Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Volgend jaar mag Lufthansa 100 kaarsjes uitblazen. Natuurlijk laat de Duitse nationale luchtvaartmaatschappij dit niet onopgemerkt voorbijgaan. De airline is dan ook in volle voorbereiding voor alle feestelijkheden. Deze week geeft Lufthansa al een voorproefje van de feestvreugde met de introductie van een gloednieuwe ‘100’ livery op één van de Dreamliners in de vloot.
Het begon in 1926
In 2026 mag Lufthansa zich bij de club van 100-jarige airlines voegen. Onder meer KLM en Delta gingen de Duitse nationale maatschappij voor.
En zij vierden dit uiteraard groots. Het is voor maatschappijen een mooi moment om extra publiciteit te krijgen, maar ook om trouwe klanten te bedanken. Zo heeft Emirates voor het 25-jarige bestaan van het loyaliteitsprogramma ook allerlei acties in het leven geroepen. Flying Blue doet dat voor haar 20-jarige bestaat ook.
Lufthansa werd in 1926 opgericht door de samenvoeging van Deutscher Aero Llyod en Junkers Luftverkehr. In de jaren erna maakte het Duitse staatsbedrijf een grote groei door door de ontwikkeling van het commerciële luchtverkeer. De geschiedenis van Lufthansa heeft echter ook een zwarte pagina: de periode van de Tweede Wereldoorlog. De maatschappij stond volledig onder zeggenschap van de overheid en moest vooral verbindingen onderhouden met neutrale landen. Ook werd Lufthansa verplicht tot het inzetten van dwangarbeiders voor de reparatie van overheidsvliegtuigen.

Periode na de Tweede Wereldoorlog
Na de Tweede Wereldoorlog werd Lufthansa opgeheven, waarna het in 1953 een nieuwe start maakte in Keulen. Een jaar later vlogen de eerste Convair toestellen vanuit Hamburg. Pas vanaf 1955 mocht Lufthansa ook weer nationale en internationale routes opstarten. In de jaren ‘60 en ‘70 van de vorige eeuw komen de grotere straalvliegtuigen in dienst. Denk aan de Boeing 707 en de 737.
Het duurt dan nog wel tot 1970 voordat de iconische Boeing 747 voor Lufthansa zal gaan vliegen. In de jaren ‘90 zet Lufthansa de concurrentie met andere grotere airline verder voort. Zo ontstaan er diverse samenwerkingen, waaronder met Iberia en Air France.

In de decennia die volgen richt Lufthansa zicht op een verdere uitbreiding van de vloot, het netwerk en samenwerkingen met andere bedrijven in de luchtvaart. Zo kwam in 2005 de Airbus A380 in dienst en kregen de cabines aan boord diverse updates. In de jaren die volgen neemt de Lufthansa Group onder meer SWISS en Brussels Airlines op in het portfolio. Later komt daar ook nog Austrian Airlines bij.
In de afgelopen jaren heeft de luchtvaart het moeilijk gehad door grote gevolgen van de pandemie voor het vliegverkeer. Dat gold ook voor Lufthansa. Inmiddels is de Duitse nationale airline uit het dal opgekrabbeld en investeert het flink in de toekomst. Bijvoorbeeld voor de uitrol van de nieuwe Allegris cabines en de overname van ITA.

Speciale livery
De 100ste verjaardag van Lufthansa gaat vanaf volgend jaar letterlijk de wereld over. De airline heeft namelijk een Boeing 787-8 Dreamliner voorzien van een speciale verjaardagslivery. Het toestel (registratie D-APBU) moet al in december dit jaar gaan vliegen. Naar verwachting zal de nieuwe Dreamliner met Allegris cabines in november aankomen in Frankfurt.
De livery laat de bekende kleurencombinatie wit en donkerblauw zien met het nieuwe logo. Net achter de vleugel prijkt ‘100’ aan de linkerkant van het vliegtuig. Aan de rechterkant is ‘1926-2026’ te zien.


Future Onboard Experience
Lufthansa mag dan straks 100 jaar oud zijn, de maatschappij kijkt ook ver vooruit in de toekomst. Zo willen de Duitsers de zogenaamde Future Onboard Experience (FOX) verder vormgeven. In 2026 zal daar € 70 miljoen in geïnvesteerd worden. De focus ligt daarin vooral in het versterken van het ‘premium’ karakter van Lufthansa ten opzichte van andere airlines.
FOX richt zich voornamelijk op de verbetering van de service aan boord. Dit geldt voor alles reisklasses, ook voor de oudere varianten. De verbeterde service uit zicht bijvoorbeeld in meer menuopties in Economy en Business Class. En de amenities zullen van hogere kwaliteit zijn. De vernieuwde service zal vanaf begin 2026 gefaseerd worden ingevoerd.
Bron foto’s: Lufthansa






Geef een reactie