Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Onlangs reisde we af naar onze zuiderburen in de Belgische hoofdstad Brussel. We worden hier ontvangen in H41, de hangaar van Brussels Airlines waar de nieuwste telg van de familie staat. De Airbus A320neo is in november geleverd aan Brussels Airlines. We nemen een kijkje in dit vliegtuig en in deze InsideLook nemen we je mee.
Vernieuwing vloot Brussels Airlines
De komende tijd zal Brussels Airlines haar oude vloot gaan verjongen. Met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 18 jaar is de vloot zeker niet de jongste. De maatschappij heeft de afgelopen jaren verschillende tegenslagen te verduren. Dat is een van de redenen die ervoor zorgde dat het lastiger was om zelf nieuwe vliegtuigen aan te schaffen. Inmiddels heeft de Belgische maatschappij de wind in de rug en is het instaat 5 nieuwe Airbus A320neo vliegtuigen aan te schaffen.
De aanschaf gaat uiteraard via moederbedrijf Lufthansa Group. Het moederbedrijf doet de aanschaf bij Airbus en verdeeld hierna de aangekochte vliegtuigen. In België zijn ze dan ook erg verheugd met de komst van vijf nieuwe Airbus A320neo vliegtuigen. Deze toestellen zullen de Airbus A319 gaan vervangen.
Ophalen in Toulouse
Op 1 november mocht Brussels Airlines haar eerste eigen nieuwe A320neo ophalen in de Airbus fabriek in Toulouse. Hierna werd de OO-SBA overgevlogen naar de Brusselse luchthaven. Hier staat het vliegtuig nog een tijdje aan de grond. In de fabriek in Frankrijk zijn alle standaard installaties geïnstalleerd. Echter heeft de kist ook andere hardware en software nodig om voor Brussels Airlines te vliegen.
De verwachting is dat deze werkzaamheden eind november of begin december zijn afgerond. Hierna zal het vliegtuig in gebruik genomen worden. In eerste instantie naar hub-bestemmingen van Lufthansa Group maatschappijen. Hierbij kun je denken aan Wenen, Frankfurt en München. Zodra ze ervan uit kan gaan dat er zich geen storingen voordoen, zal het ook op andere bestemmingen worden ingezet.
Brussels Airlines A320neo
De Airbus A320neo is ten opzichte van de voorgangers bij Brussels Airlines een duurzamer vliegtuig. Zo gebruikt het vliegtuig tot 20% minder brandstof en is het 50% stiller. Dit komt door het gebruik van de LEAP-1A motor van CFM International.
Doordat de Airbus A320neo groter is ten opzichte van de A319 kunnen er ook meer reizigers mee. Hierdoor daalt, in combinatie met onder andere de LEAP-1A motoren, ook de uitstoot met 30%.
Bij binnenkomst ruikt alles nog spiksplinternieuw. De nieuwe onboard muziek staat op en we worden welkom geheten door verschillende fluitende vogeltjes die door de speakers te horen zijn. Er ligt nog een laagje plastic in het gangpad om het toestel netjes te houden gedurende de werkzaamheden.
De nieuwe Airbus A320neo heeft 180 stoelen ingebouwd bij Brussels Airlines. De stoelen voorin de cabine zullen worden verkocht als Business Class-stoelen. De middelstoel zal hierbij vrij blijven.
Afhankelijk van de hoeveelheid stoelen die in Business Class zijn verkocht, zijn de vier rijen er achter ‘preferred zone’. Dat wil zeggen, voor een bijbetaling van €6 kun je hier plaatsnemen en heb je iets meer beenruimte. Rij 1 t/m 5 hebben een seatpitch van 31″. Rij 6 t/m 9 hebben een pitch van 30″. Alle andere stoelen, met uitzondering van de stoelen bij de nooduitgang (34″) hebben een pitch van 29″.
Het viel ons verder op dat niet alle stoelen voorzien zijn van een beweegbare rugleuning.
Geen enkele stoel heeft een verstelbare hoofdsteun en de oplaadpunten zijn niet geïnstalleerd. Brussels Airlines laat weten dat ze nu niet de intentie hebben deze te installeren, maar wellicht op een later moment.
Ditzelfde geldt voor de WiFi, die niet aanwezig is aan boord van dit nieuwe vliegtuig en dat voorlopig ook niet zal zijn. Dit heeft alles te maken met de hoge kosten hiervan.
Wel hebben de stoelen een haakje waaraan een jas kunt ophangen. Ook is er een uitklapbaar tafeltje aanwezig.
Brussels Airlines geeft verder aan dat er gebruikt wordt van een flexibel verlichtingssysteem. Hierdoor kan de verlichting op een rustige manier worden aangepast aan het moment van de dag.
Tot slot valt het ons positief op dat de bagagebakken erg ruim zijn. Hierdoor kan er meer handbagage mee aan boord.
Vernieuwingen bij Brussels Airlines
De OO-SBA is de eerste in een reeks van vijf nieuwe A320neo’s bij Brussels Airlines. Hoogstwaarschijnlijk zal in december het tweede toestel arriveren (OO-SBB). Daarna in Q1 van 2024 de nummer drie. Later in 2024 komen ook nog nummers vier en vijf. In 2024 zal Lufthansa ook een A330 leveren aan Brussels Airlines.
Tot slot zal de Belgische maatschappij volgend jaar gaan vliegen op de Keniaanse hoofdstad Nairobi.
Beeldmateriaal: InsideFlyer – Marco
Geef een reactie