Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
WiFi aan boord van Ryanair vliegtuigen en dan ook nog eens gratis? Dat klinkt bijna ongelofelijk. Ryanair heeft in de afgelopen jaren het imago neergezet dat je heel goedkoop van A naar B kunt reizen, maar voor elk klein extraatje moet de portemonnee getrokken worden. De laatste tijd zijn er echter wel degelijk signalen dat er verandering komt: Ryanair wordt klantvriendelijker!
Komende zomer is Ryanair jarig en wordt alweer 30 jaar! Ter gelegenheid daarvan werd de Chief Marketing Officer Kenny Jacobs geïnterviewd door de Ierse website Independant.ie. Daar kwamen een paar opvallende plannen naar voren!
Gratis WiFi
“We willen dit doen en we gaan dit doen”, zei Kenny Jacobs in het interview. Dit zal nog anderhalf à twee jaar duren voordat het zover is, maar het is de bedoeling dat dit een gratis service wordt.
Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de juiste technologie, omdat de huidige verbindingen met de satelliet niet zo betrouwbaar zijn en ook nog eens duur.
Transatlantische vluchten
Het was al langer bekend dat Ryanair met de gedachte speelt om ook transatlantische vluchten aan te gaan bieden. In het interview geeft Kenny Jacobs aan dat deze ideeën nog steeds bestaan. We kunnen dit echter niet op korte termijn verwachten. Praktisch gezien zullen er dan bijvoorbeeld eerst wide-body vliegtuigen aangeschaft moeten worden. Ook al zouden die toestellen per direct beschikbaar komen, dan zal het nog steeds minimaal drie jaar duren.
Het plan is dan om deze lange-afstandsvluchten met een nieuwe maatschappij uit te gaan voeren, uiteraard onder de vleugels van Ryanair. Het idee hierbij is om in eerste instantie vier steden in Amerika met vier steden in Europa te verbinden.
Geen business class
Ondanks nieuwsberichten dat Ryanair zou overwegen een business class aan te gaan bieden, laat Kenny Jacobs weten dat dit niet het geval zal zijn. Op de transatlantische vluchten zullen wel verschillende stoelen aangeboden worden, maar we moeten dan denken aan een economy-plus-concept, waarbij je onder andere meer beenruimte hebt.
Op Europese vluchten is hij helder: “Wij willen geen fysiek onderscheid maken tussen economy en business class met verschillende kleuren hoofdsteunen of scheiding van de cabine. Dat past niet bij ons.”
Aanpassing gele interieur
De vliegtuigen van Ryanair die van binnen vooral gele interieurs hebben, krijgen een make-over. Het geel gaat verdwijnen en maakt plaats voor blauw in combinatie met beeldmateriaal. Dit zullen foto’s zijn van bestemmingen en bijvoorbeeld van (lachende) Ryanair crewleden…
Komend jaar wordt het eerste nieuwe interieur verwacht!
Ryanair pakketreizen
Door samen te werken met de hotelwebsite booking.com gaat Ryanair straks ook pakketreizen aanbieden. Vliegticket, transfer en hotel: alles in één keer te boeken.
De verwachting is dat dit over ruim een jaar aangeboden gaat worden.
Vliegen op grotere luchthavens
Tegenwoordig is Ryanair steeds meer bezig voet aan de grond te krijgen op de grotere luchthavens in Europa. Zo is onlangs Brussel Zaventem toegevoegd en ook Schiphol staat op het wensenlijstje.
Vóór de kerst zal Ryanair een aankondiging doen van een nieuwe grote luchthaven waar op gevlogen gaat worden!
Al met al mooie ontwikkelingen voor de passagier. Laten we hopen dat vliegen met Ryanair niet alleen maar betekent dat je je van A naar B verplaatst, maar dat het ook nog leuk gaat worden!
Lees het volledige interview met Kenny Jacobs op Independant.ie
Fbruno zegt
Over dat transatlantische: Ryanair opent in April een base op de Azoren, en vanaf daar is Boston en New York binnen de range van hun 737-800’s, en hebben ze dus niet eens long-haul vliegtuigen nodig.
Route Azoren-Boston is zelfs korter dan hun huidige langste route (Rygge-Tenerife).
Ben benieuwd of ze dit ook al bekeken hebben 🙂
Theo zegt
🙂