De KLM World Business Class Gids

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM heeft inmiddels een redelijk assortiment in World Business Class stoelen – het is soms lastig om te weten welke vluchten hoeveel comfort aanbieden. De ‘soft’ service qua eten en bv. flight attendants is (redelijk) gelijk, maar de stoel – het ‘hard product’ – is ook erg bepalend voor hoeveel comfort je ervaart tijdens de vlucht. Deze gids kan je hopelijk helpen tijdens het boekingsproces – we geven per toestel aan welk hard product je kunt verwachten – zodat je kunt bepalen welk type vliegtuig je wel of juist niet moet kiezen.

De New New World Business Class

Het nieuwste business class product van KLM, de nieuwe reverse herringbone stoel van Zodiac, zal je binnenkort (klik) kunnen vinden op haar nieuwe Boeing 787-9 Dreamliner. Op dit moderne vliegtuig zal de populaire reverse herringbone Business Class stoel van Zodiac gebruikt worden in een 1-2-1 configuratie (klik). Dit type kun je onder andere ook vinden op bij Cathay Pacific (klik) en Qatar Airways (klik). Vanaf 25 oktober vliegt de Dreamliner volgens schema via Abu Dhabi naar Bahrein.

[row][double_paragraph]787wbcseathr-1 [/double_paragraph][double_paragraph]wbccabin-hr[/double_paragraph] [/row]

De New World Business Class

KLM begon eind 2013 een nieuwe Business Class stoel te installeren, eerst op haar Boeing 747 en inmiddels de Boeing 777-200 toestellen. Inmiddels is dit type stoel te vinden op alle 747’s en ongeveer de helft van de 777-200’s. Deze stoel kan 180 graden plat en is daarom dus echt om te toveren in een ‘flat-bed’. Je kan tijdens het boeken aan de seat-map zien of een 777 deze stoelen heeft, de nieuwe Business Class heeft een 2-2-2 configuratie, in plaats van de oude 2-3-2 configuratie. Een review van dit type stoel kan je hier (klik) vinden.

[row][double_paragraph]businessclassklm777747 [/double_paragraph][double_paragraph]klmbusinessclass7477772[/double_paragraph] [/row]

De ‘777’ Angled World Business Class

De ongeroneveerde Boeing 777-300ER modellen hebben een stoel die hetzelfde is zoals de oude Air France Business Class. Deze class stoel is qua in-flight entertainment nog relatief modern, maar de stoel kan slechts 175 graden plat. Daardoor lig je op een helling, of ‘angle’, wanneer de stoel in slaapstand staat, wat minder comfortabel is dan full-flat. Je herkent deze stoel tijdens het boeken als de B777-300ER een 2-3-2 configuratie heeft.

[row][double_paragraph]klmbusinessb77w[/double_paragraph][double_paragraph]klmb777w2[/double_paragraph] [/row]

De ‘A330-300’ Angled World Business Class

KLM heeft weer een andere Angled Business Class stoel op haar Airbus A330-300’s. Deze business class stoel heeft ook moderne in-flight entertainment, maar de stoel kan slechts 172 graden plat. Gelukkig heeft de A330 een 2-2-2 configuratie, dus is er in ieder geval geen middelstoel. Een review van deze Business Class kan je hier (klik) vinden.

[row][double_paragraph][/double_paragraph][double_paragraph]image3[/double_paragraph] [/row]

De Oude World Business Class

KLM introduceerde deze business class meer dan 10 jaar geleden, dus dit product is al redelijk verouderd en hopelijk zal je deze business class niet lang meer zien. De in-flight entertainment is ontzettend oud en van slechte kwaliteit. De stoel kan bijna 170 graden plat, een sterke angle dus, die voor een oncomfortabele slaap zal zorgen vergeleken met de andere Business Class stoelen. Het beste kan je deze business class vermijden. De oude business class is te vinden op alle Airbus 330-200’s en de Boeing 777-200’s die nog niet refitted zijn. De ‘oude’ 777-200 herken je aan een 2-3-2 configuratie.

[row][double_paragraph]oldworldbusinessclass [/double_paragraph][double_paragraph]klmoudebusiness[/double_paragraph] [/row]

Conclusie

Het is duidelijk dat KLM (te) veel verschillende business class stoelen heeft, maar gelukkig zijn ze bezig dat te verminderen. Deze gids zal je hopelijk helpen tijdens jouw volgende boeking, want het type business class kan echt het comfort tijdens een vlucht beïnvloeden – een full-flat stoel/bed is natuurlijk veel fijner dan een stoel waar je steeds van afglijdt!

Hoe ver ben jij met jouw KLM World Business Class strippenkaart? 

