KLM komt met nieuwe duurzame Amenity Kits in World Business Class3 min leestijd

KLM World Business Class

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Op de verjaardag van KLM was er meer te zien en te beleven dan alleen het nieuwe Delfts blauwe huisje. Een leuk nieuwtje dat InsideFlyer ontdekte is dat KLM met nieuwe amenity kits komt. Duurzaamheid krijgt hier een voorname rol. Maar wat kun je vanaf 1 december dit jaar verwachten? InsideFlyer zet het voor je op een rijtje.

World Business Class

Vorige maand schreven we nog over de afschaffing van KLM’s service concept Anytime For You. Met dit concept kregen premium passagiers meer keuze en flexibiliteit wat betreft eten en drinken aan boord. De nieuwe service was beschikbaar op verschillende routes, maar werd door de pandemie tijdelijk stopgezet. Bij navraag door InsideFlyer bleek dat KLM helemaal niet meer voornemens was om Anytime For You terug te laten keren. De voornaamste reden hiervoor zal het kostenplaatje zijn. Er ging namelijk een extra cabin attendant mee op deze vluchten. Het is jammer dat Anytime For You is afgeschaft omdat het iets is waar KLM zich op kan onderscheiden van concurrenten.

Een vernieuwing, en een onderdeel van de service die wel blijft, is de amenity kit. Als je in KLM World Business Class vliegt dan ligt er bij binnenkomst de welbekende amenity kit op je te wachten. De huidige kits zijn ontworpen door Jan Taminiau. Maar die samenwerking lijkt in ieder geval voor de business class kits te stoppen. Het ontwerp blijft echter vergelijkbaar met de amenity kits die KLM op dit moment aanbiedt aan reizigers in World Business Class.

Huidige KLM amenity kit voor passagiers in World Business Class
Huidige KLM amenity kit voor passagiers in World Business Class

‘Groene’ kit

De belangrijkste vernieuwing zit in het gebruik van duurzamere materialen. Zo is de stof van een duurzamere kwaliteit, mede om hergebruik te stimuleren. Overigens is de huidige amenity kit ook prima voor andere doeleinden te gebruiken, bijvoorbeeld als toilettasje voor op reis en een paspoort past er ook prima in. Er komen vier varianten in twee kleuren. Twee kits (in de kleuren wit en blauw) voor inbound vluchten en twee (in dezelfde kleuren) voor outbound. Er is keuze uit een kit met een flap of met een rits. De afmetingen van de nieuwe kit zijn vrijwel gelijk gebleven. Er is overigens geen echt onderscheid meer tussen man en vrouw. De kits zouden iedereen aan moeten spreken.

Qua inhoud is er niet veel veranderd, maar ook hier ligt de focus op duurzaamheid. Zo is de plastic tandenborstel vervangen door een houten variant. En de pen is van een betere kwaliteit zodat deze langer meegaat. Verder is er de gebruikelijke inhoud zoals een oogmasker, sokken, pen en handcrème en lippenbalsem van Rituals.

De nieuwe kits zijn vanaf 1 december 2021 beschikbaar voor World Business Class passagiers op long haul bestemmingen.

Nieuwe amenity kit voor World Business Class passagiers bij KLM
Nieuwe amenity kit voor World Business Class passagiers bij KLM

Rituals

De nieuwe amenity kit is dus niet meer in samenwerking met Jan Taminiau ontworpen. Het lijkt erop dat vooral de Rituals stijl is doorgevoerd, met een bloemmotief vergelijkbaar met de huidige Rituals Amsterdam Collection. In de toiletten aan boord en in de KLM Crown Lounges zijn de producten van Rituals ook terug te vinden.

KLM stelt tegenover InsideFlyer voor de amenity kits uit te kijken naar een samenwerking met een nieuwe partner. Mogelijk zal Rituals dus niet langer terug te vinden zijn in de kits. Het is echter ook mogelijk dat er meer varianten komen naast Rituals, maar dan in samenwerking met andere merken. De kans is groot dat het een Nederlands merk wordt natuurlijk. KLM liet nog niets los over welk merk het zou kunnen worden. Dat is dus nog even afwachten.

De CEO's van Rituals en KLM kondigen de samenwerking aan (Bron: KLM)
De CEO’s van Rituals en KLM kondigen de samenwerking aan (Bron: KLM)

Reacties

  1. JdV zegt

    Een luchtvaartmaatschappij zou zich als eerste moeten concentreren op het harde product. Toestellen, stoelen, eten en drinken. Bij KLM was en is dit product nog steeds slechter dan bij concurrenten. De aziatische en midden oosten maatschappijen, maar zelfs bijvoorbeeld Air France bieden beter BC kwaliteit. In plaats van tijd en geld te stoppen in huisjes, amenity kits en andere gimmicks zou KLM betere BC stoelen moeten installeren in nieuwe vliegtuigen. Ga mee met de markt (Delta One?, BA?) en installeer “suites” in BC.

  2. Van Gooiland zegt

    De amenity kits van KLM blijven typisch Hollands zuinig, de inhoud is aan de schrale kant.

    “Er is keuze uit een kit met een flap of met een rits.” Hoezo keuze als de kit al bij binnenkomst op je ligt te wachten?

  3. Dennis zegt

    Hoop de de kwaliteit van de kit nu beter is. Bij de oude kits ging de kleur er wel heel makkelijk af. Een beetje water om een vlekje te verwijderen en je kon de kit gelijk weggooien zo lelijk zag het er daarna uit.
    Ben het ook met JdV eens. De 2-2-2 business seats in de veelgebruikte 777 konden 10 jaar geleden misschien nog, inmiddels zijn er opties bij de concurrentie die veel beter zijn. Ook met een vernieuwde amenity kit boek ik die stoelen niet meer.

  4. HG zegt

    KLM wat doen jullie nu geen kip / vlees in economie class. B/C stoelen niet meer van deze tijd, ook in de nieuwe toestellen.
    En F/B program zonder meerwaarde in alle levels. Ben liever silver bij ander airlines dan platinum bij KLM. Ik vlieg en reis veel en dus spreek ook veel andere frequent flyers en ben niemand tegen gekomen die blij is met jullie keuzes. Dit kost jullie steeds meer klanten. Er werd mij 10 jaar geleden ooit beloofd dat het beter wordt maar heb de hoop opgegeven.
    Ook de keuze in vliegtuigen bv 787 ipv A350. Kijk naar de rest van de wereld dan weet je waar jullie je winst kunnen behalen.
    Weet ook dat KLM hier niets aan gaat doen, maar hoop voor jullie dat er 1 persoon is in jullie organisatie die de moed heeft om dit te veranderen. Mocht dit toch lukken dan garandeer ik jullie 50% meer passagiers.

  5. Brigitte zegt

    Heel jammer dat KLM geen ‘anytime for you’ meer gaat bieden. De service is voor mij de voornaamste reden dat ik kies voor KLM. Als die onderscheidende service wegvalt, is KLM voor mij niet meer de maatschappij waar ik het liefst mee reis. Heel erg jammer.
    Ik vraag mij af of zij ook hun prijzen voor tickets die reeds betaald zijn ook verlagen naar de service die zij gaan aanbieden vanaf 1 december.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *