KLM stopt met Anytime for You in business class

KLM biedt Anytime for you binnenkort ook aan naar Osaka

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Met de Anytime for You service bood KLM passagiers in World Business Class meer flexibiliteit in de momenten waarop de maaltijden geserveerd werden. De nieuwe service was beschikbaar op verschillende routes, maar werd door de pandemie tijdelijk stopgezet. Nu blijkt echter dat Anytime for You helemaal niet meer terugkomt.

Word Business Class

Als extra service voor premium passagiers is de Anytime for You service best een goed idee. Alhoewel het serveren van de maaltijden normaliter op de optimale momenten tijdens de vlucht gebeurt, kan het natuurlijk prima zo zijn dat reizigers het zelf liever anders hebben. Daarnaast zijn er aan boord passagiers uit allerlei tijdzones. Om de vlucht zo prettig mogelijk te maken voor iedereen introduceerde KLM eind 2017 het nieuwe concept Anytime for You.

In eerste instantie ging het om de route Amsterdam – Johannesburg. Aan het begin van de vlucht ontvingen business class passagiers de menukaart. Hierop staat, naast het reguliere driegangenmenu, ook het Anytime for You-menu. Dit menu bood keuze uit vijf tot acht verschillende gerechten. Denk aan zowel koude als warme, hartige als zoete, en gezonde en verwenopties. Op basis van de eigen keuze krijgt de passagier de maaltijden op elk gewenst moment uitgeserveerd.

KLM anytime for you
Anytime for you van KLM in World Business Class (Bron: KLM)

Extra Cabin attendant

Door het grote aantal extra handelingen in de galley roosterde KLM een extra Cabin attendant in op de vluchten met Anytime for You-service. Dat is natuurlijk een extra kostenpost. Desalniettemin was het aantal routes al flink uitgebreid in 2018 en 2019. Naast Johannesburg kwamen Bangkok, Tokio, Osaka, Shanghai, Atlanta en Kaapstad ook beschikbaar.

Pandemie

Tijdens de pandemie werd gehele service aan boord van vele airlines flink onverhoopt gehaald. Zo ook bij KLM. Doordat bewegingen zoveel mogelijk beperkt moesten blijven tijdens de vlucht werd ook de maaltijdservice versoberd. Anytime for you paste daar toen niet in.

Nu ook in de luchtvaart alles steeds meer naar normaal gaat zou je verwachten dat Anytime for You weer terug zou komen. Navraag bij KLM leert dat de service niet meer terugkomt. Een reden geeft KLM niet tegenover InsideFlyer. Maar hoogstwaarschijnlijk heeft dat met de kosten te maken die niet in overeenstemming zijn met de extra service aan boord.

Reacties

  1. Boudewijn zegt

    Ik zal het niet missen, vond het een vervelend concept. Nu was het continue onrustig in de cabine omdat er altijd wel iemand eten/drinken kreeg. Heb toen al in een survey aangegeven dat ze er beter mee konden stoppen.

  2. JdV zegt

    Wat moet het toch mooi zijn om zoals KLM een door de staat gesubsidieerde luchtvaartmaatschappij te zijn. Soort van loterij zonder nietten.
    Je verminderd de service aan je belangrijkste klanten om geld te besparen. Als het werkt hou je geld over. Als het mislukt en je klanten massaal weglopen klop je huilend aan bjj de staat der nederlanden die dan onmiddelijk met een zak geld van de belastingbetaler de gevolgen van je eigen wanbeleid voor je oplost. Heerlijk.

    • Boudewijn zegt

      Dit lijkt me geen concept waar mensen om weg zullen lopen. Het verwijderen van vlees in Economy Intercontinentaal daarentegen lijkt mij een heftigere beslissing met meer impact.
      Nu vloog ik dat toch al niet, maar nu zeker niet. En heel simpel: Als het vlees uit WBC verdwijnt, verdwijnt deze Platinum ook.

  3. Peter zegt

    Vergeet niet de vele klachten die er waren, daar lees ik dan weer niets over. Het lijkt een leuk concept maar je zit de hele vlucht in etenslucht en het maakte de vlucht ook zeer onrustig.

  4. Van Gooiland zegt

    De constateringen dat “er altijd wel iemand eten/drinken” kreeg en dat iedereen “de hele vlucht in etenslucht” zat bewijzen dus dat het concept razend populair was. Nogal wiedes, de meeste mensen eten liever op een tijdstip dat hun uitkomt dan op een tijdstip dat door anderen wordt bepaald. Ik ook. Als vaste klant op AMS-JNB stelde ik AFY zeer op prijs, en van die etensluchten heb ik nog nooit iets gemerkt.

    En wat betreft die “vele klachten” betreft . . . oh ja? Hoeveel dan?

    Gelukkig introduceert LX binnenkort AFY op alle ICA vluchten. Daar kan KLM een puntje aan zuigen. Hollands zuinig zit ze helaas in de genen, dat hebben de passagiers al gauw door. Dat kan zelfs Marcel Wanders niet verhelen met z’n vorkjes en lepeltjes.

    • Boudewijn zegt

      Dat populaire valt volgens mij wel mee. Je conclusie is nogal kort door de bocht. Wel is het zo dat als 1 persoon het wil (t.o.v. de 30+ in WBC) de hele cabine in geluid en etenslucht zit. Als dan 25% van de WBC dat doet, is het de hele vlucht prijs. Daarbij nam het bereiden erg veel tijd in beslag omdat alles individueel ging. Nu bestellen was over een uur eten.
      Zelf vond ik het een verschrikkelijk concept en heb vrijwel geen mensen gesproken die er wel blij mee waren.

  5. Van Gooiland zegt

    Een uur wachten? Is mij nog nooit overkomen. Als AFY zo’n verschrikkelijk concept is, dan rijst de vraag waarom KLM na de introductie op JNB het aantal AFY bestemmingen gestaag uitbreidde, althans tot Corona roet in het eten gooide. Waarschijnlijk niet omdat ze vrijwel geen mensen gesproken hebben die er wel blij mee waren.

    Enfin, Etihad biedt al jaren op alle ICA vluchten AFY aan, blijkbaar met succes. Nu volgt Swiss. Waarschijnlijk niet omdat ze tot de conclusie zijn gekomen dat iedereen het zo’n verschrikkelijk concept vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *