Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Met ingang van de zomerdienstregeling neemt Air Mauritius de route tussen Amsterdam en Port Louis over van KLM. De nationale luchtvaartmaatschappij van het eiland vliegt twee keer per week, op maandag en vrijdag, naar Mauritius. In het hoogseizoen vanaf 4 juli zal ook op woensdag worden gevlogen. Op de route zet de maatschappij een Airbus A340-300 in. InsideFlyer ging aan boord van het toestel na aankomst van de eerste vlucht en sprak met de Vice President Corporate Communication Prem Sewpaul over de uitbreiding naar Amsterdam.
Tweede hub
Bij Mauritius denken de meeste mensen meer aan de connectie met Frankrijk. Inderdaad is de band met Frankrijk uitgebreid, getuige onder meer de meerdere dagelijkse vluchten tussen Parijs en Mauritius. Maar het waren Nederlanders die zich in 1598 voor het eerst vestigden op het eiland. Verschillende plaatsen op het eiland hebben nog een Nederlandse naam waaronder het fort van Frederick Hendrick. Een paar van de vliegtuigen is vernoemd naar Brabant. Historisch gezien is er dus zeker een connectie met Nederland.
Maar om tot een directe vlucht naar Amsterdam te komen was vooral het netwerk van partner KLM doorslaggevend. In Europa heeft Air Mauritius zijn primaire hub in Parijs. In samenwerking met codeshare partner Air France kunnen passagiers hier overstappen naar verschillende bestemmingen in Frankrijk, Duitsland en Zuid-Europa. Maar naar het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië miste Air Mauritius nog aansluiting. Er zijn te weinig passagiers direct tussen Nederland en Mauritius om een vlucht te rechtvaardigen, maar met connecting traffic wordt dat anders. “Amsterdam is nu onze tweede hub in Europa,” aldus de heer Sewpaul. Met een aankomst van vlucht MK062 om 18:55u kan de laatste golf Europese vluchten gehaald worden. Terug vertrekt de vlucht om 21:40 uit Amsterdam waardoor passagiers de hele dag richting Schiphol kunnen vliegen. De vluchtduur naar Port Louis is 12 uur.
Mauritius staat bekend om haar prachtige stranden en mooie resorts. Het eiland richt zich voornamelijk op ‘high-end leisure’ reizigers. 80% van de passagiers is leisure meldt de VP. Wat zakenreizigers betreft is er weinig verkeer. Als nationale luchtvaartmaatschappij, die gelijk na de onafhankelijkheid werd opgericht, speelt Air Mauritius een grote rol in het faciliteren van toerisme naar het eiland. “Het vliegtuig is een verlenging van de bestemming en de service vertegenwoordigt het eiland,” zegt Sewpaul.
Air Mauritius profiteert naast de connecting vluchten ook van het feit dat KLM sinds 30 oktober een vlcuht opereerde naar Mauritius met een 787. De route staat dus al even in de markt. Door de codesharing kunnen Flying Blue leden ook miles verdienen op vluchten met Air Mauritius. Wederzijdse elite voordelen zitten er voorlopig nog niet in, zo laat Sewpaul desgevraagd weten.
Airbus A340-300
Het vliegtuig werd door Schiphol traditiegetrouw ontvangen met een watersaluut van de brandweer. Aankomende passagiers kregen een houten tulp en voor vertrekkende passagiers was er taart en een feestelijk drankje.
Aan boord zijn er 264 stoelen in Economy Class en 34 in de Business Class. Op de A340 is de cabine wel verouderd.
In Business Class is de indeling 2-2-2. De stoel heeft een behoorlijke recline, maar gaat niet volledig plat. Ook de resolutie van de IFE-schermen blijft achter.
Ook in Economy is de cabine van een paar generaties geleden. Het scherm voor het entertainment is erg klein. Op dit toestel was het entertainment ook niet ‘on-demand’. In plaats daarvan zijn er kanalen met films en series in een loop. Air Mauritius heeft ook nieuwe Airbus A340s, de -300E, met een groter scherm en entertainment on demand. Deze worden ook naar Amsterdam ingezet maar het is van te voren niet te zeggen of je een nieuwer of ouder toestel krijgt. Zorg dus voor je eigen entertainment.
Nieuwe toestellen
De komende jaren moderniseert Air Mauritius haar vloot met zowel de Airbus A350 als A330neo. De A350 vliegt nu al naar Parijs en biedt een uitstekend hard product met onder andere full flat seats in Business Class en wifi. De A330neo wordt later dit jaar in ontvangst genomen en vliegt vervolgens naar Genève. Air Mauritius hintte dat Amsterdam een goede kandidaat is om binnen een paar jaar de A350 te krijgen. Voor passagiers zal dat een hele verbetering zijn.
Noppie zegt
Is het mogelijk om met flying blue miles deze vlucht te boeken?
The Flying Dutchboy zegt
Theoretisch wel maar ik heb geen idee hoe de beschikbaarheid is. https://www.flyingblue.com/earn-and-spend-miles/airlines/partner/213/air-mauritius.html
Erwin zegt
Paar jaar geleden business class van London naar Mauritius en terug gevlogen. Hard product wellicht niet top, maar personeel maakte het op met name de heenvlucht echt een top ervaring, echt een uitmuntende service. Ook de piloten kwamen even langs en mocht zelfs even een kijkje nemen in de cockpit, wellicht omdat ik de enige was die nog wakker was. Voordeel is ook dat ik gebruik mocht maken van Skyteam lounge op LHR.