Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De nieuwe Scandinavische airline Norse Atlantic Airways had gepland deze lente al van start te gaan. De onzekere geopolitieke situatie in Europa heeft de airline echter doen besluiten pas volgende maand te gaan vliegen. Ondertussen leent Norse Atlantic enkele Dreamliners uit aan het Spaanse Air Europa.
Nieuwe airlines in de pandemie
Vorig jaar schreven we nog over een selectie aan veelbelovende nieuwe vliegmaatschappijen. De nieuwe airlines moeten de concurrentie aangaan op bestaande populaire routes, of bieden zelfs nieuwe bestemmingen aan. Een pandemie lijkt dan misschien een slechte timing om een nieuwe airline starten, echter zijn er ook een aantal voordelen.
Zo is het relatief makkelijk om vliegtuigen te kopen of te leasen tegen gunstige prijzen. Door de vele reisrestricties hebben vele maatschappijen hun vloot ingekrompen. Daardoor is er een groot aanbod op de ‘tweedehands markt’. Maar ook bestellingen van nieuwe toestellen werden uitgesteld of zelfs geannuleerd. Zo kunnen nieuwe maatschappijen ook deze toestellen gunstig verkrijgen.
Een ander voordeel is de mogelijkheid om in te springen op het gat dat sommige failliete maatschappijen achterlieten.
Dreamliners van Norse Atlantic Airways
Het originele plan van Norse Atlantic Airways was om eind 2021 of uiterlijk begin 2022 te starten met de eerste vluchten. Gezien de instabiliteit in Europa en de hoge brandstofprijzen zegt de airline nu later te willen starten, maar niet later dan juni dit jaar. De maatschappij heeft enkel Boeing 787 Dreamliners in de vloot. En hoewel die nu stil staan heeft Norse daar in ieder geval voor de korte termijn een oplossing voor gevonden.
De negen Dreamliners die geparkeerd staan op Oslo Gardermoen Airport (OSL) gaan namelijk tijdelijk vliegen voor Air Europa. In tegenstelling tot Norse heeft Air Europa op dit moment namelijk wel behoefte aan extra vliegtuigen. Er gaan daarom twee Boeing 787-8 en twee Boeing 787-9 kisten richting Spanje. De uitleen-overeenkomst geldt voor 18 maanden. Deze afspraak geeft Norse de unieke mogelijkheid om toch wat geld te verdienen aan de nu nog stilstaande vloot.
Er komen dit jaar overigens nog eens zes Dreamliner bij voor Norse Atlantic Airways, maar die gaan niet naar Air Europa. Air Europa vliegt met de Dreamliner ook binnen Europa en zelfs binnen Spanje. Bijvoorbeeld van Madrid naar Barcelona. De Dreamliner wordt af en toe ook ingezet op de route Amsterdam-Barcelona en Amsterdam-Madrid.
Ticketverkoop
Norse wil nog deze maand starten met de verkoop van vliegtickets. Op dit moment is het aankopen van een ticket dus nog niet mogelijk. Het routenetwerk is ook nog niet helemaal bekend. In de plannen wordt al wel gesproken over verbindingen vanuit Oslo, Londen en Parijs naar onder meer New York, Los Angeles en Fort Lauderdale. Voor zover bekend staat Amsterdam Airport Schiphol (nog) niet in het rijtje.
Tickets zullen via de website van Norse beschikbaar zijn, maar waarschijnlijk ook via een boekingsplatform als Momondo en Google Flights.
Geef een reactie