KLM schrapt geen intercontinentale vluchten deze zomer2 min leestijd

Neus van de Boeing 777-300 van KLM (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De situatie op Schiphol zorgt voor een ‘hete zomer’ met veel vertragingen en annuleringen. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken heeft Schiphol bekend gemaakt de capaciteit te verlagen. Voor KLM betekent dit dat er op maar liefst 64 Europese routes minder gevlogen zal worden. De Nederlandse nationale airline laat tegenover InsideFlyer echter weten voorlopig geen intercontinentale vluchten te hoeven schrappen.

Rotterdam en Eindhoven

Sommige maatschappijen kiezen ervoor hun vluchten te verplaatsen van Schiphol naar andere luchthavens. In Nederland zijn die andere luchthavens voornamelijk Rotterdam / The Hague Airport en Eindhoven Airport. Zowel Transavia als TUIfly hebben dit al gedaan. Transavia maakt het voor reizigers die niet vanuit Schiphol willen vliegen zelf mogelijk om gratis om te boeken naar een andere vertrekluchthaven. Voor Transavia vervallen er zo’n 240 vluchten op Schiphol deze zomer.

KLM laat tegenover InsideFlyer weten dat het verplaatsen van vluchten voor hen geen optie is. De Nederlandse nationale carrier heeft namelijk veel overstappende passagiers die van vanuit Schiphol naar een andere luchthaven moeten reizen. Operationeel zou dat ook ‘ondoenlijk’ zijn.

Terminal gebouw van Eindhoven Airport (landlide) (Bron: Eindhoven Airport)
Terminal gebouw van Eindhoven Airport (landlide) (Bron: Eindhoven Airport)

Europese en intercontinentale routes

Eerder bleek al dat KLM een groot aantal Europese routes in frequentie moest verlagen. Zo ging het aantal vluchten bij 64 Europese verbindingen omlaag. Bij sommige bestemmingen gaat het om slechts een aantal vluchten. Er zijn er echter ook een aantal waarbij flink minder vluchten dan gepland vertrekken deze zomer.

De vraag is natuurlijk hoe juli en augustus er dan uitzien voor de intercontinentale vluchten. KLM laat tegenover InsideFlyer het volgende hierover weten: ‘De aangekondigde maatregelen hebben vooralsnog alleen betrekking op vluchten binnen Europa’. Hieruit blijkt dus dat de intercontinentale verbindingen vooralsnog buiten schot blijven als het gaat om de aanpassing van de dienstregeling. Aanvullend verklaart KLM niet van plan te zijn om bepaalde routes helemaal stop te zetten. Dat geldt voor zowel Europa als daarbuiten.

B777 KLM
Boeing 777 van KLM op de luchthaven (Bron: KLM)

Vooruitzicht 2022

De problemen op Schiphol zijn natuurlijk niet ineens opgelost na de zomer. Het zal in september qua personeelsbezetting waarschijnlijk iets beter zijn, omdat de vakantieperiode dan ook voorbij is. Maar daarmee zijn niet alle problemen opgelost. KLM zegt nog geen uitspraken te kunnen doen over het vooruitzicht van de rest van het jaar. Volgens de airline zal dit logischerwijs ‘… ook afhangen van hoe de situatie op Schiphol zich ontwikkelt’.

De KLM stelt ook voor de periode na de zomer ‘… schema te creëren waarbij onze klanten zo min mogelijk negatieve impact ondervinden binnen onze eigen operationele randvoorwaardes en mogelijkheden’. Daarbij zegt de maatschappij rekening te blijven houden met het maximaal aantal opstappende passagiers dat op dat moment geldt. De huidige adviezen van KLM met betrekking tot de drukte op Schiphol kun je hier teruglezen.

Met het vooruitzicht van een verlaging van het maximum aantal vluchten op Schiphol zal KLM verder in de toekomst ook goed moeten kijken naar de dienstregeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *