Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen week heb je misschien wel op onze Instagram gezien dat we op bezoek waren bij Aeroflot. Niet in Rusland hoor! Nee gewoon in Amsterdam. We waren uitgenodigd door Aeroflot om hun toestel, de Airbus A330-300, te bekijken en bezoeken. Ze vliegen al enige tijd tussen Moskou en Amsterdam op met deze wide-body en dat wordt komend winterseizoen doorgezet. Aeroflot kwam niet met het eigen livery aan, maar in de kleuren van SkyTeam; extra leuk! In dit artikel dan ook een InsideLook van de A330 van de Russische maatschappij.
Aeroflot
Aeroflot is de grootste luchtvaartmaatschappij van Rusland en tevens een staatsbedrijf. De airline is opgericht in 1923 onder de naam Dobroljot. Met ongeveer 240 toestellen vliegt het op veel bestemmingen binnen Rusland, CIS-landen, Azië, Amerika en Europa. Aeroflot vliegt sinds afgelopen juli al 60 jaar op Schiphol!
Aeroflot vliegt ook in samenwerking met KLM naar Amsterdam vanuit Moskou. Ze vliegen dagelijks driemaal met een Aeroflot toestel heen en terug. Omdat Aeroflot niet verder kan uitbreiden naar Amsterdam vanwege een tekort aan slots heeft het een poos geleden besloten om geen A321 meer in te zetten in de ochtend vanuit Moskou. Deze is vervangen door een grotere Airbus A330 (-200 of -300). Op sommige dagen wordt de A330 zelfs in de ochtend- én avondvlucht ingezet, volgens het volgende schema:
Dag | Uitgaande vlucht SVO – AMS | |||
Vluchtnummer | Vertrektijd (lokaal) | Aankomsttijd (lokaal) | Toestel | |
Ma t/m Zo | SU2550 | 09.25 | 12.00 | Airbus A330 |
Ma t/m Zo | SU2694 | 14.35 | 17.10 | Airbus A321 |
Ma, Vr, Za | SU2192 | 19.55 | 22.30 | Airbus A321 |
Di, Do | SU2192 | 20.05 | 22.40 | Airbus A330 |
Woe, Zo | SU2192 | 19.55 | 22.30 | Airbus A330 |
Dag | Inkomende vlucht AMS – SVO | |||
Vluchtnummer | Vertrektijd (lokaal) | Aankomsttijd (lokaal) | Toestel | |
Ma t/m Zo | SU2551 | 13.15 | 17.35 | Airbus A330 |
Ma t/m Zo | SU2695 | 18.15 | 22.30 | Airbus A321 |
Ma, Woe, Do, Vr | SU2193 | 00.15 | 04.25 | Airbus A330 |
Di, Za, Zo | SU2193 | 00.15 | 04.25 | Airbus A321 |
De vlucht van Moskou naar Amsterdam duurt ongeveer 3 uur en 35 minuten. De terugweg duurt iets korter, namelijk 3 uur en 10, 15 of 20 minuten.
SkyTeam
Aeroflot is blij dat het lid mag zijn van de luchtvaartalliantie SkyTeam. Het vervoert veel passagiers vanuit Europa naar Rusland met eindbestemming Moskou, of verder op binnenlandse vluchten. Ook vliegen ze naar verschillende bestemmingen in Azië. Hun top bestemmingen zijn Peking, Shanghai, Phuket, Bangkok, Hanoi en Ho Chi Minh Stad. Onlangs kondigde de maatschappij ook een vlucht naar Bali aan.
Aeroflot kan een goede keuze zijn om mee te vliegen. Niet alleen omdat het een SkyTeam member is en je dus Miles en XP’s kunt sparen. Ze bieden ook een prima product aan tegen een vaak scherpe prijs. Daarnaast is de gemiddelde overstaptijd in Moskou Sjeremetjevo richting Aziatische bestemmingen tussen de twee en drie uur. Je hebt hier tevens geen transitvisum voor nodig.
Economy Class
Om jullie een kijkje binnen in de Airbus A330-300 van Aeroflot te geven zullen we hier de verschillende klassen toelichten. Aeroflot vliegt met twee klassen in deze Airbus A330-300. In Economy Class zijn er 265 stoelen in 2-4-2 opstelling.
De stoelen in de Economy Class zijn nog een beetje zoals we nu nog kennen in de Embrear stoelen van KLM. Ze zijn een stuk dikker en hebben een stevige zitting. Ook ogen ze niet alleen degelijker, maar zitten ook prima. Ze beschikken daarnaast over een verstelbare hoofdsteun.
De stoelen zijn voorzien van een tafeltje en een apart uitklapbare bekerhouder. Daarnaast is er ook een stoelzak met heel wat kilo’s Russisch leesvoer. In de stoel voor je zit een kantelbaar scherm waarop je het entertainmentsysteem kunt gebruiken. Naast het scherm zit de afstandsbediening. In de armleuning zit een aansluiting voor het geluid. Er is zeker keuze uit Westers entertainment.
De Economy Class-stoelen hebben een goede recline, waardoor je je stoel in een prettige positie kunt zetten. Zonder de boekjes in je stoelzak heb je ook een stuk meer beenruimte. In mijn geval was dat erg prettig aangezien ik >1.90 ben.
