Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Door de sterke afname van zowel zakelijke als privé reizen moeten airlines hun strategie flink herzien. Deze zal er momenteel voornamelijk op gericht zijn om op de korte termijn kosten te besparen. Zo moest de Lufthansa Group eerder al besluiten om het merk Germanwings versneld uit te faseren. Lufthansa voelt zich nu ook genoodzaakt om de Boeing 747, Airbus A380 en A340 eerder met pensioen te laten gaan dan gepland. Ook gaan er een aantal Airbus A320 vliegtuigen uit dienst. Een serieuze capaciteitsreductie dus.
Grote vloot
Het Duitse Lufthansa is de grootste carrier van het thuisland en heeft een respectabele vloot van meer dan 300 vliegtuigen in actieve dienst. Ter illustratie: KLM heeft er momenteel zo’n 120, Air France 225 en British Airways 277. Met een groot intercontinentaal en Europees netwerk en kwalitatief product is de airline dus een serieuze speler in Europa (en de rest van de wereld). De belangrijkste hubs van Lufthansa zijn Frankfurt (FRA) en München (MUC).
Kostenverlaging
Om kosten te kunnen besparen in de huidige Coronacrisis moet ook Lufthansa actie ondernemen. Deze week maakte de carrier bekend om een aanzienlijk aantal toestellen eerder uit te faseren. En het gaat niet om de minste vliegtuigen. Denk bijvoorbeeld aan de Boeing 747 en de Airbus A380. Maar ook de populaire Airbus A340. Het gaat om toestellen die om economische redenen de vloot zullen verlaten.
In de praktijk betekent dit dat de kosten van zowel vliegen als onderhoud hoger zijn dan bij bijvoorbeeld nieuwere toestellen. Zo is een Boeing 747 en Airbus A340 een stuk minder efficient in vergelijking met bijvoorbeeld de nieuwere Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350. Van die laatste heeft de airline er al 19 in de vloot.
Boeing 747
De Boeing 747 jumbojet gaat al heel wat jaren mee in de luchtvaart. De technologieën van toen zijn echter niet meer te vergelijken met die van nu. Voor veel airlines een reden om het toestel uit te faseren. Zeker in deze tijden. Zo besloot KLM recentelijk definitief afscheid te nemen van de Boeing 747. Alhoewel de Nederlandse home carrier de B747-combi toch weer beperkt in lijkt te zetten naar China voor vrachtvluchten.
Lufthansa wil nu dus versneld af van onder meer de Boeing 747. Vijf 747-400 toestellen zullen permanent uit de dienstregeling gehaald worden. Ook gaan er zes A380s en zeven A340-600 toestellen in de verkoop. De A380 toestellen stonden eigenlijk op de planning om in 2022 verkocht te worden. Het is overigens ook mogelijk dat de oudere toestellen gescrapt zullen worden. Daarnaast gaan er nog eens elf A320s uit de short haul vloot.
Eurowings
Ook Eurowings levert vliegtuigen in. Het gaat om tien Airbus A320 toestellen die gebruikt werden voor short haul bestemmingen vanuit Duitsland. Eurowings zal ook minder long haul bestemmingen gaan bedienen de komende tijd. Waarschijnlijk gaat Lufthansa deze bestemmingen zelf overnemen als er genoeg vraag is. Eurowings valt onder de Lufthansa Group, waar ook Brussels Airlines, Swiss en Austrian Airlines onderdeel van zijn.
Eerder schreven we al dat Germanwings versneld samengevoegd zal worden met Eurowings. Het merk Germanwings zal dus snel uit beeld verdwijnen.
Geef een reactie