Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds oktober vliegt de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia naar de Japanse hoofdstad Tokio. Dankzij een error fare kon ik voor €250 heen en terug vliegen. En toen Iberia mij voorstelde om mijn terugvlucht voor €500 te upgraden naar business hoefde ik niet lang te twijfelen…
Na een aangename passage in de Admirals Club, de prima lounge van American Airlines in Narita, begaven we ons naar de gate. De boarding was al bijna afgelopen en kort nadat we aan boord gegaan waren, werden de deuren van het toestel gesloten.
Volop ruimte
Iberia zet op de route naar Tokio haar gloednieuwe Airbus A330-200 toestellen in. In business beschikken deze over een full flat business zetel. De 19 zetels staan opgesteld in een 1-2-1 configuratie, zodat niemand over een medepassagier hoeft te klauteren.
Omdat er slechts 4 stoelen per rij staan, heb je lekker veel ruimte. De zetel kan ongevormd worden in een bed van bijna 2 meter lang. De business klasse zat op deze vlucht volledig vol, ongetwijfeld dankzij de last minute upgrades die te koop aangeboden werden. Maar vanwege het beperkt aantal zetels en de ruime opstelling, voelde het niet echt druk aan. Op onze zetel lag een lekker dik kussen en comfortabel deken te wachten.
Pre-departure
De crew, een mix van Spanjaarden en Japanners, kwam al vrij snel met een pre-departure drankje rond. Omdat we met een Spaanse maatschappij vlogen was de Champagne natuurlijk vervangen door Cava. Meestal ben ik geen fan van deze Spaanse bubbels, maar de Cava aan boord van Iberia viel best mee. We kregen ook onze amenity bag en de menu kaart, of beter, de menu-bundel.
Naast de menu-kaart kreeg je een aparte wijnkaart en daar bovenop nog eens een folder met meer info over de wijn van de maand. Leesvoer genoeg. Als toemaatje kreeg ik ook nog een voucher voor een halfuur gratis WiFi aan boord.
De WiFi werkte trouwens niet altijd naar behoren en de verbinding werd geregeld verbroken. Ik zou nog eventjes wachten om ervoor te betalen op een volgende vlucht.
Maaltijd
Kort na take-off begon de lunchservice. Op deze vlucht uit Tokio kon je zowel bij het voorgerecht, hoofdgerecht en dessert kiezen tussen een Westerse en Japanse optie.
Ik nam de geroosterde eendeborst als voorgerecht. Een koud gerechtje dat heerlijk smaakte en uitstekend paste bij een extra glaasje Cava. Daarnaast werd ook nog de typische Spaanse koude gazpacho soep geserveerd.
Mijn eerste keuze voor het hoofdgerecht bleek helaas uitgeput dus ging ik voor de vegetarische optie, ravioli gevuld met spinazie en ricotta. Tijdens het hoofdgerecht nam ik een uitstekende Spaanse rode wijn. Tijdens de maaltijd kwam de crew ook enkele keren rond om de wijn en andere dranken aan te vullen.
Na het hoofdgerecht koos ik het appeltaartje als dessert. Kort daarna werd er nog koffie geserveerd, waarbij ik zowat de halve fles brandy gepresenteerd kreeg!
Onrustwekkende verdwijning!
Nadat de dienbladen terug afgeruimd waren verdween de crew in de galley, om tijdens de rest van de vlucht zo goed als onzichtbaar te zijn, behalve dan wanneer ze met forse pas en strak voor zich uit kijkend van de ene galley naar de andere stoven. Ik druk niet zo graag op de call button, maar hier had je geen andere keuze, of je moest zelf in de galley op zoek gaan naar een drankje. Toch wel spijtig.
En met een vluchtduur van meer dan 13 uur is dit een heel lange vlucht. Om dan enkel vlak na take-off en vlak voor de landing een maaltijdservice te voorzien is, zeker in business klasse, wat magertjes. Wie tijdens de vlucht naar de galley ging, vond daar wel enkele snacks, zoals instant noedels, maar na enkele uren vliegen, bleken deze al op te zijn. Ik vulde me dan maar met een fruitsalade en een Milky-Way.
Kort voor de landing werd er nog een lichte maaltijd geserveerd. Ik koos voor een kaasschoteltje met roastbeef. Lekker, zondermeer.
Enige tijd later werd de landing naar Barajas ingezet.
Zonder franjes
De Iberia business klasse is een verzorgd product, zonder al te veel franjes. Het eten is lekker, de wijnen uitstekend en de zetels meer dan comfortabel genoeg. Alleen spijtig dat de crew het een beetje liet afweten. Maar toch is dit een maatschappij die ik nog zou overwegen.
Geef een reactie