In de Economy Class zijn er een aantal stoelen met extra beenruimte. Dit is bij de nooduitgang. Deze Space+ stoelen zijn op de luchthaven te boeken voor een toeslag van €40 op de vlucht naar Moskou.
Business Class
In de Business Class in deze Airbus A330 zijn 6 rijen aanwezig van 6 stoelen in sets van twee.
Op dit moment beschikt dit type vliegtuig angled recliner stoelen. Ze kunnen dus niet geheel plat, maar wel voor ongeveer 75%. Persoonlijk vond ik de stoelen ook wat gedateerd ogen.
Tussen de twee stoelen is een klein tafeltje aanwezig waarop je wat te drinken kunt plaatsen. Ook is er tussen de twee stoelen een privacyscherm uit te schuiven.
Om de reis wat comfortabeler te maken kun je je stoel middels een bedieningspaneel in de armleuning in een andere stand zetten. Om door te kunnen werken zijn er een stopcontact en usb-poort aanwezig om je apparaten op te laden.
Maar ook is er een groot scherm aanwezig waarop je gebruik kunt maken van het inflight entertainmentsysteem. Dit doe je door de in de armleuning aanwezige afstandsbediening of met het touchscreen. Het scherm van het entertainmentsysteem zit in de stoel voor je ingebouwd (met uitzondering van de eerste rij). Hier kun je ook een flesje plaatsen en bijvoorbeeld een boek. Tevens is er een haakje aanwezig om bijvoorbeeld een jasje aan op te hangen.
Zowel voor als achter de Business Class is een toilet aanwezig.
Boeing 777-300
Ben je aangekomen in Moskou en is dit niet je eindbestemming? Dan vlieg je misschien wel verder in de Boeing 777-300 van Aeroflot. In Business Class is dit zeker een verbeterd product. Ook hier is gekozen voor een 2-2-2 opstelling. Echter kunnen deze stoelen wel geheel plat en ziet het geheel er wat strakker uit. De stoelen zijn vergelijkbaar met de nieuwe World Business Class in de KLM A330’s.
Naast de Economy Class is er ook nog een Comfort Class waar een opstelling van 2-4-2 is. Je hebt hier niet alleen meer beenruimte, maar ook een ruimere stoel en meer service. Dit is een aparte reisklasse waarmee je bijvoorbeeld ook extra XP spaart. Regelmatig komen er goede deals voorbij om zo extra comfortabel richting Azië te vliegen.
In de Economy Class is er in de 777 wel een opstelling van 3-4-3.
Conclusie
Aeroflot vliegt steeds vaker met een wide-body op Amsterdam vanuit Moskou. Het is een leuk toestel, zowel voor reizigers in Economy- als Business Class. Zelf vind ik de 2-4-2 opstelling in Economy altijd erg prettig omdat je dan toch meer de mogelijkheid hebt om ‘alleen’ of met twee langs elkaar te zitten. Op die manier heb ik altijd het idee een ander minder tot last te zijn. Daarnaast zitten de stoelen erg goed en heb je een prima beenruimte voor een Economy Class-product.
Het Business Class-product in deze Airbus A330-300 is voor deze relatief korte vlucht zeker ook goed. Ook al zien de stoelen er wat gedateerd uit, is het zeker geen straf om hier enkele uurtjes te vertoeven op weg naar of van Moskou. Voor zakenreizigers is het misschien niet altijd fijn om 2-2-2 te zitten, omdat je dan toch wat minder privacy hebt dan in bijvoorbeeld de 1-2-1 opstelling in de nieuwere toestellen. Als je het product uit de A330 vergelijkt met de Boeing 777-300 dan is de laatste zeker een goede verbetering, ook aangezien je langer in dit toestel naar je volgende bestemming zult zitten. Echter is ook hier gekozen voor een 2-2-2- opstelling. De nieuwere stoelen in de triple seven kunnen wel geheel plat.
Mingoes zegt
Leuk artikel! Ik vlieg zelf erg veel tussen Amsterdam en Moskou maar heb nog nooit in dit toestel gezeten. Wellicht deze winter dus! Met Aeroflot vliegen op deze route was sowieso al de beste optie (normale maaltijd!). KLM heeft weer iets betere tijden op de heenweg.
Marco zegt
Hallo Mingoes,
Dankjewel, en wat leuk dat je al vaak met Aeroflot vliegt. Zoals je al ziet vliegen ze regelmatig met de A330, dus de kans dat je hier eens in komt te zitten op dit traject zal wel goed komen. We zijn benieuwd naar je ervaring in dit toestel.
Marco
AP zegt
Ik vlieg vaak tussen AMS en SVO en was laatst verbaasd om in zo’n groot vliegtuig te belanden. Het grote voordeel t.o.v. de A32x is het entertainment system. Het voordeel van de A32x is dat een groot aantal zijn uitgevoerd met een 220v stopcontact + USB stopcontact onder je stoel (in economy class!).
In het algemeen heeft Aeroflot mijn voorkeur t.o.v. KLM. Normale maaltijd ipv een kleine snack, en dan hoef ik niet 3 uur naar het gekakel over de weekendplannen van de KLM dames te luisteren.
Marco zegt
Hallo AP,
Bijzonder dat je bij KLM dan maar gewoon een snack krijgt. Maar goed te horen dat je ervaring met Aeroflot goed zijn.
Ook al eens de Business Class mogen uitproberen?
Groet,
Marco