Nieuwe vloot oplossing voor noodlijdend Alitalia?4 min leestijd

Nieuwe vloot oplossing voor noodlijdend Alitalia?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het is niet de eerste keer dat Alitalia op een bijzondere manier in het nieuws komt. Eerder kwam de maatschappij al in het nieuws door de zoveelste ingreep van de Italiaanse overheid. Ditmaal niet door een kapitaalinjectie, maar een nationalisering. Alitalia is dus weer gered door de overheid, nadat het al jarenlang financieel gesteund werd door diezelfde overheid. Je zou verwachten dat een maatschappij die bijna geen geld meer heeft eerst orde op zaken moet stellen. Maar Alitalia is alweer aan het kijken naar een vernieuwing van de vloot.

Financiële geschiedenis

Alweer in 2018 schreven we op InsideFlyer over de financiële geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij. In 2008 waren er vergaande plannen om Alitalia over te nemen door AirFrance/KLM. Dit ging uiteindelijk niet door vanwege afspraken die de Italiaanse vakbonden niet goedkeurden. Ook injecteerde de nieuwe regering Berlusconi toen 300 miljoen euro in de maatschappij. Later kwam er nog een flinke investering van zo’n 600 miljoen euro. Dat had niet het beoogde effect om de maatschappij weer in de zwarte cijfers te krijgen.

In 2014 liet Etihad van zich horen. De airline uit Abu Dhabi nam een belang van 49% in Alitalia. Er kwam een nieuwe huisstijl, nieuwe uniformen en routes werden heroverwogen. Echter, achter de schermen veranderde er weinig aan de contracten, het (te) grote personeelsbestand en de te hoge kosten. De hoop om in 2017 positieve groeicijfers te tonen werd dus ook niet behaald. Etihad trok dan ook de stekker eruit en eigenlijk was het toen weer klaar voor Alitalia.

Alitalia vernieuwt, en wel met een totaal nieuw uniform
De nieuwe outfit van Alitalia

Begin dit jaar trof toen het COVID-19 virus als eerste op Europese bodem Italië. De vluchten werden al vlot stilgelegd en dat was natuurlijk niet goed voor de maatschappij. Mede door het verstrijken van de deadline om een nieuwe investeerder te vinden besloot de Italiaanse overheid om de maatschappij te nationaliseren.

Huidige vloot

Je zou verwachten dat een bedrijf dat zulke negatieve cijfers heeft, geen lang bestaan heeft. De Italiaanse overheid denkt daar klaarblijkelijk toch anders over. Het blijft er geld in pompen en de maatschappij blijft vliegen. Alitalia heeft op dit moment een flinke vloot van 113 toestellen. Zelf geeft de maatschappij het volgende aan over deze verschillende toestellen in de vloot:

Alitalia has a fleet that features four different types of planes that enable the airline to use its resources in a highly efficient and flexible manner.

De Italiaanse maatschappij beschikt over de tripple seven, zowel de -200 als -300 variant. Daarnaast beschikken ze over de Airbus A330-200, Airbus A321, Airbus A320 en de Airbus A319. En dan beschikken ze ook nog over de Embraer 190 en het kleine broertje de E175. Het is natuurlijk maar de vraag of het zo handig is om verschillende merken en toestellen in je vloot te hebben als het bijvoorbeeld financieel niet goed gaat. En daar lijkt Alitalia nu ook aan te twijfelen.

Nieuwe vloot oplossing voor noodlijdend Alitalia?
Airbus A320 in Alitalia livery op de luchthaven van Madrid (Bron: Unsplash / Miguel Ángel Sanz)

Aanschaf nieuwe toestellen

De Italiaanse krant Corriere della Sera heeft onlangs met enkele bronnen gesproken. Zij gaven aan dat Alitalia mogelijk in wil gaan zetten op een vernieuwde en verkleinde vloot. Zo zou men de grootte van de vloot willen inkrimpen van 113 toestellen naar 90. Verder wil de maatschappij zich gaan focussen op long-haul vluchten. Voor deze long-haul vluchten zijn de plannen om de huidige long-haul vloot geheel te vernieuwen. Dat betekent dat alle toestellen vervangen zouden gaan worden door de Boeing 787 Dreamliner.

De Europese vluchten zouden uitgevoerd moeten gaan worden met alleen de Airbus A320. Dan is er nog Alitalia CityLiner, eigenlijk net zoiets als KLM Cityhopper. Zij vliegen met de Embraer 190 en 175. Deze worden waarschijnlijk vervangen door de Airbus A220. De aanschaf van een deel van de nieuwe vloot zou gepaard moeten gaan met een flinke korting van minimaal 50%. Uiteindelijk zal de nieuwe vloot moeten zorgen voor een operationele winst van €100 miljoen en een besparing van €200 miljoen vanwege de brandstofefficientie.

Politieke keuze?

Niets is zeker, maar als het plan met de vervanging door de Boeing 787 Dreamliners, de Airbus A320 en de Airbus A220 door gaat, dan lijkt het op een politieke keuze. Onderdelen van de toestellen worden namelijk gefabriceerd in Italië. Dit is dus goed voor de werkgelegenheid in het land. En wellicht dat juist de werkgelegenheid als een goed excuus gebruikt kan worden om deze flinke investering enigszins te verantwoorden.

De overheid zou al met drie adviseurs gesproken hebben over het ‘nieuwe Alitalia’. Op korte termijn zou duidelijk moeten worden of op bovengenoemde ingezet gaat worden. Er zal dus nog heel wat werk verzet moeten worden voordat de eerste Dreamliner in Alitalia livery in de lucht zal verschijnen.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *