Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Lufthansa heeft toch nog een deal weten te sluiten met de Duitse staat over het verkrijgen van staatssteun. Vorige week kwamen de maatschappij en de Duitse regering al tot een deal. Deze werd echter door het bestuur van Lufthansa afgewezen, omdat het in strijd zou zijn met de voorwaarden van de Europese Commissie. Zaterdag werd bekend dat beide partijen alsnog tot een deal zijn gekomen. Hierbij blijft Lufthansa de komende jaren de genoemde € 9 miljard krijgen. Daarnaast krijgt de Duitse staat weliswaar een aandeel van 20% in de maatschappij, maar zijn er in tegenstelling tot de vorige deal enige voorwaarden gewijzigd.
Wat verandert er met de nieuwe deal?
De nieuwe deal krijgt wel steun vanuit Brussel, maar daarvoor worden wel enkele voorwaarden gesteld. Zo moet Lufthansa op zowel Frankfurt als München een klein deel van de start- en landingsrechten opgeven. Deze slots gaan dan naar een aantal maatschappijen die nu nog niet vanaf deze twee luchthavens vliegen. Deze maatschappijen hebben anderhalf jaar om zich hiervoor in te tekenen. Doen zij dat niet, dan gaan de slots naar bestaande concurrenten van Lufthansa. De slots mogen namelijk niet gaan naar maatschappijen die staatssteun krijgen, waar Lufthansa dan dus ook deel van uitmaakt.
Dat er nu een deal is genomen over de staatsteun voor Lufthansa en dat deze is goedgekeurd door het bestuur van Lufthansa, is natuurlijk goed nieuws voor de maatschappij. Wel is het nu nog afwachten op groen licht van de aandeelhouders. Binnenkort volgt een buitengewone algemene vergadering waartoe zij toegang hebben.
Uitgelichte afbeelding: Lufthansa
Geef een reactie