Reacties

  1. Jim_ zegt

    Ik heb het geluk gehad om in alle WBC stoelen van KLM te mogen vliegen, meestal erg goede ervaringen maar soms ook minder. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar de full-flat stoel, logisch, maar niet alleen om de 180 graden, vooral om de betere kussens. Ik heb regelmatig gehad in de WBC van de 747 dat ik het gevoel had in een kuil te zitten of dat ik het niet echt schoon vond, wat ik wel verwacht van een business class, ik hoop dat die kuil bij de nieuwe WBC wegblijft.
    De service en de maaltijden altijd goed gevonden, maar de opmaak vind ik echt heel goed, mooie strakke lijnen met tussendoor het design van Marcel Wanders.
    Al met al vind ik het business class product van KLM erg goed, de full-flat stoelen zijn erg mooi en zitten lekker, zelfs de stoel op de 773 vind ik prima. Maar qua prijs weet ik het niet, iedereen zit nu namelijk te kijken naar de maatschappijen uit het Midden-Oosten. Maar KLM kan gewoon niet concurreren met bedrijven die miljarden aan subsidie krijgen van oliegeld, daarom vind ik het goed dat KLM dit oplost door betere en persoonlijke service aan te bieden, Emirates kan dat niet doen met een business class cabine van meer dan 70 stoel op de A380.

    • SVDH zegt

      Dank voor je reactie Jim! Ik heb alleen maar met de nieuwe 747 WBC gevlogen (overige KLM vluchten waren wel in andere types, maar dan weer in Y), en tot zover is die mij ook goed bevallen. Ik deel je mening over de amenity kit – die is ondermaats. Niet alleen qua ontwerp, ook qua inhoud – er zit niet eens een handcreme in, en het slaapmasker zit bij mij nooit lekker… maar goed, dat zijn luxe-problemen. Ga je ook de nieuwe new WBC op de Dreamliner proberen?

      • Jim zegt

        Zeker weten! Ik denk dat ik Abu Dhabi oversla, maar als de nieuwe 787 naar Hangzhou gaat vliegen dan zit ik erin!

  2. Roberto zegt

    1-2-1 en 2-2-2 volledig platte business class stoelen is inderdaad het fijnst en laat ook zien dat KLM nu doorheeft wat een zakenreizger/luxe reiziger nodig heeft op longhaul: de mogelijk om een beetje comfortabel te kunnen slapen. Nu alleen een glimlach toveren op het personeel op nachtvluchten en we kunnen weer concurreren met andere maatschappijen 😉

    • Musliston zegt

      Mee eens….ik vloog laatst CGK-AMS en op het traject KUL-AMS was er wel een heel zure stewardess met een hoop sarcastische opmerkingen….erg onprettig! Heb geklaagd en 7.500 FB miles ontvangen ter compensatie…ben benieuwd naar de 787, maar gezien het traject waarop het wordt ingezet zal ik die WBC helaas niet zo snel proberen….747 onder is nog steeds het prettigst (t.o.v. boven of 772)…doordat er geen doorloop is, is er echt een soort van privéruimtegevoel 🙂

  3. TMW89 zegt

    Goed artikel, alleen één kleine aanvulling: inmiddels is al wel meer dan de helft van de 772’s voorzien van nieuw interieur. Om precies te zijn: 11/15. Nummer 12 wordt inmiddels omgebouwd, dus de kans dat je nog een oude WBC aantreft op de 772 is 3/15e. Die gok kun je dus wel nemen 😉

  4. Joost zegt

    Kleine aanvulling:
    De twee nieuwste A330-200s (PH-AOM, PH-AON) hebben de zelfde stoel als de A330-300s. Bij het boeken kun je het verschil helaas niet zien.
    De twee nieuwste 777-300ERs (PH-BVN, PH-BVO) hebben de nieuwere B/E Diamond stoel (van de 777-200ER en de 747s). Deze kun je wel herkennen aan de 2-2-2- configuratie.

  5. Tijn zegt

    Hallo allemaal,
    Toch even een vraag omdat ik daar benieuwd naar ben. Ik vlieg voor mijn werk ongeveer 7 X per jaar naar Kenia. Graag zou ik weleens business class willen vliegen. Maar ligt dat aan mij of zijn die prijzen echt enorm duur? €3000 voor een ticket vind ik nogal prijzig! Ik heb er zeker wel extra geld voor over maar niet zoveel. Iemand tips toevallig?

  6. Linda zegt

    Ik vlieg over 3 weken met de klm 777-300. Zitten in al deze toestellen al de nbc stoelen? Ik heb namelijk een stoel gereserveerd bij het raam en nou las ik dat in de ‘oude’ versie op die rij dus geen raam zit. En dat wilde ik juist graag! Hopelijk vlieg ik met de nbc en heb ik gewoon een raam!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *