Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Waarschijnlijk is de ontvangst van nieuwe vliegtuigen momenteel niet de eerste prioriteit voor veel airlines. Toch loopt ook dit proces door en zullen er dit en komend jaar gewoon nieuwe vliegtuigen afgeleverd worden. Zo zijn er bijvoorbeeld voor KLM nieuwe Dreamliners onderweg. Ook Lufthansa is in verwachting van nieuwe toestellen. Als launch customer van de Boeing 777X zou Lufthansa dit jaar zo’n vliegtuig ontvangen. Maar dat gaat hem waarschijnlijk niet worden. De introductie van de Boeing 777X loopt weer vertraging op.
Boeing 777X
Boeing is momenteel druk doende met de testvluchten van de B777X. Alhoewel de eerste plannen al in 2013 zijn gemaakt, heeft het even geduurd voordat het zover echt was. Het ontwerp van dit toestel is natuurlijk gebaseerd op het succes van de huidige 777 en de 787 Dreamliner toestellen. Het is de bedoeling dat de 777X het grootste en meeste efficiënte twee-motorige vliegtuig wordt dat er verkrijgbaar is. Ook de cabine is aangepast met onder andere grotere ramen, een nieuw verlichtingsconcept en een verbeterde vormgeving van het interieur. De cabine is groter waardoor bredere stoelen geïnstalleerd kunnen worden. In het oog springen natuurlijk ook de grote vleugels met inklapbare wingtip.
De Boeing 777X kent de modellen 777-8, 777-9 en 777-10. De Boeing 777-8 heeft een capaciteit van 384 stoelen en de 777-9 vervoert straks 426 passagiers. Natuurlijk kan dit verdeeld worden over diverse reisklassen. Er zou echter ook sprake zijn van een nog grotere variant, namelijk de 777-10. Diverse airlines hebben Boeing verzocht ook een vrachtvariant te maken. Momenteel is enkel nog de productie van de Boeing 777-9 in gang gezet. Hiervoor heeft Boeing ook al enkele klanten. Lufthansa is bijvoorbeeld launch customer van de 777-9. De kleinere 777-8 zal later volgen.
Lufthansa
Zoals gezegd is Lufthansa launch customer van de Boeing 777-9. Dat betekent dat de Duitse nationale airline de eerste maatschappij is die dit toestel afgeleverd krijgt. Volgens de originele planning zou dit al deze zomer moeten zijn. Maar door vertraging met het testen van het toestel is dit dus uitgesteld. Lufthansa verwacht het toestel nu volgend jaar in ontvangst te mogen nemen. In totaal heeft de maatschappij 20 nieuwe Boeing 777-9 toestellen besteld. Een andere grote klant is Emirates. De maatschappij uit Dubai maakte recentelijk nog bekend de nieuwe toestellen niet voor 2022 te willen ontvangen.
Door de Coronacrisis is de vraag naar vliegreizen flink afgenomen. Experts zeggen dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat het aantal vluchten weer op het niveau van voor de crisis is. Dit heeft grote gevolgen voor de luchtvaart. Airlines zullen namelijk moeten inkrimpen omdat hun capaciteit niet meer bij de vraag past. Zo faseren veel airlines hun verouderde vliegtuigen versneld uit. Om kosten te besparen, maar ook omdat ze niet vol te krijgen zijn.
De ontvangst van nieuwe toestellen komt dan eigenlijk niet uit. Want zo komt er alleen maar meer capaciteit. Aan de andere kant zijn nieuwe toestellen wel goedkoper in onderhoud en brandstofverbruik.
Gajan zegt
De verschillende types zijn niet consistent gebruikt in het artikel
Christian zegt
Dank voor de oplettendheid. Het is aangepast.