Gaat 2021 een succes worden voor deze nieuwe Europese airlines?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Nieuwe airlines voor commercieel passagiersvervoer? Is dit wel het juiste moment om een nieuwe maatschappij te starten terwijl andere airlines hun dienstverlening flink inkrimpen? Jazeker! Althans, zo moeten ten minste vier nieuwe Europese airlines gedacht hebben die in 2021 willen starten met vliegen. Of dat nu een succes gaat worden is natuurlijk nog maar de vraag. Zelf zijn ze er uiteraard wel van overtuigd.

Flyr

Oud-medewerkers van onder meer Widerøe, SAS en Norwegian maakten eind vorig jaar al bekend in 2021 een airline op te willen zetten. De naam van de airline is Flyr, Noors voor ‘vliegt’. Het idee achter de maatschappij is om een zo simpel mogelijk product aan te bieden. Alles van het oriënteren op een vlucht, het boeken, de klantenservice tot het inchecken, gaat digitaal. De maatschappij zou al flink wat geld opgehaald hebben bij investeerders.

Flyr wil de vertrek- en aankomsttijden optimaliseren op basis van de behoefte van reizigers. Qua bestemmingen wil de airline Noorwegen gaan verbinden met populaire Europese bestemmingen. In eerste instantie zal daarvoor een Boeing 737-800 gaan vliegen.

Boeing 737-800 van Flyer (Bron: Flyer)
Deze Boeing 737-800 moet in de toekomst voor Flyr gaan vliegen (Bron: Flyr)

Tot nog toe weinig nieuws onder de zon zou je zeggen. Toch pakt de airline het serieus aan. Zo is men druk bezig met het werven van piloten en cabin crew. Door de reorganisatie bij Norwegian is er wellicht een kans voor Flyr om snel te groeien. Voor zover bekend is deze airline (nog) niet aangesloten bij een alliantie. Ook is er nog niets bekend over een eventueel frequent flyer programma.

Play

Een andere nieuwe Europese low cost carrier komt uit IJsland. Nadat Wow Air begin 2019 failliet ging kwamen er niet veel lager plannen voor een nieuwe IJslandse maatschappij. Oud-medewerkers van Wow Air zijn overigens hier ook betrokken bij het opzetten van de nieuwe carrier.

Play richt zich op vluchten van IJsland naar Europa en Noord-Amerika. Daarvoor is een vloot van Airbus A321 toestellen voorzien. Eigenlijk zou Play al eind vorig jaar de lucht in gaan, maar dat is in verband met de COVID-19 pandemie uitgesteld. Op de website valt te lezen dat tickets ‘binnenkort’ in de verkoop gaan.

Het IJslandse Play wil gaan vliegen met een vloot van Airbus A321 toestellen (Bron: Play)
Het IJslandse Play wil gaan vliegen met een vloot van Airbus A321 toestellen (Bron: Play)

flyPOP

Het Britse flyPOP noemt zich de eerste low cost long haul airline van het Verenigd Koninkrijk. De airline zou Londen Stansted Airport als basis gaan gebruiken voor vluchten naar onder meer India. De belangrijkste doelgroep wordt de groep reizigers die richting Azië vliegen voor bezoek aan vrienden en familie.

flyPOP wil met de Airbus A330-300 gaan vliegen. In het toestel zal enkel Economy class beschikbaar zijn. De airline zegt alle CO2-uitstoot van de vluchten zelf te compenseren, zonder daarvoor extra kosten rekenen aan reizigers.

De eerste bestemmingen waar flyPOP zich op wil gaan richten (Bron: flyPOP)
De eerste bestemmingen waar flyPOP zich op wil gaan richten (Bron: flyPOP)

In een ticket bij flyPOP zit een stuk handbagage inbegrepen. De rest dien je als optie bij te kopen. Te denken valt dan aan extra bagage, priority check-in, extra beenruimte en maaltijden aan boord.

Bij flyPOP kun je overigens nog geen tickets kopen. Op Twitter laat de airline weten naar verwachting deze zomer tickets te gaan verkopen. De eerste vluchten zouden dan in oktober moeten vertrekken.

EGO Airways

Tot slot is er het Italiaanse EGO Airways. Over Italiaanse airlines kunnen we kort zijn, het gaat ze niet altijd voor de wind. Toch is de nieuwe maatschappij optimistisch. Met oud-medewerkers van onder meer Alitalia, Air Europe en Airbus moeten de eerste vluchten al eind maart vertrekken. In tegenstelling tot de andere nieuwe Europese airlines kun je bij EGO Airways sinds januari al wel ticket kopen.

Het netwerk richt zich in eerste instantie op binnenlandse bestemmingen met als bases Forlì en Catania. Het gaat hier overigens niet over de ‘nieuwe Alitalia’ waar we eerder over schreven.

EGO Airways wil met een vloot van Embraer toestellen gaan vliegen (Bron: EGO Airways op Facebook)
EGO Airways wil met een vloot van Embraer toestellen gaan vliegen (Bron: EGO Airways op Facebook)

EGO Airways gaat vliegen met twee Embraer E190 toestellen. Er zullen drie reisklassen an boord beschikbaar zijn. Ze krijgen de namen JUST GO, LOUNGE en PRIVATE. De reisklassen vertalen zich in de boekingsvoorwaarden en comfort aan boord. Meer daarover lees je hier.

Moov

Al langer was er sprake van een nieuwe Zwitserse airline, eerder onder de naam van Swiss Skies. Inmiddels is het project hernoemd naar Moov. Het business model van de airline is het verbinden van middelgrote Europese vliegvelden met onder meer de VS. Hiervoor wil men gaan vliegen met een vloot van Airbus A321XLR toestellen. Van alle genoemde ‘startups’ is Moov wellicht nog het verste weg van een daadwerkelijke start dit jaar. Eerst zal er nog voldoende startkapitaal opgehaald moeten worden.

Slecht timing?

De vraag is of het oprichten van een nieuwe Europese airline op dit moment verstandig is. Dat antwoord ligt misschien anders dan je zou denken. De vraag naar vliegreizen ligt op dit moment historisch laag, dat klopt. Maar we moeten niet vergeten dat door de lage vraag veel zaken voor nieuwe airlines ook goedkoper zijn.

Zo is er bijvoorbeeld een overschot aan tweedehands vliegtuigen. Daardoor kan een nieuwe airline gemakkelijk en tegen een relatief laag tarief een vliegtuig leasen of kopen. Datzelfde geldt voor dienstverlenende bedrijven in de luchtvaart. Een nieuwe airline moet natuurlijk medewerkers in dienst nemen. In tegenstelling tot bestaande maatschappijen kunnen nieuwe Europese airlines de arbeidsvoorwaarden bepalen en daarmee de kosten sturen. Voor bestaande maatschappij is dat erg lastig omdat er al afspraken liggen met de vakbonden.

Tot slot en niet geheel onbelangrijk, nieuwe airlines kunnen een opstart maken met de nieuwste systemen en technologie. Waar bestaande airlines vaak worstelen met de integratie van oude en nieuwe systemen gaat dat voor nieuwkomers een stuk makkelijker. En dat komt de klantervaring ook alleen maar ten goede.

Of deze nieuwe Europese airlines het gaan halen is natuurlijk nog maar de vraag. Het is en blijft een gekke tijd, maar dat biedt ook weer mogelijkheden. Aan het einde van het jaar zullen we weten hoe het hen vergaan is.

(Bronnen: websites van de resp. airlines en o.a. Future Travel Experience en AeroTime hub)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *