Polderbaan op Schiphol tijdelijk buiten gebruik

Polderbaan op Schiphol tijdelijk buiten gebruik

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Zo nu en dan moet is er onderhoud op Schiphol nodig. Dit om ervoor te zorgen dat de start- en landingsbanen in goede conditie zijn. Vorig jaar werd de Kaagbaan nog flink onder handen genomen. Nu is de Polderbaan aan de beurt.

2017

Afgelopen jaar werd van 18 maart tot en met 24 mei groot onderhoud uitgevoerd aan de Kaagbaan. De gehele baan ging op de schop. Zijkanten en plekken waar de zwaarste vliegtuigen landen werden aangepakt. Ook kwam er een speciale bovenlaag voorzien van antiskid op de baan. Alle lampen, zo’n 1.500 werden vervangen. Er werkten heel wat mensen aan om de klus op tijd geklaard te krijgen.

Polderbaan

Nu is de Polderbaan aan de beurt. Met 3.800 meter en 60 meter breed is het de langste start- en landingsbaan van Schiphol Amsterdam Airport. In 2014 werd de Polderbaan nog flink onder hadden genomen en was er dus groot onderhoud aan de baan. Nu vier jaar verder gaan ze weer aan de slag.

Van 25 maart t/m zondag 15 april 2018 is de baan gesloten. Er worden verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Asfalt en verlichting zal worden hersteld. De markeringen worden weer verbeterd en komt er nieuw asfalt op de baan. Twee baanstations worden ook aangepakt. Het nabijgelegen grasveld wordt voorzien van een drainagesysteem en een verbeterde afwatering.

De meivakantie komt er natuurlijk aan, daarom moet er flink worden doorgewerkt. Samen met Heijmans werken er zo’n 150 medewerkers aan de baan. Met dit onderhoud kan de baan er weer drie jaar tegen aan. In 2021 staat er weer een groot onderhoud op de planning. 

Verplaatsing

Nu de Polderbaan gesloten is, moeten vluchten uitwijken naar andere start- en landingsbanen. Daarom zal het hier drukker zijn dan normaal. Het vliegverkeer zal daarom verdeeld worden over de Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan. De Buitenveldertbaan kan door het onderhoud maar liefst 2.000 vluchten extra krijgen dit jaar. De Zwanenburgbaan kan 13% meer overnemen en heeft dit jaar dan 9.000 vluchten te verwerken. Bij de Aalsmeerbaan zal niet zoveel veranderen. Hierdoor hebben de omliggende gemeenten meer geluidshinder.

Beeldmateriaal: Schiphol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *