Maastricht Airport gaat Boeing 747 freighters weren2 min leestijd

Maastricht Aachen Airport (MST) (Bron: Corendon)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Maastricht Aachen Airport heeft als tweede luchtvrachtverwerker van Nederland bekend gemaakt vanaf begin volgend jaar de Boeing 747-200 volledig te gaan weren. Voor de Boeing 747-400 komt er een toeslag van 100% voor de kosten van start en landing. Maastricht Airport heeft deze maatregelen genomen om de overlast voor de omgeving te beperken.

Tweede vrachtluchthaven van Nederland

Alhoewel de toekomst van Maastricht Aachen Airport (MST) langere tijd op losse schroeven stond is de luchthaven we de tweede luchtvrachtverwerker van Nederland. In 2021 ging het bij 5.500 van de 13.000 vliegbewegingen namelijk om vrachtvervoer. Maastricht verwerkt iets minder dan 10% van de Nederlandse air cargo en dient in sommige gevallen als additionele capaciteit voor Schiphol. MST moet het vooral hebben van freight carriers uit het Midden-Oosten. Denk bijvoorbeeld aan Qatar Airways, Turkish Airlines en Emirates. Schiphol Group maakte overigens recentelijk een miljoeneninvestering in Maastricht bekend.

Voor velen is Maastricht Aachen Airport vooral bekend van de vakantievluchten die low cost carriers als Corendon en Ryanair verzorgen. Het aanbod bestaat bijvoorbeeld uit bestemmingen in Italië, Portugal, Spanje en Egypte.

Qatar Airways Cargo (Bron: Qatar Airways)

Boeing 747-200 en MD-11 niet meer welkom

In een poging de geluidsoverlast van vrachtvliegtuigen voor de omgeving van het vliegveld te verminderen komt MST nu met een concreet voorstel aan Provinciale Staten. In dat voorstel valt te lezen dat de Boeing 747 in ieder geval voor te veel overlast zorgt. Het gaat voor de B747-200 en -400 voornamelijk om het geluid bij het opstijgen. Daarom zijn per 1 april 2023 de Boeing 747-200 en MD-11 niet meer welkom in Maastricht. De komst van de Boeing 747-400 is niet verboden, maar wordt ontmoedigd met een tarieftoeslag van 100%. Vanaf 2030 is ook de Boeing 747-400 niet meer welkom.

De beslissing zal voor de omgeving de nodige verlichting moeten brengen. Maar tegelijkertijd lopen de inkomsten van de luchthaven flink terug. Zo vallen er binnenkort twee wekelijkse B747-200 vluchten weg. Dit kost Maastricht Aachen Airport zo’n 1,2 miljoen euro op jaarbasis. Jos Roeven, CEO van MST, zegt echter wel achter dit besluit te staan omdat volgens hem het belang van de omgeving zwaarder weegt dan het economisch belang.

Begin 2019 werd er ook al een geluidstoeslag ingevoerd en vorig jaar kwam daar nog een toeslag per start en landing bij voor de Boeing 747-200. Daardoor nam het aantal vrachvluchten met dit vliegtuig al met de helft af. Maar binnenkort is het dus voorgoed verleden tijd voor de meeste 747s in Limburg. Een positive ontwikkeling is dat de CO2-uitstoot in deze regio flink af zal nemen, echter is het nog maar de vraag waar deze toestellen nu zullen landen. Op Schiphol zijn deze toestellen bijvoorbeeld gewoon nog welkom. En daarmee verschuift het probleem naar een andere plek in Nederland of naar het buitenland.

Omslagafbeelding: Maastricht Aachen Airport
Afbeelding in tekst: Qatar Airways Cargo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *