Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De start- en landingsbanen op luchthavens worden vaak intensief gebruikt en daarom is onderhoud essentieel. Zo moet Schiphol regelmatig één of meerdere banen sluiten voor controles en reparaties. Bij Eindhoven Airport ligt dat wat lastiger omdat het vliegveld slechts over één baan beschikt. In geval van groot onderhoud betekent dit dat Eindhoven Airport volledig zou sluiten en dat kan tot 3 miljoen reizigers raken. De Brabantse luchthaven maakt echter bekend dat dit niet voor 2027 zal gebeuren.
Onderhoud Eindhoven Airport
Dat Eindhoven Airport weer eens groot onderhoud zou moeten plegen was al langer bekend. Initieel was dit zelfs al in 2025 gepland, maar dit werd uitgesteld. Deze maand was er echter ‘paniek’ toen de geruchten gingen dat de dit groot onderhoud al relatief snel plaats zou vinden. Specifiek in Eindhoven heeft het onderhoud flink wat voeten in de aarde omdat dit dit betekent dat de luchthaven enkele maanden volledig moet sluiten. Er kunnen dan geen vluchten uitgevoerd worden door de werkzaamheden.
De Eindhovense luchthaven maakt echter bekend dat de werkzaamheden niet voor 2027 zullen starten. De definitieve besluitvorming ligt overigens bij het Minsterie van Defensie. Dit Ministerie is namelijk eigenaar van de baan. En die is nog niet 100% zeker over de planning van het onderhoud. Uitsluitsel daarover wordt eind deze maand verwacht. Eindhoven Airport stelt dat dan meer te zeggen valt over ‘(…) de totale scope en de planning van de werkzaamheden (…)’.
Wijziging in de planning
Het groot onderhoud zou 5 maanden kunnen duren. In die periode zijn er geen commerciële of militaire vluchten mogelijk. Met gemiddeld zo’n 560.000 passagiers per maand kan dit bijna 3 miljoen passagiers raken. De luchtvaartmaatschappijen die op dit moment in Eindhoven actief zijn zullen dan tijdelijk uit moeten wijken naar andere vliegvelden. Voor Transavia en TUI zouden Rotterdam / The Hague Airport en Schiphol een mogelijkheid zijn. Wizzair en Ryanair kunnen wellicht uitkijken naar mogelijkheden in Maastricht Aachen Airport of net over de grens.
Het zal in ieder geval een flinke wijziging betekenen in de reguliere dienstregeling van deze low cost airlines. Meer daarover zal pas duidelijk worden nadat de planning van het groot onderhoud bekend is gemaakt.
Bron foto’s: InsideFlyer – Marco
Geef een reactie