Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM introduceert een nieuwe amenity kit in World Business Class. De nieuwe kit is ontwikkeld in samenwerking bekende Nederlandse merken. Zo zijn de verzorgingsproducten onder andere van Marie-Stella-Maris. KLM World Business Class passagiers kunnen vanaf 1 augustus 2024 uit 2 varianten van de nieuwe amenity kits kiezen. De verzorgingsproducten van Marie-Stella-Maris zijn vanaf volgende maand ook al in de KLM Crown Lounges te vinden.
KLM stopt met samenwerking Rituals
De nieuwe samenwerking met Marie-Stella-Maris betekent ook het einde van de samenwerking met het eveneens Nederlandse merk Rituals. Volgens KLM werden de Rituals comfort kits goed beoordeeld door de Business Class passagiers. Maar na bijna 5 jaar werd het toch tijd voor een andere samenwerking om het aanbod te kunnen vernieuwen.
Overigens begon de maatschappij al in 2021 met de eerste gesprekken met Marie-Stella-Maris. Toen was de samenwerking met Rituals nog in volle gang en was er nog maar relatief kort afscheid genomen van de verzorgingsproducten van Zenology.
KLM kiest bewust voor een samenwerking met Marie-Stella-Maris. Niet alleen omdat het een Nederlands bedrijf is, maar ook omdat duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Marie-Stella-Maris zet bijvoorbeeld structuureel 2,5% van haar omzet in voor duurzame waterprojecten. Bovendien bestaan de producten voor minstens 96% uit ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Denk daarbij aan sheaboter, amandelolie en hazelnootolie.
KLM is overigens voorlopig de enige airline waar Marie-Stella-Maris mee samenwerkt. Dat sluit echter niet uit dat het bedrijf in de toekomst ook met andere maatschappijen in zee gaat. Voorlopig focust het Amsterdamse bedrijf zich op de uitrol van haar producten bij KLM.
Ontwerp van Envisions
KLM sloeg voor het ontwerp van de nieuwe Business Class amenity kit de handen ineen met ontwerpstudio Envisions uit Eindhoven. Het Brabantse bedrijf liet zich daarbij inspireren op de weersomstandigheden tijdens een reis. Denk bijvoorbeeld aan regen, zon en sneeuw. Maar vooral de kleuren van de zonsondergang en zonsopgang speelden een belangrijke rol. Dit is terug te zien in de gebruikte materialen, patronen en kleurstelling van de stof.
Volgens KLM is de nieuwe amenity kit deels gemaakt van gerecyclede grondstoffen, maar wel met de hoogste kwaliteit. Hergebruik is sowieso een belangrijk thema voor KLM. Eerder kwam de maatschappij al met de Premium Comfort kit die ook te gebruiken is als tasje of waszak. De Business Class kit is ook herbruikbaar, bijvoorbeeld als kleine boodschappentas.
Qua ontwerp hebben de WBC en Premium Comfort kits ook wel wat van elkaar weg. KLM is daarmee duidelijk een andere weg ingeslagen wat betreft de uitstraling van het product. De eerdere kits van de hand van Viktor en Rolf en Jan Taminiau hadden toch een wat luxere uitstraling. Bij de tasjes van Rituals was dat al wat meer ‘casual’. De nieuwe kit van Envisions volgt die lijn.
De interesse in het nieuwe ontwerp van Envisions is overigens zeker aanwezig. Zo wil het Tilburgse Textielmuseum aandacht besteden aan het verhaal achter het ontwerp van de nieuwe comfort bags.
We maakten ook een korte video reportage van de nieuwe amenity kit van KLM. Check hier de video en vergeet niet ons InsideFlyer YouTube kanaal te volgen! We publiceren wekelijks nieuwe video’s.
Inhoud nieuwe World Business Class amenity kit
Tijdens een KLM event in de KLM Crown Lounge kreeg InsideFlyer al een sneak preview van de nieuwe amenity kit. De presentatie werd gedaan onder toeziend oog van Marleen van de Pol, verantwoordelijk voor Customer Experience bij KLM, en Paul Terstegge, verantwoordelijk voor Inflight Services. Ook het team van Marie-Stella-Maris en ontwerpbureau Envisions was aanwezig op deze zonnige dag. KLM spreekt van één van de grotere vernieuwingen voor World Business Class passagiers, naast de infasering van de nieuwe WBC stoel.
