Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In een tijd waarin airlines zware verliezen lijden en flink moeten inkrimpen zijn er ook maatschappijen die juist kansen zien. Zo hebben zeker vijf nieuwe Europese airline startups ambities om dit jaar hun eerste vlucht uit te voeren. Eén daarvan is het Scandinavische Flyr, een Noorse low cost carrier. Flyr wil zelfs de concurrentie aangaan met Ryanair.
Low cost
Het is duidelijk dat Flyr zich in het lagere segment bevindt. Het nieuwe concept moet zo simpel mogelijk zijn en alles gaat digitaal. Er is genoeg ervaring in het bedrijf, want oud-medewerkers van onder meer Widerøe, SAS en Norwegian trekken de spreekwoordelijke kar.
Aan boord kun je een simpele ‘low cost’ cabine verwachten. Het is de bedoeling dat er per vlucht twee cabin attendants meegaan. Alhoewel prijsstunters niet altijd even punctueel zijn wil Flyr met een tijdsbuffer in de middag een domino-effect van vertraging voorkomen.
Concurrentie
Qua serviceniveau zou Flyr onder easyJet en Wizz Air zitten. Ryanair zou de beste vergelijking zijn als concurrent van Flyr, aldus de website FlightGlobal. De prijsstelling zou dan ook vergelijkbaar met Ryanair moeten zijn. Dat betekent een ticket voor enkele tientjes voor een vlucht van thuisbasis Oslo naar een Zuid-Europese bestemming. Later zouden daar nog de Europese hoofdsteden bij moeten komen. Heel makkelijk zal dat nog niet worden. Flyr moet namelijk rekening houden met hogere kosten van bijvoorbeeld personeel dan Ryanair.
De Noorse maatschappij zou al voldoende financiële middelen hebben opgehaald om in de eerste helft van 2021 te kunnen gaan vliegen. Als de Coronamaatregelen op dat moment vliegreizen weer in groten getale toelaat dan zou dat nog wel eens een goed timing kunnen zijn.
Vloot
De airline gaat met een vloot van Boeing 737 toestellen vliegen. In het eerste jaar zou het om acht Boeing vliegtuigen gaan. In het vijfde jaar zou de vloot moeten zijn gegroeid tot minimaal 28. De verwachting is dat het om Boeing 737-800 kisten gaat.
Theo zegt
Als er per vlucht twee cabin attendants aan boord zijn kunnen er maar 100 passagiers mee vanwege de vliegveiligheid
50 passagiers per cabin attendant is voorschrift.
Als ze met B737-800 gaan vliegen blijven er ongeveer 80 vrij Lijkt mij niet zo handig als Low Coster