Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Luchtvaartallianties bestaan nog maar 14 jaar maar zijn al niet meer weg te denken. Welke allianties zijn er, en waarom is het belangrijk om er als frequent traveler rekening mee te houden?
Kort gesteld zijn luchtvaartallianties samenwerkingsverbanden tussen twee, maar vaak meer, luchtvaartmaatschappijen. Er zijn op dit moment drie grote allianties en daarnaast nog diverse andere soorten samenwerkingsverbanden.
De belangrijkste luchtvaartallianties zijn:
- Star Alliance
- Skyteam
- Oneworld
Historie
Interessant is dat KLM samen met het toenmalige Amerikaanse Northwest Airlines al in 1989 startte met een intensieve samenwerking. Deze samenwerking zou gezien kunnen worden als de eerste luchtvaartalliantie. Deze kreeg in 1992 een enorme boost doordat er tussen Nederland en de Verenigde Staten een zogenaamd ‘Open Skies’-verdrag werd gesloten, waardoor beide landen onbeperkt landingsrechten kregen op elkaars grondgebied. Nederland was toen het enige Europese land dat zulke vruchtbare afspraken had met een ander land.
Star Alliance
In 1997 werd Star Alliance opgericht als samenwerkingsverband tussen Lufthansa, United Airlines, Air Canada, Scandinavian Airlines en Thai Airways.
Op dit moment bestaat Star Alliance uit 27 luchtvaartmaatschappijen: Adria (Slovenië), Aegean (Griekenland), Air Canada (Canada), Air China (China), Air India (India), Air New Zealand (Nieuw-Zeeland), ANA (Japan), Asiana Airlines (Zuid-Korea), Austrian (Oostenrijk), Avianca (o.a. Colombia), Brussels Airlines (België), Copa Airlines (Panama), Croatia Airlines (Kroatië), Egyptair (Egypte), Ethiopian Airlines (Ethiopië), EVA Air (Taiwan), LOT Polish Airlines (Polen), Lufthansa (Duitsland), SAS Scandinavian Airlines (Scandinavië), Shenzhen Airlines (China), Singapore Airlines (Singapore), South African Airlines (Zuid-Afrika), Swiss (Zwitserland), TAP Portugal (Portugal), Thai Airways (Thailand), Turkish Airlines (Turkije) en United (USA).
Oneworld
De concurrentie zat niet stil en in 1999 werd de alliantie Oneworld opgericht. De maatschappijen American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Qantas en het Canadian Airlines dat later opging in Air Canada en de alliantie weer verliet.
Inmiddels is de Oneworld-alliantie een samenwerking tussen 15 luchtvaartmaatschappijen:
Air Berlin (Duitsland), American Airlines (USA), British Airways (UK), Iberia (Spanje), Cathay Pacific (Hong Kong), Finnair (Finland), Japan Airlines (Japan), LAN (Zuid-Amerika), TAM (Brazilië), Malaysia Airlines (Maleisië), Qantas (Australië), Qatar Airways (Qatar), Royal Jordanian (Jordanië), S7 Airlines (Rusland) en SriLankan Airlines (Sri Lanka).
Skyteam
Een jaar nadat de Oneworld alliantie werd opgericht, werd in 2000 de derde alliantie Skyteam opgericht met de maatschappijen Air France, Delta Airlines, Aeroméxico en Korean Air. Toen KLM met Air France fuseerde in 2004 is de maatschappij met Northwest Airlines ook toegetreden tot de Skyteam Alliantie.
Inmiddels heeft Skyteam 20 samenwerkende airlines: Aeroflot (Rusland), Aerolíneas Argentinas (Argentinië), Aero Mexico (Mexico), Air Europa (Spanje), Air France (Frankrijk), Alitalia (Italië), China Airlines (Taiwan), China Eastern (China), China Southern (China), Czech Airlines (Tsjechië), Delta (USA), Garuda Indonesia (Indonesië), Kenya Airways (Kenya), KLM (Nederland), Korean Air (Zuid-Korea), MEA (Libanon), Saudia (Saudi-Arabië), Tarom (Roemenië), Vietnam Airlines (Vietnam) en Xiamen Air (China).
Voordelen voor de frequent flyer
Door de samenwerking tussen de maatschappijen binnen een alliantie zijn er voor de frequent flyer een aantal voordelen:
- Je spaart altijd mijlen (afhankelijk van boekingsklasse) als je vliegt met partner airlines. Zo verdien je bijvoorbeeld KLM Flying Blue miles als je met Vietnam Airlines vliegt.
- Miles kunnen besteed worden op vluchten van andere maatschappijen binnen de alliantie. Heb je bijvoorbeeld miles bij Brussels Airlines Miles & More, dan kun je deze inwisselen voor een vlucht van bijvoorbeeld South African Airways.
- Bij het boeken van een vliegticket zijn er veel meer routemogelijkheden omdat de airlines vaak ‘code-sharen’ (meerdere vluchtnummers toekennen aan één vlucht) binnen de alliantie of doordat tickets te boeken zijn op het vluchtnummer van de partner airline.
- De statusniveaus van de frequent flyer programma’s worden door de andere maatschappijen binnen dezelfde alliantie overgenomen. Heb je bijvoorbeeld een Star Alliance Gold kaart van Turkish Airlines, dan kun je van bij alle maatschappijen binnen deze alliantie de voordelen van Star Alliance Gold gebruiken, zoals lounge-toegang.
Het is dus slim om bij één alliantie te blijven om zo snel en veel mogelijk voordeel te hebben van frequent flyer voordelen, tenzij je heel veel reist. Kies binnen de alliantie van je keuze een frequent flyer programma dat jou het meeste voordeel oplevert.
Vierde alliantie met Etihad?
Opmerkelijk is dat twee grote maatschappijen uit het Midden-Oosten, Emirates en Etihad, zich tot op heden niet bij een alliantie hebben aangesloten. Deze maatschappijen gaan uit van hun eigen kracht en leggen zelf samenwerkingsverbanden aan. Etihad uit Abu Dhabi heeft het afgelopen jaar erg aan de weg getimmerd en werkt inmiddels samen met maatschappijen uit verschillende allianties, waaronder KLM. In veel gevallen gaat het dan om ‘code sharing’, waarbij zowel KLM als Etihad elkaars vluchtnummers op bepaalde vluchten gebruiken.
Een veel diepere samenwerking is er inmiddels met een aantal airlines waarbij ook miles gespaard en uitgegeven kunnen worden op elkaars vluchten en lijkt het er steeds meer op dat Etihad zijn eigen alliantie aan het creëren is. Het is interessant om te volgen hoe dit zich verder zal ontwikkelen. Air Berlin zit nota bene ook in de OneWorld alliantie en het is de vraag hoe lang deze maatschappij van twee walletjes kan eten…
Wat is jouw alliantie van voorkeur?
Geef een reactie