Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Als je reist per vliegtuig verwacht je natuurlijk dat je reis veilig verloopt. Dat geldt natuurlijk ook voor het vertrek van en de aankomst op de luchthaven. Schiphol heeft samen met diverse partijen onderzoek gedaan naar de veiligheid van passagiers en medewerkers. Bij het onderzoek waren onder andere KLM en Transavia betrokken, maar ook de Luchtverkeersleiding Nederland. Afgelopen week werd bekend welke maatregelen Schiphol neemt.
Belangrijkste maatregelen
Het gaat om in totaal 30 maatregelen die sinds vorig jaar zijn genomen, of nog uitgevoerd moeten worden. De belangrijkste maatregelen hebben te maken met het aantal kruisingen van vliegtuigen over de diverse runways. Dit brengt namelijk risico’s met zich mee. Daarnaast moest de samenwerking tussen de diverse partijen die dit begeleiden verbeteren. Ook kwam het advies om de infrastructuur beter in te richten en daarmee de luchthaven veiliger te maken.
Wat zie je hiervan terug?
Om het taxiënd verkeer zoveel mogelijk in goede banen te leiden zal er een extra taxibaan aangelegd worden op het viaduct over de A4. Er is dan voor beide richtingen een apart taxibaan. Dit maakt de coördinatie minder complex en dus veiliger.
Het platform langs de Zwanenburgbaan wordt vergroot zodat er meer toestellen kunnen parkeren. Dit zorgt voor minder drukte naar de gates en voorkomt extra baankruisingen. Ook wordt gekeken of de grondafhandelaren hun voertuigen en materialen kunnen delen. Op die manier zal er minder materieel nodig zijn en hoeft het ook minder vaak verplaatst te worden.
Verkeerstoren
Een minder zichtbare maatregel is de verbeterde samenwerking in de verkeerstoren. Medewerkers in de verkeerstoren die de (sleep)voertuigen op de grond begeleiden zullen in dezelfde ruimte gaan werken als de ground controllers die contact hebben met taxiënde vliegtuigen. Hierdoor verbetert de coördinatie. En nog belangrijker: dit verkleint mogelijk de kans op misverstanden.
Geef een reactie