Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Duurzaamheid is momenteel een hot topic in de media. De discussie richt zich onder meer op de CO2-uitstoot die zoveel mogelijk verminderd moet worden om de klimaatdoelstellingen te kunnen bereiken. Ook KLM ontkomt niet aan kritische vragen vanuit bijvoorbeeld de politiek. Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, ziet de trein op korte termijn als een belangrijke kans voor de verduurzaming van de luchtvaart. Er zijn echter nog wel een aantal hindernissen die genomen moeten worden om dit voor elkaar te krijgen. Dit stelt hij in een gesprek met InsideFlyer.
Bereidwillig
De Nederlandse KLM topman staat bereidwillig in het debat van duurzaamheid in de luchtvaart. Volgens hem wil KLM daar zeker een rol in spelen en moet men verantwoordelijkheid nemen. Wel moet daarvoor gekeken worden naar het ‘complete plaatje’. Daarmee verwijst Kreulen naar situaties waar ingezoomd wordt op een klein aspect van de luchtvaart en dat vervolgens wordt uitvergroot. Stoppen met short haul vluchten als Amsterdam – Brussel zal zeker een besparing aan CO2 opleveren. Kreulen wijst erop dat dit echter nagenoeg allemaal passagiers zijn met een doorverbinding in Amsterdam. Het gaat hier dus niet om passagiers die enkel tussen Brussel en Amsterdam vliegen. De situatie is dus complexer dan alleen die enkele vlucht.
Toch ziet Kreulen op termijn alternatieve mogelijkheden voor deze short haul vluchten. Air France besloot bijvoorbeeld de lijndienst tussen Brussel en Parijs Charles de Gaulle volledig te staken. Passagiers die reizen vanuit Brussel en met een doorverbinding in Parijs, vlogen eerst tussen Brussel en Parijs. Tegenwoordig wordt dit gedeelte uitgevoerd in samenwerking met de TGV. Een vergelijkbare constructie is mogelijk met short haul verbindingen naar Nederland.
Infrastructuur
Om dat voor elkaar te krijgen zijn wel enkele zaken die geregeld dienen te worden, aldus Kreulen. Alhoewel de spoorinfrastructuur er ligt, moeten er nog wel afspraken gemaakt worden tussen diverse partijen. Daarbij is medewerking van de overheid ook gewenst. Ook moeten diverse systemen op elkaar aangesloten worden. “Maar daarvoor is de technische infrastructuur momenteel nog niet voldoende”, zegt Kreulen. “En wat te doen als een reiziger zijn aansluiting mist door een vertraagde trein?”.
De baas van KLM Nederland stelt dat er drie voorwaarden zijn waaraan voldaan moet worden. Allereerst moet het mogelijk worden dat internationale treinen uit diverse Europese steden ook daadwerkelijk op station Schiphol Airport kunnen stoppen. Dat is nu nog niet het geval. Dit zal de verbinding met het vliegveld verder verbeteren. Ten tweede moet er een voorziening komen in bijvoorbeeld Brussel om bagage in te checken. De reiziger is dan meteen van koffers en tassen af en kan op Schiphol meteen doorlopen. Tot slot is het nodig dat de schema’s van de treindienst en KLM op elkaar afgestemd worden. “Als de overstaptijd te lang of te kort is, dan is het voor bijvoorbeeld zakelijke reizigers al minder interessant”, aldus Kreulen.
Vrijgekomen slots door een nieuwe benadering van het short haul netwerk kan ook nieuwe mogelijkheden opleveren voor KLM. Zo zouden vrijgekomen slots ingezet kunnen worden voor nieuwe routes of een hogere frequentie van bestaande bestemmingen.
CO2ZERO
Passagiers kunnen ook zelf hun steentje bijdragen. Bijvoorbeeld door een bijdrage te leveren aan CO2ZERO, het CO2-compensatieprogramma van KLM. Volgens Kreulen maken hier nog relatief weinig passagiers gebruik van. Op de vraag of KLM dit prominenter onder de aandacht zal brengen bij passagiers zegt de maatschappij de mogelijkheden te bekijken. De maatschappij zal wellicht passagiers extra kosten niet willen opdringen. Het is volgens de topman daarom belangrijk om goed uit te leggen wat er gedaan wordt met dat geld.
Ameling zegt
Merkwaardige uitspraken, kennelijk alleen bedoeld om goede wil te tonen. Vrijgekomen slots kunnen worden gebruikt voor nieuwe vluchten – doorgroeien dus, geen duurzaamheid. En dan de uitvluchten. Vanaf Antwerpen biedt KLM al de mogelijkheid om trein aansluitend aan vliegreis vanaf Schiphol te boeken. Wat zou dan voor Brussel nog moeten worden geregeld? En als de reiziger zijn aansluiting mist door een vertraagde trein, wat is het verschil met het missen van een aansluiting door een vertraagd vliegtuig?
Als KLM vanaf Brussel de trein biedt, kan trouwens prima de infrastructuur van Air France worden gebruikt (inchecken en lounge), dus sowieso beter geregeld dan in Antwerpen.