toeslag. De hoogte hiervan hangt af van de duur. Bij 8 dagen is de toeslag bijvoorbeeld €12,50 . Naast het feit dat je overdekt staat profiteer je ook van extra brede vakken en sta je dichtbij de bushalte.
Nog een extra service bij P3 is de ‘Drive-incheck’. Tijdens de piekperiodes kunnen reizigers van TUI en Transavia hun bagage al bij de balies naast de bushalte inchecken. Zo hoef je niet meer met bagage te slepen en op Schiphol zelf nog in de rij te staan.
Schiphol Holiday Valet
Geen zin om zelf een plekje te zoeken en de bus in te moeten met je bagage? Dan kan je vanaf 5 dagen Schiphol Holiday Valet gebruiken. Met deze dienst geef je in P6, bij de aankomstpassage tegenover de terminal, je sleutels af. De auto wordt dan voor je geparkeerd, onoverdekt. Ritten worden met een GPS getrackt. De auto staat weer bij P6 klaar als je aankomt. Ook hier geldt vroeg boeken = het laagste tarief. De vanaf prijzen zijn:
• 5 dagen vanaf EUR 57,50
• 8 dagen vanaf EUR 69,50
• 15 dagen vanaf EUR 109,50
• 22 dagen vanaf EUR 135,50
Holiday Valet moet je van te voren online boeken. Ook deze dienst kan je wijzigen en eventueel tegen €5 annuleren.
Korting
Tijdens de vakantieperiodes wil Schiphol nog wel eens korting geven op de luxere parkeervarianten, omdat er minder zakenreizigers zijn. Naast de hierboven gemelde acties voor Smart Parking en Holiday Valet kan je hier (klik) aanbiedingen voor onder andere Excellence of Terminal Parking bekijken.
Airport hotels
Vertrekt je vlucht vroeg en wil je een airport hotel boeken? Kijk dan niet alleen naar de laagste kamertarieven maar ook naar de Sleep, Park & Fly arrangementen die veel hotels in de buurt aanbieden. Vaak kan je zo er goedkoop je auto parkeren bij het hotel na een overnachting. Prijzen hangen vaak af van de duur en de reisperiode, maar soms heb ik nachttarieven inclusief 14 dagen parkeren gezien die goedkoper zijn dan alleen parkeren met Smart Parking voor twee weken! Dan moet je wel maar één kamer boeken om goedkoper uit te zijn, en tijdens het hoogseizoen liggen de prijzen ook hoger. Controleer wel of een shuttle naar de luchthaven is inbegrepen, en wat de dienstregeling hiervan is.
Andere aanbieders
Naast Schiphol zelf zijn er nog veel aanbieders die parkeerdiensten leveren. Bekende namen zijn onder andere Q-Park, iParking, Quick Parking en budgetvalet die vaak lager geprijsd zijn dan Schiphol’s eigen dienst. Een aantal hiervan werkt ook samen met reisbureau’s, die speciale tarieven voor het klanten hebben. Het varieert hier van valet tot bewaakte parkeerplaatsen op eigen terrein tot parkeren op een weiland. De service en betrouwbaarheid verschilt nogal. Vooral over valet parkeerdiensten zijn er de laatste tijd negatieve berichten in de media geweest. Controleer daarom vooraf even recensies. Let bij parkeerplaatsen erop of ze een eigen, afgesloten en bewaakt terrein hebben en waar dat is, of vervoer naar de luchthaven 24/7 beschikbaar en inbegrepen is als je een nachtvlucht hebt en of deze op afroep is en wat er gerekend wordt als je later bent door bijvoorbeeld een vertraagde vlucht. Bij valet bedrijven zou ik ook zeker navragen waar je auto wordt gestald, hoe ritten worden gevolgd en hoe verzekering is geregeld, of je terecht kan in de nachtelijke uren bij terugkomst en goed opletten bij het opmaken van de kilometerstand en schade.
Insideflyer is niet verbonden aan bovengenoemde dienstverleners en staat ook niet in voor de betrouwbaarheid of service.
Conclusie
Persoonlijk heb ik altijd erg goede ervaringen gehad met de parkeerdiensten van Schiphol zelf. Deze zijn vaak wel duurder dan de alternatieven, maar bieden betrouwbaarheid. Ook is de service erg goed, met een 24/7 shuttle die vaak rijdt tussen P3 en de terminal en een servicebalie op P3.
Er zijn veel hotels die arrangementen met parkeren aanbieden. Hierin zijn er verschillende prijsklassen, van het Bastion tot het nieuwe Hilton. Ben je van plan te overnachten voor een vlucht, kijk dan niet alleen naar de kamerprijs maar ook naar speciale Sleep, Park and Fly tarieven. Wellicht is dit goedkoper dan een losse kamer en los parkeren.
Er zijn verder genoeg alternatieve parkeerplaatsen of valet diensten beschikbaar. Controleer wel van te voren ervaringen en voorwaarden van deze bedrijven.
BIndair zegt
Schiphol Excellence Parking heeft in de vakantieperiodes soms ook aantrekkelijke aanbiedingen. Heb er wel eens 28 dagen gestaan voor 210 euro. Altijd wel paar tientjes meer dus dan op P3, maar daarvoor sta je dan wel pal tegen vertrek 3.