Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Airbus A380 mag weer uit de ‘deep storage’ van Lufthansa. De Duitse nationale airline ziet een dermate toename in vraag naar vliegreizen dat het de jumbojet weer in wil gaan zetten. De eerste Duitse A380 moet weer vanaf de zomer 2023 gaan vliegen.
Airbus A380 Jumbojet
De Airbus A380 is met een lengte van 73 meter en 24 meter hoogte ‘s werelds grootste passagiersvliegtuig. Het toestel is in staat in een keer meer dan 500 passagiers te vervoeren, uiteraard afhankelijk van de configuratie. De eerste plannen voor de A380 werden al in de jaren ‘90 gemaakt als antwoord op de succesvolle Boeing 747. Het eerste prototype volgde echter pas in 2005. In datzelfde jaar werden ook de eerste testvluchten gemaakt. Twee jaar later werd de eerste A380 aan Singapore Airlines (SQ) geleverd. Dat toestel ging eind oktober 2007 ook daadwerkelijk vliegen voor SQ. Later volgende vele airlines, waaronder Lufthansa (LH) in begin 2010.
Lufthansa weer actief met de A380
De A380 ging tijdens de pandemie bij menig airline al snel in de opslag. En ook toen reizen weer meer mogelijk werd was de jumbojet nog steeds niet nodig. Sterker nog, bij veel maatschappijen ging de Airbus A380 samen met de Boeing 747 met pensioen. Zo ook bij Lufthansa. Daar gingen er een aantal Boeing 747s uit en alle Airbus A380s gingen in opslag. Een aantal 747s zijn inmiddels weer aan het werk. Maar de A380s staan allemaal nog in opslag in Frankrijk en Spanje.
Lufthansa maakte deze week bekend de A380 dus weer in te gaan zetten. De eerste A380-800 van Lufthansa moet in de zomer van 2023 weer gereed zijn voor commerciële passagiersvluchten. De Duitse nationale airline wil het toestel weer in gaan zetten om aan de toegenomen vraag naar vliegreizen te kunnen voldoen. Maar ook omdat de levering van sommige nieuwe Boeing 777 toestellen achterblijft. Van de veertien A380s die Lufthansa nog heeft zijn er inmiddels al wel zes verkocht. Acht blijven er, in ieder geval voorlopig, in eigendom van de Duitsers.
De leeftijd van de huidige A380 vloot van Lufthansa loopt uiteen van zeven tot twaalf jaar. Sommige jumbojet toestellen zijn dus nog best nieuw. Alle A380s zijn voorzien van vier reisklassen: First Class (F, 8 stoelen), Business Class (C, 78 stoelen), Premium Economy (W, 52 stoelen) en reguliere Economy (Y, 371 stoelen). In totaal kunnen er 509 passagiers meevliegen. De Airbus A380 van Lufthansa moet op termijn vervangen worden door nieuwe generatie toestellen als de Airbus A350, Boeing 777X en Boeing 787 Dreamliner. De komende drie jaar verwacht LH vijftig nieuwe A350, B787 en B777-9 toestellen voor de long haul vloot te mogen ontvangen. Daar komen nog meer dan zestig Airbus A320/A321 vliegtuigen bij voor short en medium haul vloot.
Benieuwd naar de exclusieve First Class ervaring van Lufthansa aan boord van de Airbus A380? In 2018 vloog een van onze bloggers in First met de Duitse maatschappij. In deze review lees je zijn ervaringen op de vlucht tussen Frankfurt en Miami.
Verwachte A380 routes
Lufthansa zegt nog te bekijken welke Airbus A380 toestellen precies weer gaan vliegen. Ook over de routes is nog niks bekend. Voor de pandemie vloog Lufthansa met de A380 vanuit hubs Frankfurt en München. Andere belangrijke ‘Lufthansa’ luchthavens zoals Berlijn en Düsseldorf kregen de A380 minder of niet op bezoek. Voor de pandemie vloog Lufthansa met de A380 op diverse bestemming in Noord-Amerika en China, maar ook de hoofdsteden van Zuid-Afrika, India, Thailand, Singapore en Japan. Naar verwachting zal de A380 ook nu ten minste de Verenigde Staten weer aandoen.
Lufthansa vliegt op het moment meerder keren per dag tussen Amsterdam Airport Schiphol (AMS) en Frankfurt (FRA). Datzelfde geldt voor München (MUC). Vanuit Brussel (BRU) vliegt LH momenteel ook diverse keren per dag naar Frankfurt en München . Zodra de A380s weer vliegen zullen ook Nederlandse en Belgische reizigers op deze jumbojet over kunnen stappen in Duitsland.
Geef een reactie