Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Dit artikel werd als eerste gepubliceerd op Insideflyer.com op 23 Oktober 2015 door Michael Trager.
Begin 2014 werd de nieuwe Air France business class geïntroduceerd. Dit zou een flinke revisie zijn van hun huidige Air France business class product, en ik was dan ook enthousiast om dit uit te proberen. Het nieuwe product heeft een 1-2-1 stoelopstelling, grotere klaptafel, kledinghaak en een handige opbergruimte met raam. Het overzicht van de zitplaatsen hieronder geeft je een goed idee over de opstelling van deze business class cabine. Wees er alert op dat de Air France aanpassingen van de 777 nog niet bij de complete vloot doorgevoerd zijn, maar wanneer je een 1-2-1 stoelopstelling tegenkomt online ben je verzekerd van de nieuwe versie.
Zoals je hier kan zien bij het Air France marketing promotiemateriaal, is dit een heel comfortabel business class product, zowel in de liggende als reguliere zitposities.
De check in bij JFK verliep vlekkeloos, waarbij ik werd geassisteerd door een van de La Première vertegenwoordigers. Er is een speciale afdeling Air France SkyPriority check in-balies in JFK terminal 1 (ook voor business class) en ook aparte La Première (eerste klas) check in-balies. Mijn vlucht AF009 was een Air France 777-200 met een drie klassenindeling: business class, premium economy class en economy class. Deze 777-200 was ingedeeld met 40 bed-stoelen in de business class. Er was een tweede mini-cabine voor de business class net voor premium economy. Meteen achter de business class cabine vind je drie rijen van de Air France premium economy class. Wanneer je met Air France vliegt zijn upgrades vanaf de premium economy naar business class gebaseerd op het gebruik van miles, afhankelijk van de beschikbaarheid.
De Air France lounge op JFK is vlak bij de Air France gates gepositioneerd. Deze lounge is compleet gerenoveerd in November 2014. Er waren twee deuren voor boarding van de 777, een voor de business class en de andere voor premium economy en economy classes.
Het interieur was erg fris, en de cabine zag er heel goed uit. Maar wees je er van bewust dat dit een zeer recentelijk aangepast vliegtuig was. Er werd een en Air France benodigdheden- en pantoffelpakket verschaft. De stoelen hadden ook een handige opslagplek om je spullen in op te bergen gedurende de vlucht. Het Air France kussen en de deken die we kregen waren erg fijn, en heel comfortabel.
Cabine Indeling
Andere leuke extra’s waren een kledinghaak, die ik tijdens de vlucht handig kon gebruiken voor mijn trui. Ook was er een hip “pop-out” leeslampje. Er waren voldoende elektrische aansluitingen en opslagruimte, inclusief een extra waterflesje weggestopt bij de stopcontacten. Ik gebruik altijd een 1-meter lange USB kabel; en de plug was heel makkelijk bij te komen. Het aanpassen van de stoelen was gemakkelijk, en de klaptafel was extra groot en makkelijk op te bergen. Er was ook een koptelefoon aansluiting (met 1 poort) voor mijn Bose koptelefoon, en vond die toch fijner om te gebruiken dan de aangeboden Air France koptelefoon (die opgeborgen lagen in de cabines). De Air France koptelefoon kon niet worden weggehaald of ontkoppelt, wat ik een beetje vreemd vond. Dit is hetzelfde als bij de oude Air France business class cabines.
Het pakket met benodigdheden was het normale soort items; zonder abnormale of speciale dingen. De video bediening was intuïtief en dit maakte het gebruik van de video’s en ander entertainment gemakkelijk. Mocht je er van houden: het scherm is touch-screen.
Hier nog wat meer foto’s van de nieuwe business cabine, inclusief het scherm tussen de middelste stoelen die zorgt voor wat extra privacy. Zoals gezegd is dit een 1-2-1 indeling, en de twee middelste stoelen hebben een verwijderbaar scherm voor wanneer je met een partner reist.
De eet- en drankservice was vergelijkbaar met wat Air France aanbied op de langere vluchten. Je kan kiezen uit een paar items op het menu en een dagspecial, die ik gekozen heb: groene kip-curry met maanzaad rijst (Poulet au curry vert, riz au pavot). Het voorgerecht bestond onder andere uit een foie gras terrine, iets waar je meestal op kan rekenen wanneer je met Air France vliegt. Mijn ervaring is dat het eten in de Air France business class vrijwel altijd bovengemiddeld is en het een van de beste Europese business class caterings heeft.
Ik genoot van de Champagne, een zeer respectabele Non Vintage Billecart-Salmon Brut Réserve, en probeerde ook de Bordeaux en de Bourgogne Blanc. Van de groene kip-curry enkel wat geproefd, aangezien ik voor vertrek al een snack op had in de Air France Lounge. Ook het dessert heb ik overgeslagen, aangezien ik graag een paar uur wilde slapen voor aankomst in Parijs. Het dienblad met de appetizers wordt geserveerd met zowel een kaas- als een dessertgerecht. Dit is vaak standaard bij Air France, en niet alleen voor de vluchten later op de avond.
De stoel was redelijk comfortabel, en het was dan ook geen probleem om snel in slaap te vallen. Misschien hielp het late (geplande) vertrektijdstip en de wijn. De stewards zorgden door steeds Badoit bruiswater te brengen ook ervoor dat ik geen moment dorst had. Wat een van mijn favoriete bruisende waters is en een welkome afwisseling van San Pellegrino, wat ik normaal drink en de norm is op Delta & Delta One vluchten, en nu ook bij de KLM business class.
Dit was een excellent, ervaren Air France Team. Daarnaast krijgen de stewards van Air France van mij altijd extra credit voor op de “juiste” manier de wijn te tonen en in te schenken. Ik had een fijn gesprek met de hostess, en ze leek oprecht enthousiast over het nieuwe business class product. Air France schenkt ook Illy espresso; en ik drink altijd minstens twee dubbele espresso’s tijdens de ontbijtservice. Air France biedt een continentaal ontbijt, dat meer dan prima is, maar het is toch de espresso die me echt blij maakt.
De aankomst in Parijs-CDG was op tijd, ondanks dat we iets te laat vertrokken. De plaatsing en het design van de kastjes voor de handbagage bovenin de cabine gaf het geheel een open uitstraling. Over het algemeen was ik erg onder de indruk van de Air France experience bij JFK. De nieuwe lounge en het nieuwe business product zijn fantastisch en echt een verbetering in vergelijking met de vorige producten aangeboden door Air France.
Geef een reactie