InsideLook: Nieuwe KLM World Business Class | Boeing 777-2008 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM is de afgelopen tijd druk in de weer geweest om de Premium Comfort en World Business Class cabines te vernieuwen op Boeing 777 vliegtuigen. Alle Business Class passagiers hebben nu directe toegang tot het gangpad en meer privacy door een individuele schuifdeur. Recentelijk mocht InsideFlyer een kijkje nemen in de nieuwe World Business Class cabine van KLM. In deze InsideLook delen we alle details!

De vernieuwde Boeing 777 van KLM

KLM introduceerde alweer in 2022 de nieuwe reisklasse Premium Comfort. Dit is de KLM-variant van de reisklasse die bij veel airlines Premium Comfort of kortweg Premium wordt genoemd. Bij het inbouwen van de nieuwe Premium Comfort cabine heeft KLM ook gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Business Class van een update te voorzien. En dat was overigens ook wel nodig. De verouderde 2-2-2 stoelindeling van de oude Business cabine was namelijk niet meer van deze tijd. Overigens hebben de Airbus A330-200 en -300 kisten nog wel de oude 2-2-2 configuratie. 

Inmiddels heeft KLM de inbouw van de Premium Comfort cabine afgrond. Alle Boeing 777 en 787 Dreamliner vliegtuigen zijn voorzien van de nieuwe Premium Comfort cabine. De Boeing 777s kregen ook de vernieuwde World Business Class. De inbouw duurde in totaal bijna 2 jaar. Volgens KLM duurt het per toestel 4-16 dagen om de nieuwe cabines te installeren. 

Benieuwd naar onze ervaringen met de KLM’s Premium Comfort? Check dan eens de review van de Premium Comfort vlucht van Las Vegas naar Amsterdam in de Boeing 787-10 Dreamliner. En check ook de review video op ons YouTube kanaal!

Business Class stoelspecificaties KLM Boeing 777

De nieuwe World Business Class stoel van KLM komt van de Japanse fabrikant Jamco Ventures. Het gaat om een reverse herringbone configuratie met een 1-2-1 indeling. Hierdoor hebben alle passagiers directe toegang tot het gangpad. Het zitvlak van de nieuw Business Class stoelen is 51-53 cm breed. Indien gewenst kan de full-flat stoel een bed van 198 cm vormen. In tegenstelling tot sommige andere airlines biedt KLM geen extra kussen/matras om een comfortabeler bed te vormen. 

World Business Class KLM in de Boeing 777

Het inflight entertainment systeem is voorzien van groot scherm van 41-46 cm (16-18 inch). Dit scherm is als touchscreen te gebruiken, maar er is ook een bedrade afstandsbediening (met knoppen en een touchscreen). Elke stoel is verder nog voorzien van een stopcontact en USB-A/C poort. Het is ook mogelijk om draadloos op te laden. 

Wat betreft opbergruimte vind ik KLM altijd wat beperkt. Maar er lijkt met de nieuwe stoel iets meer ruimte te zijn om spulletjes op te bergen dan bij de oude stoel. Het afsluitbare kastje met spiegel lijkt me ook handig in gebruik. 

Meer privacy en comfort

De grote vooruitgang van de nieuwe World Business Class moet volgens KLM in de privacy en het comfort zitten. Om met de privacy te beginnen: de nieuwe stoel is voorzien van een schuifdeur. Middels deze lichtgewicht deur kan elke Business Class passagier voor wat meer privacy zorgen. Als de deur gesloten is merk je meteen dat je een stuk minder ‘last’ hebt van de omgeving. Het is even wennen om de deur te bedienen. Heel soepel gaat dit in mijn ervaring niet. De deur schuift wat stroef waar door je wat kracht moet zetten voor het openen en sluiten. 

Het comfort in de nieuwe cabine zit ook in de nieuwe stoelfuncties. Denk aan meer mogelijkheden voor opladen (o.a. draadloos) en opbergen. Maar ook de verbeterde verstelbaarheid van de stoel, evenals de massagefunctie. Waar ook slim over nagedacht is: de verzonken fleshouder. Hierdoor kunnen passagiers hun waterflesje veilig laten staan zonder dat deze omvalt, ook tijdens eventuele turbulentie. 

KLM passagiers krijgen in Business Class ook een amenity kit. Deze ligt al klaar bij het aan boord gaan. De recentelijk vernieuwde kit is onder meer voorzien van Marie-Stella-Maris product. Ondanks de hippe uitstraling valt de nieuwe kit trouwens zeker niet bij iedereen in de smaak. 

Voorzieningen in de cabine

Afgezien van de stoel zijn de meeste voorzieningen in de World Business Class cabine hetzelfde gebleven. Zo zijn de bagagebakken onveranderd. Ook aan de toiletten is weinig anders, afgezien van de vervanging van Rituals voor Marie-Stella-Maris verzorgingsproducten

Tot slot is het gebruik van de berichtenservice via WiFi gratis voor alle passagiers. World Business Class passagiers moeten ook gewoon betalen voor de Surf en Stream pakketten waarmee je ook kunt internetten. Flying Blue Ultimate leden krijgen deze WiFi-pakketten wel gratis

Heb jij al met de nieuwe World Business Class van KLM in de Boeing 777 gevlogen? Deel gerust je ervaringen in een reactie onder het artikel. We zijn heel benieuwd jaar jouw oordeel over het nieuwe product van KLM!

Bron foto’s: InsideFlyer – Christian 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *