Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het is alweer ruim een half jaar geleden dat de eerste ritten met de ICNG trein in Nederland werden uitgevoerd. ICNG staat voor Intercity Nieuwe Generatie en moet de oudere ICR-rijtuigen vervangen. Sinds afgelopen week is ook de NS ICNG België gearriveerd en deze zal nu ook gebruikt worden voor een testrit tussen Nederland en België. Deze trein stopt ook op station Schiphol Airport.
Intercity Nieuwe Generatie
NS heeft inmiddels 10 ICNG’s in Nederland. Deze trein, in de volksmond ook wel ‘De Wesp’ genoemd, rijdt op verschillende trajecten. Zo rijdt deze trein op het traject tussen Amsterdam – Rotterdam en Den Haag – Eindhoven. Vanaf 2024 zal de trein ook ingezet worden op de route naar Leeuwarden en Groningen.
Met inmiddels ruim 350 opgeleide conducteurs kan NS de trein goed inzetten op het Nederlandse treinnet. Zo zijn er al ruim 200.000 kilometers afgelegd met deze treinen en met de komst van nieuwe ICNG-materiaal zal dit gestaag toenemen. In totaal zal NS 99 ICNG-treinen ontvangen. 20 hiervan zullen worden ingezet als ICNG België trein. Ze rijden vanaf 2024 rijden tussen Amsterdam en Brussel. Vanaf dit najaar zal er iedere week een trein worden afgeleverd.
NS blijft verschillende testen uitvoeren met de nieuwe treinen van fabrikant Alstom. Er is goed contact met de fabrikant en problemen kunnen hierdoor vlot worden opgelost. Zo was er een tijdlang een probleem met de opening van de deuren, door een software-update is dit weer opgelost.
NS geeft aan dat tussen de 80 en 85% van de treinen op tijd rijdt. Daarnaast geven reizigers die reisden met deze trein een waardering van een 8,1.
ICNG België
Afgelopen week is NS gestart met de testrit van de ICNG België tussen Amsterdam en Brussel. Deze treinen kunnen straks tot 200 kilometer per uur rijden. In totaal zal de reistijd afnemen naar 2 uur. Dit komt niet enkel door het gebruik van deze treinen, maar ook door schrappen van verschillende stations. De ICNG België rijdt straks van Amsterdam Zuid via Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal naar Brussel. De luchthaven van de Belgische hoofdstad zal hierbij niet meer worden aangedaan. Er zal ook een andere intercitytrein blijven rijden tussen Nederland en België. Deze trein zal de verschillende andere stations wel blijven bedienen. De nieuwe ICNG België heeft een andere kleurstelling dat de ICNG treinen die in Nederland rijden.
Tickets zijn beschikbaar via zowel NS als NS International.
Bron & beeldmateriaal: NS
Van Gooiland zegt
“tussen de 80 en 85% van de treinen op tijd rijdt.”
Goh, ik ben heel diep onder de indruk.