Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen week moest ik voor werk last minute een meeting bijwonen in de buurt van Brussel. Ik vlieg zelden of nooit met Brussels Airlines (SN) omdat de vluchttijden niet altijd ideaal zijn en omdat ik geen status heb bij Star Alliance en meestal met Skyteam of Oneworld vlieg. Bovendien heeft de vlucht van BLL naar BRU heel vaak vertraging. Maar deze keer was SN de beste optie en ben ik meteen gaan boeken.
SN biedt 3 verschillende Y tickets maar heeft geen J product beschikbaar op deze route.
Op de heenreis was er het Check&Go tarief beschikbaar maar op de terugreis alleen het duurdere Flex&Fast tarief, dus kon ik de verschillen beleven. Check&Go is eigenlijk een basic economy tarief maar er worden toch gewoon miles toegekend. Verder zijn alle extra’s tegen betaling. Het Flex&Fast tarief biedt, zoals de naam al zegt, flexibiliteit en snelheid. Men krijgt namelijk toegang tot de security fast lane en ook priority boarding is inbegrepen.
SN vliegt op deze route niet zelf, maar heeft een wetlease overeenkomst met het Ierse CityJet. CityJet verzorgt ook vluchten voor Air France (CDG-DUB) en SAS die een hele vloot Bombardiers CRJ-900 met SAS livery wetleast van CityJet. De gemiddelde passagier zal dan niet doorhebben met een CityJet toestel te vliegen. Dat is bij deze vlucht anders want de livery is van CityJet.
De route BLL-BRU en v.v. wordt met een Sukhoi Superjet 100-95 uitgevoerd. Dit is een relatief nieuw model van de Russische fabrikant Sukhoi. Het toestel moet concurreren met de Embraer E-series en de Airbus A220. Er is plaats voor 102 passagiers en de reikwijdte is rond de 3.000 kilometer wat er voor zorgt dat het toestel vanuit Brussel heel Europa en zelfs Moskou en Noord-Afrika kan bereiken.
Het vertrek in Billund ging vlot en soepel, ondanks de extreme hitte afgelopen week. In Billund was het al 34 graden maar in Brussel werd 38 graden verwacht. Ik had verwacht dat deze hitte vertragingen zou veroorzaken maar alles liep volgens plan. In Billund is er een aparte rij voor Flex & Fast passagieren die eerder mogen instappen. Dit wordt keurig aangegeven door deze 2 borden:
Ik was een van de eerste passagiers die aan boord kwam en kon daardoor een foto nemen van een lege cabine. De stoelen staan in een 2-3 opstelling en de cabine ziet er fris en nieuw uit. De kleurstelling is neutraal, wat waarschijnlijk met opzet gedaan is om wetlease zo makkelijk mogelijk te maken.
We vertrokken keurig op tijd en voordat ik het wist liet ik het warme Billund achter me.
Ik had een raamplek voor mezelf toegekend op rij 16. De vlucht was voor 80% vol en ik had geluk dat de stoel naast me vrij bleef tijdens te vlucht. Het zitcomfort is eigenlijk ongekend hoog in deze Sukhoi. De beenruimte is zeer royaal, bijna op het niveau van een KLM Economy Comfort stoel en de stoel zelf zit echt heerlijk, beter dan elke andere economy stoel die ik ooit geprobeerd heb. Veel zijdelingse steun, breed genoeg en ook zittingen die lang genoeg zijn. Met mijn 1,87 meter lengte is dat niet altijd een vanzelfsprekendheid. Het enige minpunt zijn de lage ramen waardoor je in een oncomfortabele positie moet zitten om uit het raam te kijken. Het toestel is stil, stiller dan bijvoorbeeld een Embraer 170 of zelfs een Boeing 737-800.
De service aan boord is sober in elk opzicht. De crew is bijna onzichtbaar wat niet persé een minpunt is. Er kunnen versnaperingen en drankjes gekocht worden. Het aanbod is enorm, de menukaart zou niet misstaan in een eetcafé. De prijzen zijn acceptabel en gebaseerd op de gratis wrap die ik op de terugreis kreeg, kan ik concluderen dat het wel snor zit met de kwaliteit. De prijzen zijn redelijk te noemen.
Na precies 1 uur vliegen kwamen we voor schema aankomsttijd aan. Het uitstappen verliep ook uitermate soepel en ik was blij dat ik in een gekoelde terminal kwam want de temperatuur in de slurf naar de terminal was opgelopen tot boven de 40 graden.
Geef een reactie