Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Half december besloten Air France en KLM om in zee te gaan met Airbus voor de aanschaf van de A320neo en A321neo. De maatschappijen Air France, KLM en dochteronderneming Transavia ontvangen de eerste Airbus toestellen in 2023. De Airbus toestellen van KLM en Transavia zullen worden voorzien CFM-motoren en van stoelen van de fabrikant Recaro.
Recaro stoelen
In verschillende toestellen heeft KLM al stoelen van de fabrikant Recaro ingebouwd. Zo is dit type stoel terug te vinden in de (omgebouwde) Boeing 737 en (nieuwe en omgebouwde) Embraer toestellen. Ook in de Boeing 787-10 zijn de stoelen in de Economy Class van deze fabrikant. Recaro doet dus goede zaken bij KLM en de nieuwe stoelen zijn vanaf 2023 dus ook te vinden in de toestellen van Transavia.
Er is gekozen voor twee verschillende type stoelen. Voorin de Airbus van KLM zal de BL3710 stoel van Recaro worden geplaatst. Over deze stoel schreven we eerder in deze review. Deze stoel is voorzien van verschillende opbergmogelijkheden, usb-oplader, tafeltje en bekerhouder. Wat ook fijn is aan deze stoel is dat er, met uitzonder van de stoel in rij 1, een device-houder is waarop je je tablet of telefoon kunt plaatsen om bijvoorbeeld een film op te kijken. Zo heb je geen andere houders meer nodig.
Duidelijk mag zijn dat de BL3710 is gekozen voor de Europese Business Class en het Economy Comfort-gedeelte. Achter deze cabine zal de Recaro SL3710 worden geplaatst. Deze stoel heeft minder recline en een vaste hoofdsteun, in tegenstelling tot de BL3710. Bij KLM zal de Recaro stoel ook zijn voorzien van de device-houder voor je eigen device, bij Transavia niet.
Aankoop Airbus A320neo en A321neo
De Air France-KLM Group schaft in eerste instantie 100 toestellen uit de serie A320neo en A321neo aan ter vervanging van de huidige vloot. Er is een optie voor 60 extra toestellen van deze types. Deze zijn van zichzelf al duurzamer, zeker ten opzichte van de oudere toestellen, wat natuurlijk logisch is. Het gebruik van de CFM-motoren draagt daar aan bij.
Door de keuze voor de Recaro stoel is er ook rekening gehouden met allerlei andere duurzaamheidsaspecten. De stoel is namelijk erg licht wat ervoor zorgt dat er een reductie is qua gewicht en daarmee CO2-uitstoot. De rugleuning mag dan een stuk dunner zijn dan vergelijkbare stoelen in de oudere vliegtuigen bij KLM of Air France, ze behouden hun comfort. Recaro won in 2019 de Red Dot Design Award voor deze stoel. Dit vanwege het goede design, goede comfort en omdat de stoel erg licht is. Vanaf volgende zomer zullen we de nieuwe Airbus van KLM en Transavia zien, voorzien van de Recaro stoelen.
Bron: Recaro. Headerfoto: InsideFlyer – Marco
Geef een reactie