Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De joint venture tussen Air France-KLM, Delta Air Linea en Virgin Atlantic is nu volledig goedgekeurd. In augustus keurde het Amerikaanse Department of Transportation de joint venture al onder voorwaarden goed. Nu is het dus eindelijk zover. Dat betekent dat we hier binnenkort iets van kunnen zien, inclusief enkele veranderingen in de frequent flyer programma’s.
Wat is een joint venture?
Een joint venture is de meest vergaande manier van samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen. Zo zijn op een bepaalde route de prijzen hetzelfde en wordt er sterk samengewerkt om een goed aanbod aan vluchten aan te bieden tussen beide bestemmingen. Ook delen de maatschappijen op bepaalde routes en in bepaalde omstandigheden de winst. Er is dus eigenlijk geen sprake van concurrentie, maar meer van samenwerking.
Voor de consument heeft een joint venture een groot voordeel. Er zijn namelijk tussen twee bestemmingen meer vluchtopties en de maatschappijen proberen het aanbod aan vliegtijden zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Een groot nadeel voor de consument is dat er nauwelijks concurrentie aanwezig is waardoor er hogere ticketprijzen kunnen ontstaan.
De huidige joint ventures
Op dit moment heeft Air France-KLM een joint venture met de SkyTeam maatschappijen Delta Air Lines en Alitalia. Delta heeft daarnaast ook een joint venture met Virgin Atlantic. Dat zijn dus twee verschillende joint ventures voor Delta Air Lines. Daarnaast heeft Delta ook nog eens 49% van de aandelen van Virgin Atlantic in handen. Ook heeft Delta 8,8% van de aandelen in handen van Air France-KLM.
De nieuwe trans-Atlantische mega joint venture
Een tijdje geleden werd er een verzoek ingediend om een nieuwe joint venture te vormen tussen Air France-KLM, Delta en Virgin Atlantic. Dit betekent dat Delta dus niet meer twee trans-Atlantische joint ventures heeft. Afgelopen vrijdag werd deze nieuwe joint venture goedgekeurd door de US Department of Transportation.
Verder zonder Alitalia
Dit betekent dat Alitalia geen deel meer uitmaakt van de joint venture en dat is geen goed nieuws voor de maatschappij. De gedeelde winsten op trans-Atlantische vluchten waren namelijk voor Alitalia een goede manier om inkomsten te genereren.
Wat houdt de nieuwe joint venture voor de reiziger in?
Met de nieuwe joint venture wordt het mogelijk om op de heenreis bijvoorbeeld met KLM te vliegen en op de terugreis met bijvoorbeeld Virgin Atlantic. Dit terwijl je de vluchten op één ticket boekt. Op deze manier heb je ook meer keuze uit verschillende vliegtijden. Voor de vliegfanaten onder ons die wel eens goedkope business class tickets boeken, kan het ook interessant worden, aangezien je nu twee maatschappijen kunt proberen op één ticket.
Maar hoe zit dan dan met de frequent flyer programma’s?
Als maatschappijen zo nauw met elkaar samenwerken, betekent dat mogelijk ook dat de frequent flyer programma’s gaan samenwerken. Op dit moment kun je bij SkyMiles al miles verdienen voor vluchten met Virgin Atlantic. Binnenkort zou het mogelijk moeten worden om ook Flying Blue miles te verdienen en te besteden op vluchten met Virgin Atlantic. Daarnaast kunnen leden van het loyaliteitsprogramma Flying Club ook miles sparen en besteden op vluchten met Air France en KLM. Wanneer dit allemaal mogelijk is weten we nog niet, maar we denken over enkele weken en houden jullie op de hoogte.
Bron: One Mile At A time
Geef een reactie