Overname Alitalia door AF/KLM?3 min leestijd

Overname Alitalia door AF/KLM?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dat het niet goed gaat met Alitalia is algemeen bekend. Er zijn al vele leningen door zowel de Italiaanse staat als verschillende private bedrijven uitgegeven. Terugbetaald zijn ze nooit, en inmiddels loopt de ‘laatste’ lening van de Italiaanse staat zo’n beetje af. Lufthansa is al een tijd met Alitalia in gesprek over de overname van (een deel) van het bedrijf. Onlangs lijkt ook Air France – KLM weer geïnteresseerd in het bedrijf, evenals Delta en easyJet. Komt er dan toch een overname van Alitalia door AF/KLM?

Wat je moet weten over Alitalia

Alitalia, opgericht in 1947, is de nationale maatschappij van Italië. Het begon met vluchten vanaf Turijn naar Rome, met een jaar later de eerste internationale vluchten richting Zuid-Amerika. Op dit moment heeft Alitalia 2 hubs, 1 in Rome Fiumicino en 1 in Milaan Malpensa. Met de 126 toestellen die ze hebben vliegen ze op 103 bestemmingen. Daarnaast is Alitalia lid van het SkyTeam.

Wat ging eraan vooraf?

Al jaren gaat het slecht met het Italiaanse bedrijf. In 2007 gaf de toenmalige Italiaanse regering toestemming om wederom met Air France-KLM rond de tafel te gaan zitten voor de overname van aandelen. Hierbij moesten veel compromissen worden gesloten, o.a. dat vluchten van Milaan Malpensa terug naar Rome Fiumicino en de bezetting van personeel echt anders moest. Dat niet iedereen het hier mee eens was lijkt me duidelijk. De overname door Air France-KLM was uiteindelijk bijna rond, maar op het laatste moment ging dit toch niet door. Dit mede door onredelijke eisen van de Italiaanse vakbonden en verkiezingen die gingen komen. Toen in datzelfde jaar een nieuw parlement onder leiding van Silvio Berlusconi aantrad, kreeg Alitalia al snel een staatslening van €300 miljoen. Het bedrijf moest ook in Italiaanse handen blijven en Alitalia kon blijven vliegen tot eind 2008. Uiteindelijk vroeg het bedrijf in augustus 2008 uitstel van betaling aan.

Steven schreef in april 2017 in zijn artikel al over de vele investeringen van de Italiaanse staat, maar ook andere bedrijven. Etihad Airways investeerde zo’n 560 miljoen euro in 2014, waarvoor ze dan 49% van de aandelen in handen kregen. Het idee was in die periode dat er van alles werd verbeterd, waarna Alitalia dan in 2017 winst zou behalen. We weten inmiddels dat ook dat niet gelukt is. In maart 2017 werden zelfs maatregelen getroffen om er dan toch maar voor te zorgen dat het in 2019 beter met het bedrijf moet gaan. Het plan werd door de werknemers weggestemd en uiteindelijk trok Etihad Airways zich ook terug als geldschieter en op 11 mei 2017 ging Alitalia weer failliet.

Resultaten Alitalia 2010-2015
©wikipedia.com

Gezocht: koper

En dan is het toch eindelijk tijd om een koper te zoeken. Een koper die een verlies draaiend bedrijf wil kopen.  De Italiaanse overheid geeft eerste €600 miljoen en later nog eens €300 miljoen om ervoor te zorgen dat ze in de ‘lucht’ blijven. Deze lening heeft een looptijd tot september 2018. In die tijd moet dus dringend de koper gezocht worden. 30 april van dit jaar loopt de deadline af om je als koper aan te melden.

Al een tijdje zitten Lufthansa en Alitalia om de tafel. Ook Cerberus, een Amerikaanse investeerder, en sinds kort easyJet en Air France-KLM?

Air France-KLM

Afgelopen week verschenen veel berichten in het nieuws dat Air France-KLM, samen met easyJet, toch een bod gedaan zou hebben op Alitalia, aldus de Italiaanse minister Carlo Calenda.

Calenda zou hen kort daarna gesproken hebben en kijken naar wat het bod in zou houden.

Overname Alitalia door AF/KLM?
De 3 SkyTeam partners bij elkaar © afp

 

Maar waarom zou de SkyTeam partner een bod doen? Mogelijk vanwege de jonge vloot, kostbare slots in Rome en Milaan en de toch 22 miljoen Alitalia-reizigers? Wie wil dat nou niet?

Toch blijkt uit berichten enige dagen later dat Air France-KLM geen biedingen op Alitalia hebben gedaan. Dus, toch geen overname bod door Air France-KLM. Jammer, of een verstandige keuze?

Dan is het toch nog even afwachten wat er gebeuren zal. Lufthansa heeft nog heel wat eisen voordat het met het failliete bedrijf verder wil gaan. Zullen we snel weten wat er met Alitalia gaat gebeuren, of gaat het nog maanden of jaren door op leningen van de Italiaanse staat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *