Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorige maand introduceerde Lufthansa een vernieuwde huisstijl die niet alleen in de communicatie te zien is, maar ook doorgetrokken wordt in de livery en de cabine van de toestellen. Grootste verandering? Geel heeft plaatsgemaakt voor blauw. De vernieuwing heeft als doel om modernere en meer ‘premium’ uitstraling te hebben. De nieuwe livery werd met veel show gepresenteerd op de Boeing 747-8 en de Airbus A321. Op sociale media is er volop aandacht geweest voor de details van het ontwerp. De veranderingen werden gepresenteerd als de grootste verbetering in 30 jaar. De eerste reacties zijn positief, maar niet bij iedereen, zo blijkt nu.
Website en apps
De nieuwe stijl is nog niet geheel ingevoerd bij Lufthansa. Op termijn zal de nieuwe stijl wel zichtbaar zijn op alle uitingen van Lufthansa. Van boardingpass, bagagelabels, kleding van de crew tot de desks op het vliegveld. Marco schreef hier al eerder over. De website heeft nu in ieder geval al een make-over gehad. De belangrijkste aanpassingen zijn de toevoeging van het nieuwe logo en de overheersende kleur donkerblauw in plaats van het bekende geel. De mobiele apps van Lufthansa hebben ook een make-over gehad. Alhoewel de nieuwe stijl nog niet in alle functionaliteiten van de app lijkt terug te komen.
Kritiek
De verandering van het logo en de wijziging van de herkenbare kleur geel naar donkerblauw schiet de bij sommigen in het verkeerde keelgat. Het originele logo en de huisstijl van de Duitse maatschappij is meer dan 100 jaar geleden ontwikkeld en kent dus veel geschiedenis. Het logo is nu aangepakt om een modernere en strakkere uitstraling te hebben. De nadruk op een donkere tint blauw is gekozen omdat dit een elegantere uitstraling heeft die staat voor betrouwbaarheid, kwaliteit en duidelijkheid. Al met al een meer ‘premium’ uitstraling, die later ook doorgetrokken wordt in de cabine.
Lufthansa kreeg na de introductie van de nieuwe huisstijl veel kritiek te verduren. De belangrijkste klachten zijn gericht op de nieuwe kleur. De oude herkenbare kleur geel hoort volgens velen bij de Duitse nationale maatschappij. Veel klanten zijn het hier niet mee eens. Sommigen stellen zelfs dat Lufthansa haar rijke historie bij het oud vuil zet. Ook de Nederlandse site Marketing Online.nl is het niet eens met de beslissing van Lufthansa. Ook sociale media krijgt de maatschappij er flink van langs van haar fans.
Wat vind jij van de nieuwe stijl van Lufthansa? Een welkome verfrissing van de gevestigde Duitse nationale maatschappij? Of juist een gebrek aan respect voor het verleden?
(Beelden: Facebook Lufthansa)
Geef een reactie