Vanaf 1 augustus 2024 kunnen passagiers in de World Business Class kiezen uit 2 verschillende kits. Er is namelijk een witte variant bedoeld voor de dagvluchten, en een donkere voor de nachtvluchten. Later dit jaar komen er nog enkele nieuwe kleuren bij.
De comfort bag is voorzien van een KLM pen, sokken, oogmasker, tandenborstel en tandpasta tabletten. De tandenborstel en tandpasta zijn van het Nederlandse merk Smyle. De verzorgingsproducten van Marie-Stella-Maris zijn een lippenbalsem en een gezichtscrème.
Marie-Stella-Maris ook aan boord en in de KLM Crown Lounge
Het blijft echter niet alleen bij nieuwe verzorgingsproducten in de amenity kit. De producten van Marie-Stella-Maris zijn namelijk ook in de Business Class toiletten terug te vinden. Ook daar verdwijnt Rituals dus. Daarnaast zijn vanaf volgende maand ook de toiletten, douches en slaapruimtes van de KLM Crown Lounges voorzien van Marie-Stella-Maris handzeep en body lotion.
Bron foto’s: InsideFlyer – Christian
Van Gooiland zegt
Stella Maris? De Ster van de Zee, oftewel de Maagd Maria? Hoe komen ze erop! Het verband met zalfjes en crèmes ontgaat mij, evenals met de luchtvaart in het algemeen, en KLM in het bijzonder.
“KLM spreekt van één van de grotere vernieuwingen voor World Business Class passagiers”. Menen ze dat nou heus?
Dat KLM een andere weg is ingeslagen met deze amenity kit is ook niet waar. In tegendeel, ze gaan voort op de allang ingeslagen weg: alles moet goedkoper. Minder inhoud en slechtere kwaliteit, overgoten met een groen en duurzaam sausje.
Diegenen die al wat jaren vliegen kunnen zich vast wel herinneren dat KLM vroeger uitstekende amenity kits uitdeelde. Daarna nog een tijdje heel goede, waarna het hellende pad steeds stijler werd. Zoals met bijna alles in de J klasse.
De inhoud stelt tegenwoordig heelmaal niks meer voor. Die zalfjes heb ik niet nodig; tandpasta, tandenborstel, oogmasker en oordopjes heb ik op lange vluchten sowieso al bij me, alles van veel betere kwaliteit dan het spul dat in dat tasje zit.
De teloorgang van de WBC is triest om te zien.
MayanjaXL zegt
Het ziet er armoedig uit dat tasje. En onhandig.
Anna zegt
Vreselijk. Hoe bedenk je dit.
Business wordt duurder en duurder, maar de service en producten alsmaar slechter
Jeroen zegt
Frans beleid
Neanderthaler zegt
Wij hebben deze kit paar dagen terug op onze retour vanuit Bogota gehad….
Sorry voor mijn ordinaire reactie, maar dit verdient niks beter:
Het is gewoon een godverdomme een shopper man!!
3000 euro voor een retourtje kunnen ze best verdorie een fatsoenlijke leren tasje met kwaliteitspullen aanbieden. Met een parfum, deo, mondwater etc. Ze bieden al geen slippers, pyjama en matrasje aan. Het eten was ook niet altijd waardig, wordt altijd mooi gepresenteerd maar Economy voer in Turkish is soms beter. Zout en Peper gewoon in een papieren zakje, lekker handig…
Rot op met je sustainability, stop met “greenwashing”. Het is puur om geld te besparen en met een mooi lul verhaal ons te overtuigen dat dit juist is.
Het is dat ik status heb, maar sindskort hebben ze ook business-light in het leven geroepen. Geen stoelkeuze, geen lounge en minder bagage. Maar weet je wat er mis is met deze tarief? Het is op z’n minst even duur als een volwaardige business ticket voorheen, al dan niet duurder geworden.
Kan de CEO niet even een keer met Emirates/Qatar vliegen? Zulke amenity kits worden in comfort aangeboden…
Flying Blue wordt ook steeds restrictief.
Ik denk dat ze bij de KLM even zich achter de oren moeten krabben of ze hiermee willen doorgaan. Ik heb namelijk geen moeite mijn vakanties elders te boeken.
Hey Marjan, als je dit leest… Ik wil je best inspiratie geven hoe je je business product moet vormgeven.