Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Europese Commissie heeft onlangs een definitief akkoord gegeven over de overname van het Italiaanse ITA Airways door de Lufthansa Group. Eerder dit jaar gaf Brussel ook al toestemming maar deze was nog niet definitief.
Brussel definitief akkoord over overname ITA Airways
Om ITA te kunnen overnemen moest Lufthansa wel voldoen aan de voorwaarden die de Europese Commissie stelde. Zo gaat de Lufthansa Group bijvoorbeeld Air France-KLM voldoende ruimte geven om eerlijk te kunnen concurreren tussen Italië en Noord-Amerika. Ook krijgt IAG, de groep waaronder British Airways en Iberia vallen, meer ruimte om tickets te verkopen tussen Italië en Noord-Amerika. Er is dus voor beide maatschappijen voldoende ruimte om eerlijk met elkaar te kunnen concurreren. Zowel Air France-KLM als IAG bieden op dit moment geen rechtstreekse vluchten aan vanuit Italië naar Noord-Amerika.
Om ervoor te zorgen dat Lufthansa een te dominante positie zou krijgen op bepaalde routes is ervoor gekozen om deze maatregelen te nemen.
Start- en landingsrechten verkopen
Ook op bepaalde routes vanuit Milaan naar een aantal Oost-Europese bestemmingen vreesde de Europese Commissie voor een te dominante positie. Daarom heeft Lufthansa beloofd om aan EasyJet een aantal start- en landingsrechten te verkopen. Zo kan de Britse low-cost carrier vaker op deze routes vliegen. De Italiaanse regering nam het voormalige Alitalia over nadat het faillissement was uitgesproken. Lufthansa neemt nu 41% van de aandelen van ITA over van de Italiaanse regering. De maatschappij geeft aan dit percentage later nog te willen uitbreiden.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie