Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM schenkt op dit moment tijdelijk Spaanse cava in plaats van champagne in de long haul business class. Vorig week maakte British Airways bekend om naast champagne ook mousserende wijn te serveren in business class.
Tijdelijk Cava bij KLM in business class
Aangezien luchtvaartmaatschappijen er alles aan doen om te bezuinigen is het niet zo raar om te denken dat KLM de champagne vervangen heeft door Cava in de long haul business class. Finnair heeft namelijk recentelijk besloten om de champagne op Europese routes voorgoed te gaan vervangen door mousserende wijnen. Nu bevestigt KLM aan InsideFlyer dat er tijdelijk op long haul vluchten geen champagne maar Spaanse Cava wordt geschonken. Gelukkig blijkt nu dat KLM door hun voorraad heen is waardoor de maatschappij genoodzaakt is om tijdelijk Spaanse Cava te serveren in de long haul Business class.
KLM verlengde een aantal jaar geleden het contract met wijnhuis Nicolas Feuillatte als leverancier van de champagne voor de World Business Class. Per jaar verbruikt KLM ruim 100.000 flessen. De Brut Réserve champagne van Nicolas Feuillatte bestaat voor 40% uit pinot noir, 40% uit chardonnay en de resterende 20% is pinot meunier. Voor wat het waard is, is de winkelwaarde van een fles in Nederland op dit moment ongeveer € 42.
Uitgelichte afbeelding: KLM
Van Gooiland zegt
Genoodzaakt om tijdelijk Spaanse Cava te serveren? Ja ja, de champagne is ongetwijfeld in heel de wijde wereld helemaal op, nergens meer een fles te krijgen. Kijk maar bij de slijter, alle schappen leeg.
Overigens heb ik nooit begrepen waarom zoveel passagiers het nodig vinden om juist champagne te drinken als ze in een vliegtuig zitten.
Jeroen zegt
Veel business class passagiers zullen hun perks maximaal uitponden om meerprijs voor hun ticket voor hun gevoel te rechtvaardigen, champagne drinken past daarbij.
Champagne huizen leveren met flinke korting aan luchtvaartmaatschappijen, met name de minder bekende, om naam op te bouwen onder zakelijke reizigers.
Dit terwijl vanuit oogpunt van uitdroging en trombose risico alcoholgebruik juist minder verstandig is volgens mij.
Jeroen zegt
Business class is grotendeels marketing: priority lane, luxe champagne, goodie bag, … het gevoel krijgen speciaal en belangrijk te zijn.
Enige echte meerwaarde is echter slechts ligstand/bed op lange vluchten zoals rechtstreeks Amsterdam-San Fransisco v.v. , Amsterdam-Buenos Aires v.v. , Amsterdam-Tokyo v.v.
Meerwaarde voor passagier en ook kostprijsverschil rechtvaardigen enorm grote prijsverschil met economy rationeel bezien echter meestal niet, zeker niet op minder lange vluchten.
Het beknibbelen op glamour aspecten is een groot risico voor luchtvaartmaatschappijen, want kans dat mensen dan het hele business class doorprikken ook gevoelsmatig is duidelijk aanwezig.
Het is jammer dat boeken van extra (spook)passagier in economy geen relatief goedkoop alternatief kan zijn omdat in elk geval op terugweg retourticket na no-show vullen stoel van deze (spook)passagier vervallen is.
Peter zegt
Wat een afgang zeg. Zal altijd wel cava blijven! Bij AF overigens wel champagne en grand cru’s. Kan delta KLM niet verlossen uit de zieke Franse moeder?
lee zegt
Zo jammer dat KLM geen champagne meer serveert in de business class. de Champagne die ze serveerde was al geen top vergeleken met andere maatschappijen maar een Cava is toch echt niet goed dan nog liever een methode traditionele die vaak ook prima zijn.