Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Zoals je eerder kon lezen hoef je niet helemaal naar Zuid-Amerika om de LATAM status match in de wacht te slepen. Nadat Sander al van Madrid naar Frankfurt gevlogen was in economy, deed ik de vlucht nog eens over, maar in business.
Een intra-Europese vlucht met een Zuid-Amerikaanse maatschappij in een Boeing 787? Het klinkt vreemd maar LATAM, ontstaan uit de fusie tussen TAM & LAN vliegt wel degelijk dagelijks tussen Madrid en Frankfurt, als verlenging van hun vlucht uit Santiago. Een enkeltje in business kost slechts €130 als je tijdig boekt. Een buitenkansje dus voor wie eens met deze Zuid-Amerikaanse carrier wil vliegen.
Verrassingen!
Bij aankomst op Barajas wachtte mij al een eerste verrassing: LATAM business klasse passagiers mogen geen gebruik maken van de fast lane bij de security! Gelukkig waren de meeste intercontinentale vluchten reeds vertrokken zodat het bij de security en de grenscontrole heel rustig was. Want inderdaad, vreemd genoeg moet je als passagiers voor deze intra-Schengen vlucht toch door de grenscontrole in Madrid. Ook in Frankfurt moesten we opnieuw langs de (veel te drukke) grenscontrole.
Boarding
Na een aangenaam verblijf in de ruime en rustige Iberia lounge in terminal 4-s was het tijd voor de boarding. Aan de deur werden we opgewacht door de charmante en goedlachse crew. Ik reisde samen met enkele vrienden en toen we ons bekendmaakten als aviation geeks werden we onmiddellijk vol enthousiasme meegetroond naar de cockpit en voorgesteld aan de piloten. Daarna kregen we ook nog de crew rest te zien. Van een aangenaam welkom gesproken.
De LATAM business cabine heeft een 2-2-2 opstelling. De zetels gaan volledig plat. Ze bieden niet dezelfde privacy als andere maatschappijen, maar tegelijkertijd geeft het de cabine wel een gevoel van ruimte. Op onze stoelen lag reeds de koptelefoon te wachten. Een amenity kit kregen we niet voor deze korte vlucht.
Van zodra we neerzaten kregen we ons pre-departure drankje geserveerd. Ik nam een glaasje Roederer champagne. Enkele minuten later werden onze glazen reeds bijgevuld. De crew was tijdens de hele boarding uitermate relaxed en sloeg met alle passagiers in business, die ongeveer halfvol was, een praatje.
Verloop vlucht
Kort na take-off kregen we een aperitief met een schaaltje nootjes aangeboden. Daarna was het tijd voor de maaltijd.
Op deze 2.5 uur durende vlucht naar Frankfurt kregen we een eenvoudige maar lekkere koude maaltijd met gebraden kip en kaas. Er lag een heerlijk salsa sausje bij de kip. Als dessert smulde ik van een veel te lekker stukje chocoladetaart. De crew kwam meerdere keren rond om onze glazen bij te vullen. En bij mijn koffie kreeg ik, zoals ik half en half verwachtte, een héél ruim bemeten glas cognac aangeboden.
Na de maaltijd nam ik de tijd om het IFE te verkennen. Het was redelijk uitgebreid, met onder andere recente series. Er was vanzelfsprekend ook een ruim aanbod aan Zuid-Amerikaanse series, maar ik heb de telenovella’s wijselijk overgeslagen.
De landing naar Frankfurt kwam jammergenoeg veel te vroeg. Bij het uitstappen werden we hartelijk uitgezwaaid, kussen inclusief, door onze crew.
Aanrader!
Deze toch wel bijzondere vlucht is een zeer aangename ervaring, een stukje Zuid-Amerikaanse charme in Europa. Zoals één van mijn vrienden het zei: met deze crew had ik gewoon zin om aan boord te blijven zitten en mee te vliegen naar Chili! Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.
Geef een reactie