Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het starten van een nieuwe airline tijdens een pandemie is natuurlijk geen sinecure. Zo moest Norse Atlantic Airways de eerste vluchten al uitstellen. De nieuwe Noorse maatschappij leent zelfs toestellen uit aan Air Europa om nog wat geld in het laadje te krijgen. Gelukkig lijkt het nu echt van start te gaan voor Norse. De verkoop van vluchten is inmiddels begonnen en de eerste vlucht moet binnenkort eindelijk vertrekken.
Norse Atlantic Airways
Na het wegvallen van de meeste activiteiten van Norwegian viel er een gat waar Norse Atlantic handig op inspeelt. De nieuwe maatschappij neemt een aantal Dreamliners van Norwegian over. De long haul vlot moet zich gaan richten op trans-Atlantische vluchten die Noord-Europa en Noord-Amerika met elkaar verbinden.
De start van de eerste vluchten zou eind 2021 of uiterlijk begin dit jaar plaatsvinden. Maar door de onzekere situatie werd dit uitgesteld. Norse besloot zelfs toestellen uit te lenen aan Air Europa omdat het zelf de kisten nog niet nodig had. Daar komt nu snel verandering in.
Vliegtickets te koop
Sinds afgelopen week is de verkoop van vliegtickets gestart via de website van Norse Atlantic. Boeken via websites als Google Flights en Momondo lijkt echter nog niet mogelijk. De airline vliegt vanuit Oslo (OSL) non-stop naar vier bestemmingen. Dat zijn Miami Fort Lauderdale (FLL), New York (JFK), Los Angeles (LAX) en Orlando (MCO). De verbinding met New York start als eerste, namelijk op 14 juni 2022. Fort Lauderdale start later de volgende maand. Orlando en Los Angeles starten respectievelijk op 5 juli en 8 augustus.
Prijzen starten vanaf een kleine € 100 voor een enkele reis in Economy zonder ruimbagage. Bij het boeken is keuze uit drie soorten tarieven, namelijk Light, Classic en Plus. De airline biedt overigens ook een Premium Economy cabine, maar geen Business Class. De Dreamliners van Norse Atlantic Airways zouden ook nog naar Londen en Parijs gaan vliegen, maar wanneer dit start is nog niet bekend. Voor zover nu bekend gemaakt zal Norse niet naar Schiphol komen.
Nieuw Noors succes?
De vraag is natuurlijk of Norse Atlantic Airways een succes gaat zijn. Hoe kan de airline het beter doen dan bijvoorbeeld Norwegian, die er uiteindelijk niet in slaagde om winstgevende low cost long haul vluchten aan te bieden. Het verschil kan hem zitten in de kostenbasis van Norse die mogelijk flink lager ligt. De airline kon bijvoorbeeld toestellen tegen een gunstige prijs aantrekken. Als de airline echt goed geprijsde tickets aan kan bieden dan kan het ook voor Nederlandse en Belgische reizigers interessant zijn om met een overstap is Oslo naar Noord-Amerika te reizen.
Norse is (nog) geen onderdeel van een luchtvaartalliantie en heeft ook voor zover bekend geen loyalty programma. Dit is ook niet te verwachten bij een dergelijke low cost carrier, alhoewel Norwegian met Norwegian Reward wel een goede poging deed. De nieuwe Noorse airline zit nu wel degelijk in een andere situatie dan Norwegian en zou dus best nog eens succesvol kunnen worden. De tijd zal leren hoe ver Norse Atlantic het gaat schoppen.
fjflyer zegt
Gaan we weer met zo’n nieuwkomer die probeert klanten uit de benchmark af te snoepen…
Kies toch liever voor zekerheid en betrouwbaarheid waar loyaliteit gewaardeerd wordt.
1-8 september Oslo JFK ben je op dit moment prijstechnisch beter uit met Air France of BA. Ik geef toe dit is niet non-stop, maar heb maatschappijen als Norwegian ook snel weer zien verdwijnen. Bij annulering word je ook niet makkelijk op een andere maatschappij overgeboekt. Kortom, stof om over na te denken voordat ik een maatschappij als Norse zal reserveren. Prijzen voor mij moeten echt nog scherper zijn voordat ik een reservering zal maken. Wie reist er nu een week naar New York met een plastic tasje onder de stoel?