Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Emirates presenteerde tijdens de Dubai Airshow drie vernieuwde cabineklassen. De First Class suites kregen vanzelfsprekend de meeste aandacht, aangezien dit een revolutionair product is. De Business en Economy Class hebben daarentegen ‘slechts’ een opfrisbeurt gekregen. Vanaf 1 december worden deze cabines onder andere ingezet naar Brussel Zaventem.
Business Class
In Business Class is er geen compleet nieuwe stoel. In plaats daarvan zijn er kleinere aanpassingen ingevoerd. Emirates gaat pas een compleet nieuw product introduceren op de nieuwe Boeing 777-X, dat meer lijkt op de stoel in de A380. Dit betekent ook dat Emirates de 2-3-2 indeling nog niet heeft losgelaten. Er is dus een middenstoel in Business. De 42 stoelen met 72 inch aan pitch hebben een nieuwe kleur bekleding met geruit stiksel en over het algemeen ziet de cabine er moderner en frisser uit.
In het middenconsole is een minibar geplaatst, net als een cocktailtafeltje. De traytable klapt ook uit het middengedeelte maar is niet erg groot.
Het IFE kan bediend worden via touchscreen, draadloze controller of een handset. De controller kan ook alle stoelinstellingen aanpassen. Hiervoor zijn er ook knoppen in de armleuning. Onder de leuning zitten tevens de opladers. Hierbij is Emirates voorbereid op de toekomst met een USB-C aansluiting naast de reguliere USB-ingang. Zo kan er ook data van eigen apparatuur op het 23-inch scherm worden geprojecteerd.
De stoel gaat full flat (78 inch) maar is inderdaad vrij nauw (20,5 inch). De privacyschermen zijn elektrisch verstelbaar. Dit maakt de middenstoel zeer claustrofobisch. Samen met het feit dat het erg lastig is om uit de middenstoel te klimmen als de gangpad stoelen in bed mode zijn, is dit geen aanrader.
Economy Class
In Economy Class zijn er vooral esthetische aanpassingen. Emirates heeft al verschillende varianten van de Economy Class, met de grootste verschillen in het entertainmentscherm. Deze ‘nieuwe’ Economy Class heeft een neutraler kleurenschema met azuurblauw en zandbruin.
In de 777 heeft Emirates een krappe 3-4-3 indeling, maar de beenruimte verraste mij positief. Deze is volgens Emirates tot 33 inch. Ook de recline is prima. Wat ik wel jammer vind is de klaptafel en het gebrek aan een bekerhouder. Je moet je de hele tafel uitklappen terwijl nieuwe Economy Class stoelen vaak een dubbele traytable hebben.
Het entertainmentsysteem heeft de nieuwste technologie en een groot en helder scherm van 13,3 inch. Ondanks het gigantische aanbod in ICE kondigde topman Sir Tim Clark aan de 2500 kanalen te verdubbelen. Emirates heeft ook wifi aan boord maar omdat dit volgens de topman niet altijd en wereldwijd werkt wordt het onboard aanbod vertweevoudigd. Zo is het onmogelijk dat er niet iets bij zit om te kijken of te luisteren.
Onderaan het scherm zitten de aansluitingen voor de koptelefoon en USB-laders. Onder de stoel zit een normaal stopcontact.
Naast de stoelen hebben ook de toiletten een opfrisbeurt gekregen. Voor Economy zijn deze erg chique. Net als in de rest van de vernieuwde 777 komt het patroon van de ‘Ghaf’ boom terug.
Geef een reactie